Identifikační kód
*
Kód životní situace
*
Pojmenování (název) životní situace
Žádost o sdělení výsledku vyměření daně
Základní informace k životní situaci
Zákon č. 280/2009 Sb., daňový řád, ve znění pozdějších předpisů, pro určité situace předpokládá, že správce daně nebude automaticky daňovému subjektu doručovat rozhodnutí o stanovení daně, např. platební výměr.
K výše uvedenému dojde za předpokladu, nebude-li se vyměřovaná daň odchylovat od daně tvrzené daňovým subjektem (tj. od daně uvedené daňovým subjektem v řádném daňovém tvrzení – daňovém přiznání, hlášení či vyúčtování); platební výměr správce daně založí do spisu.
Daňový subjekt je však oprávněn vyžádat si od správce daně stejnopis platebního výměru; kromě toho správce daně doručí stejnopis platebního výměru daňovému subjektu vždy, pokud byl zahájen postup k odstranění pochybností.
Kdo je oprávněn v této věci jednat (podat žádost apod.)
V této věci je oprávněn jednat:
- daňový subjekt – fyzická osoba,
- daňový subjekt – právnická osoba; za právnickou osobu jedná statutární orgán nebo ten, kdo prokáže, že je oprávněn jednat jejím jménem podle jiného právního předpisu,
- zákonný zástupce fyzické osoby, u které byla omezena svéprávnost, nebo opatrovník,
- zmocněnec zvolený daňovým subjektem nebo ustanovený zástupce,
- společný zmocněnec či společný zástupce,
- zaměstnanec právnické osoby nebo jiná fyzická osoba, která vykonává činnost této právnické osoby – právnická osoba je může pověřit, aby jednali jejím jménem před správcem daně v rozsahu tohoto pověření,
- zaměstnanec podnikající fyzické osoby nebo jiná fyzická osoba pověřená k tomu, aby jednala jejím jménem před správcem daně v rozsahu tohoto pověření,
- prokurista právnické osoby – při správě daní je oprávněn jednat jejím jménem, může-li podle udělené prokury jednat samostatně.
Jaké jsou podmínky a postup pro řešení životní situace
Splnění všech požadovaných náležitostí.
Jakým způsobem můžete zahájit řešení životní situace
Žádost může být podána:
- ústně do protokolu u příslušného správce daně,
- písemně (v listinné podobě), a to buď prostřednictvím provozovatele poštovních služeb, nebo osobně přímo u správce daně; písemná podání musí být vlastnoručně podepsána osobou, která podání činí, nebo
- elektronicky (blíže viz bod 16) za použití aplikace „Elektronická podání pro Finanční správu (EPO)“, popř. prostřednictvím datové schránky.
Ze žádosti musí být patrno – kdo ji činí (označení daňového subjektu, včetně připojení jeho podpisu na konci žádosti), čeho se týká (které daně, včetně zdaňovacího období) a co se navrhuje (zaslání stejnopisu platebního výměru).
Na které instituci životní situaci řešit
Obraťte se na příslušný finanční úřad, resp. na jeho územní pracoviště, na němž je uložen spis.
Informace o uložení spisu lze nalézt v „Pokynu č. GFŘ-D-12, o finančních úřadech, jejich územních pracovištích a o umístění spisu nebo jeho příslušné části“, a dále v „Pokynu č. GFŘ-D-13, ke změně umístění spisů v rámci finančního úřadu“.
Od 1. ledna 2013 je na území České republiky zřízeno 14 finančních úřadů, a to pro jednotlivé kraje, pro hlavní město Prahu, a dále Specializovaný finanční úřad.
Finanční úřad vykonává věcnou působnost prostřednictvím svých územních pracovišť, na nichž jsou uloženy daňové spisy poplatníků.
Kontakt poplatníků s finančními úřady je zajištěn prostřednictvím územních pracovišť finančních úřadů.
Kde, s kým a kdy životní situaci řešit
Obraťte se na správce daně uvedeného v bodu 08.
Před osobní návštěvou se u správce daně informujte o jeho úředních hodinách pro veřejnost.
Kontakty na orgány Finanční správy naleznete na internetových stránkách Finanční správy České republiky.
Jaké doklady je nutné mít s sebou
V případě osobního jednání je úřední osoba oprávněna požadovat předložení průkazu totožnosti.
Jaké jsou potřebné formuláře a kde jsou k dispozici
Předepsané formuláře nejsou stanoveny.
Jaké jsou poplatky a jak je lze uhradit
Správní ani jiné poplatky nejsou stanoveny.
Jaké jsou lhůty pro vyřízení
Daňový subjekt je oprávněn vyžádat si od správce daně stejnopis platebního výměru, který správce daně zašle daňovému subjektu do 30 dnů ode dne, kdy obdržel jeho žádost.
Je-li žádost podána před okamžikem vydání platebního výměru, běží tato lhůta ode dne jeho vydání.
Kteří jsou další účastníci (dotčení) řešení životní situace
Další účastníci postupu nejsou stanoveni.
Jaké další činnosti jsou po žadateli požadovány
Další činnosti nejsou stanoveny.
Elektronická služba, kterou lze využít
Podání lze učinit datovou zprávou:
- odeslanou prostřednictvím datové schránky do datové schránky správce daně,
- opatřenou uznávaným elektronickým podpisem a odeslanou prostřednictvím aplikace „Elektronická podání pro Finanční správu (EPO)“, která je pro podání v daňových věcech elektronickou podatelnou správce daně; podání v daňových věcech nelze zasílat na e-mailovou adresu podatelny konkrétního správce daně,
- odeslanou prostřednictvím aplikace „Elektronická podání pro Finanční správu (EPO)“ s ověřením identity podatele způsobem, kterým se lze přihlásit do jeho datové schránky.
Účinky podání má rovněž úkon učiněný vůči správci daně za použití datové zprávy bez uznávaného elektronického podpisu nebo za použití jiných přenosových technik, které je správce daně způsobilý přijmout, pokud je toto podání do 5 dnů ode dne, kdy došlo správci daně, potvrzeno nebo opakováno některým z výše uvedených způsobů elektronické komunikace, nebo písemně, popř. ústně do protokolu.
Podle kterého právního předpisu se postupuje
Zákon č. 280/2009 Sb., daňový řád, ve znění pozdějších předpisů
Jaké jsou související předpisy
- Zákon č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění pozdějších předpisů
- Zákon č. 300/2008 Sb., o elektronických úkonech a autorizované konverzi dokumentů, ve znění pozdějších předpisů
- Zákonné opatření Senátu č. 340/2013 Sb., o dani z nabytí nemovitých věcí
- Zákon č. 357/1992 Sb., o dani dědické, dani darovací a dani z převodu nemovitostí, ve znění účinném do 31. prosince 2013, ve spojení s § 57 zákonného opatření Senátu č. 340/2013 Sb., o dani z nabytí nemovitých věcí
- Zákon č. 227/2000 Sb., o elektronickém podpisu a o změně některých dalších zákonů (zákon o elektronickém podpisu), ve znění pozdějších předpisů
- Zákon č. 338/1992 Sb., o dani z nemovitých věcí, ve znění pozdějších předpisů
- Zákon č. 235/2004 Sb., o dani z přidané hodnoty, ve znění pozdějších předpisů
- Zákon č. 16/1993 Sb., o dani silniční, ve znění pozdějších předpisů
- Zákon č. 456/2011 Sb., o Finanční správě České republiky, ve znění pozdějších předpisů
- Vyhláška č. 48/2012 Sb., o územních pracovištích finančních úřadů, která se nenacházejí v jejich sídlech
- Pokyn č. GFŘ-D-12, o finančních úřadech, jejich územních pracovištích a o umístění spisu nebo jeho příslušné části (191 kB)
- Pokyn č. GFŘ-D-13, ke změně umístění spisů v rámci finančního úřadu (133 kB)
Jaké jsou opravné prostředky a jak se uplatňují
Opravné prostředky nejsou stanoveny.
Daňový subjekt je oprávněn v souladu s § 261 zákona č. 280/2009 Sb., daňový řád, ve znění pozdějších předpisů, podat stížnost proti postupu správce daně, pokud jeho žádost nebude řádně vyřízena.
Jaké sankce mohou být uplatněny v případě nedodržení povinností
Sankce nejsou stanoveny.
Další informace
Můžete se obrátit na:
- advokáta, resp. Českou advokátní komoru,
- daňového poradce, resp. Komoru daňových poradců České republiky,
- příslušný finanční úřad.
Informace o popisovaném postupu (o řešení životní situace) je možné získat také z jiných zdrojů a v jiné formě
Za správnost návodu odpovídá útvar
Generální finanční ředitelství
Odbor právní a daňového procesu
Lazarská 7
117 22 Praha 1
Popis je zpracován podle právního stavu ke dni
01.01.2015
Popis návod naposledy aktualizován
10.04.2015
Datum konce platnosti popisu
Bez časového omezení.