Základní informace k životní situaci
Pokud daňový subjekt přestane splňovat podmínky, na jejichž základě mu vznikla registrační povinnost (tj. podmínky stanovené v jednotlivých daňových předpisech, které stanoví povinnost k registraci k jednotlivým daním), je povinen ve lhůtě 15 dnů sdělit tuto skutečnost správci daně, resp. požádat o zrušení registrace správce daně, který jeho registraci zruší.
Kdo je oprávněn v této věci jednat (podat žádost apod.)
V této věci je oprávněn jednat:
- daňový subjekt – fyzická osoba,
- daňový subjekt – právnická osoba; za právnickou osobu jedná statutární orgán nebo ten, kdo prokáže, že je oprávněn jednat jejím jménem podle jiného právního předpisu,
- zákonný zástupce nebo opatrovník fyzické osoby, která nemůže před správcem daně jednat z důvodu omezené svéprávnosti (zejm. pro nedostatek věku nebo z důvodu jejího omezení soudem),
- zmocněnec zvolený daňovým subjektem nebo ustanovený zástupce,
- společný zmocněnec či společný zástupce,
- zaměstnanec právnické osoby nebo jiná fyzická osoba, která vykonává činnost této právnické osoby – právnická osoba je může pověřit, aby jednali jejím jménem před správcem daně v rozsahu tohoto pověření,
- zaměstnanec podnikající fyzické osoby nebo jiná fyzická osoba pověřená k tomu, aby jednala jejím jménem před správcem daně v rozsahu tohoto pověření,
- prokurista právnické osoby – při správě daní je oprávněn jednat jejím jménem, může-li podle udělené prokury jednat samostatně.
Jaké jsou podmínky a postup pro řešení životní situace
Povinnost oznámit uvedené skutečnosti, resp. požádat o zrušení registrace se vztahuje pouze na registrované daňové subjekty.
Jakým způsobem můžete zahájit řešení životní situace
Žádost je nutné učinit na formuláři vydaném Ministerstvem financí – „Žádost o zrušení registrace“, dostupném na finančních úřadech nebo na internetových stránkách Finanční správy.
Tento formulář je možné podat:
- písemně (v listinné podobě), a to buď prostřednictvím provozovatele poštovních služeb, nebo osobně přímo u správce daně; písemná podání musí být vlastnoručně podepsána osobou, která podání činí, nebo
- elektronicky za použití aplikace „Elektronická podání pro Finanční správu (EPO)“ ( dostupné na www.daneelektronicky.cz ), popř. prostřednictvím datové schránky.
Pokud má daňový subjekt či jeho zástupce zpřístupněnu datovou schránku nebo má zákonem uloženou povinnost mít účetní závěrku ověřenou auditorem, je povinen podat tento formulář pouze elektronicky, a to datovou zprávou ve formátu a struktuře zveřejněné správcem daně, opatřenou uznávaným elektronickým podpisem nebo s ověřenou identitou podatele způsobem, kterým se lze přihlásit do jeho datové schránky prostřednictvím www.daneelektronicky.cz, nebo odeslanou prostřednictvím datové schránky.
Na které instituci životní situaci řešit
Obraťte se na finanční úřad, na kterém jste registrován (obecně finanční úřad místně příslušný podle místa pobytu fyzické osoby nebo sídla právnické osoby), resp. na jeho příslušné územní pracoviště.
Seznam finančních úřadů a jejich územních pracovišť je k dispozici na internetivých stránkách Finanční správy České republiky.
Kde, s kým a kdy životní situaci řešit
Obraťte se na správce daně.
Před osobní návštěvou se u správce daně informujte o jeho úředních hodinách pro veřejnost.
Kontakty na orgány Finanční správy naleznete na internetových stránkách Finanční správy České republiky (www.financnisprava.cz).
Jaké doklady je nutné mít s sebou
Na finančním úřadu předložte (kromě žádosti) i doklady osvědčující zánik podmínek pro registraci, stanovené v jednotlivých právních předpisech upravujících podmínky registrace.
V případě osobního jednání je úřední osoba oprávněna požadovat předložení průkazu totožnosti.
Jaké jsou potřebné formuláře a kde jsou k dispozici
Žádost je daňový subjekt povinen podat na formuláři vydaném Ministerstvem financí – „Žádost o zrušení registrace“ nebo na tiskovém výstupu z počítačové tiskárny, který má údaje, obsah i uspořádání údajů shodné s tímto formulářem.
Formuláře jsou k dispozici na všech finančních úřadech nebo na internetových stránkách Finanční správy ČR (www.financnisprava.cz).
Jaké jsou poplatky a jak je lze uhradit
Správní ani jiné poplatky nejsou stanoveny.
Jaké jsou lhůty pro vyřízení
Správce daně rozhodne o žádosti o zrušení registrace do 30 dnů ode dne podání žádosti.
Kteří jsou další účastníci (dotčení) postupu
Další účastníci postupu nejsou stanoveni.
Jaké další činnosti jsou po žadateli požadovány
Další činnosti nejsou stanoveny.
Elektronická služba, kterou lze využít
Podání lze učinit datovou zprávou:
- odeslanou prostřednictvím datové schránky do datové schránky správce daně,
- opatřenou uznávaným elektronickým podpisem a odeslanou prostřednictvím aplikace „Elektronická podání pro Finanční správu (EPO)“ na daňovém portále (www.daneelektronicky.cz), která je pro podání v daňových věcech elektronickou podatelnou orgánů Finanční správy ČR; podání v daňových věcech nelze zasílat na e-mailovou adresu podatelny konkrétního správce daně,
- odeslanou prostřednictvím aplikace „Elektronická podání pro Finanční správu (EPO)“ s ověřením identity podatele způsobem, kterým se lze přihlásit do jeho datové schránky.
Účinky podání má rovněž úkon učiněný vůči správci daně za použití datové zprávy, která není podepsána způsobem, se kterým jsou spojeny účinky vlastnoručního podpisu, pokud je toto podání do 5 dnů ode dne, kdy došlo správci daně, potvrzeno některým z výše uvedených způsobů elektronické komunikace, nebo písemně, popř. ústně do protokolu.
Podle kterého právního předpisu se postupuje
Zákon č. 280/2009 Sb., daňový řád, ve znění pozdějších předpisů (§ 125 až 131)
Jaké jsou související předpisy
- Zákon č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění pozdějších předpisů
- Zákon č. 235/2004 Sb., o dani z přidané hodnoty, ve znění pozdějších předpisů
- Zákon č. 16/1993 Sb., o dani silniční, ve znění pozdějších předpisů
- Zákon č. 456/2011 Sb., o Finanční správě České republiky, ve znění pozdějších předpisů
- Vyhláška č. 48/2012 Sb., o územních pracovištích finančních úřadů, která se nenacházejí v jejich sídlech
Jaké jsou opravné prostředky a jak se uplatňují
Proti rozhodnutí správce daně o zrušení registrace je možné se odvolat, a to ve lhůtě 30 dnů ode dne doručení rozhodnutí, proti němuž odvolání směřuje. Odvolání se podává u správce daně, který napadené rozhodnutí vydal.
Jaké sankce mohou být uplatněny v případě nedodržení předepsaných povinností
Podle § 247a odst. 1 písm. a) daňového řádu – pokutu do 500 000 Kč může správce daně uložit tomu, kdo nesplní registrační, ohlašovací nebo jinou oznamovací povinnost stanovenou daňovým zákonem nebo správcem daně.
Podle § 247a odst. 2 daňového řádu – daňovému subjektu vzniká povinnost uhradit pokutu ve výši 2 000 Kč, pokud učinil podání podle § 72 odst. 1 daňového řádu jinak než elektronicky, ačkoli byl povinen je učinit elektronicky.
Správce daně (kromě pokuty podle § 247a odst. 2 daňového řádu) uloží pokutu do 50 000 Kč, pokud daňový subjekt nesplněním povinnosti učinit podání elektronicky závažně ztěžuje správu daní.
Další informace
Můžete se obrátit na:
- advokáta, resp. Českou advokátní komoru,
- daňového poradce, resp. Komoru daňových poradců České republiky,
- příslušný finanční úřad.
Informace o popisovaném postupu (o řešení životní situace) je možné získat také z jiných zdrojů a v jiné formě
Za správnost návodu odpovídá útvar
Generální finanční ředitelství – Odbor daňového procesu
Popis je zpracován podle právního stavu ke dni
01.01.2015
Popis bylnaposledy aktualizován
25.09.2020
Datum konce platnosti návodu
Bez časového omezení.