Afghánistán: Základní charakteristika teritoria, ekonomický přehled

20. 6. 2018

© Zastupitelský úřad ČR v Kábulu (Afghánistán)

Obsah neuveden

1.1. Oficiální název státu, složení vlády

Oficiální název státu: Afghánská islámská republika (Islamic Republic of Afghanistan, Jomhuri-ye Eslami-ye Afghanestan /darí/, Da Afganistan Islami Jomhoriyat /paštó/),

Krátká forma: Afghánistán

Složení vlády (k 24. 4. 2018):

Hlavou státu je prezident Ashraf Ghani Ahmadzai (od 29. 9. 2014);

  1. viceprezident Abdul Rashid Dostum
  2. viceprezident Sarwar Danish

CEO Abdullah Abdullah

mezi členy vlády se řadí i předseda Nejvyššího soudu – Farid Hamidi, poradce pro národní bezpečnost – Mohammad Hanif Attmar a ředitel Úřadu pro národní bezpečnost (NDS) – Mohammed Masoom Stanikzai

1)    ministr zahraničních věcí – Salahuddin Rabbani

2)    ministr vnitra – Wais Barmak

3)    ministr financí – Eklil Ahmad Hakimi

4)    ministr pro Hadž a náboženské otázky - Faiz Mohammad Osmani

5)    ministr pro otázky uprchlíků a repatriaci - Sayed Hussain Alami Balkhi

6)    ministryně dolů a ropy - Nargis Nehan

7)    ministr pro rehabilitaci a rozvoj venkova – Mujiburrahman Karimi

8)    ministr zdravotnictví - Ferozuddin Feroz

9)    ministryně vyššího školství – Najibullah Khwaja Omari

10)  ministryně pro boj s narkotiky – Salamat Azimi

11)  ministr práce, sociálních záležitostí, pro mučedníky a postižené - Faizullah Zaki

12)  ministr hospodářství – Mustafa Mastoor

13)  ministr průmyslu a obchodu – Humayoon Rasaw

14)  ministr energetiky a vody - Ali Ahmad Osmani

15)  ministr IT a telekomunikací – Shahzad Gul Ayoubi

16)  ministr zemědělství zavlažování a hospodářských zvířat – Nasir Ahmad Durrani

17)  ministr veřejných prací – Yama Yari

18)  ministr dopravy a civilního letectví – Mohammad Hamid Tahmasi

19)  ministryně pro ženskou problematiku – Delbar Nazari

20)  ministr školství - Asadullah Hanif Balkhi

21)  ministr spravedlnosti – Abdul Basir Anwar

22)  ministr urbanizace – Sayed Sadat Mansoor Naderi

23)  ministr pohraničí a kmenových otázek – Gulagha Sherzai

24)  ministr kultury a informací – Mohammad Rasoul Bawari

25)  ministr obrany – Tariq Shah Bahrami

zpět na začátek

1.2. Demografické tendence: Počet obyvatel, průměrný roční přírůstek, demografické složení (vč. národnosti, náboženských skupin)

Rozloha: 652,230 km2 (41. země na světě); souš: 652,230 km2, voda: 0 km2

Hranice: celkem 5,529 km; hraniční země: Čína 76 km, Írán 936 km, Pákistán 2,430 km, Tádžikistán 1,206 km, Turkmenistán 744 km, Uzbekistán 137 km

Počet obyvatel: 34,124,811 (červenec 2017); hustota obyvatelstva: 5,0 ob./km²

Průměrný roční přírůstek obyvatelstva a jeho demografické složení (odhad 2017): Průměrný přírůstek obyvatelstva: 2.36%;

Střední délka života: 51,7 let (Muži 50,3 a ženy 53,2 let);

Porodnost (na 1000 obyvatel): 37,9

Úmrtnost: 13,4/1000 obyvatel;

Kojenecká úmrtnost: 110,6/1000 porodů

Míra gramotnosti: 38,2%, (muži: 52%, ženy: 24,2% (odhad 2016)

Etnické složení: Klíčovým faktorem pro stabilitu státu a jeho institucí zůstává v delikátní otázka rovnováhy mezi jednotlivými etnickými skupinami. Tradičně dominantní Paštúni jsou dlouhodobě frustrováni ztrátou svých pozic. Je to způsobeno netradičně vysokým zastoupením Tádžiků a Uzbeků, které bylo zavedeno jako prostředek k posílení stability. V tuto chvíli nelze očekávat, že by Paštúni dosáhli dominance, kterou měli např. za vlády Tálibánu, protože početně netvoří ani nadpoloviční většinu (Paštúni 44%, Tádžikové 25%, Hazáři 19% a Uzbekové 8%) a zároveň jsou afghánští Paštúni početně mnohem slabší než pákistánští Paštúni, což samozřejmě způsobuje velmi komplikovaný vztah mezi oběma zeměmi s výraznými vnitropolitickými důsledky.

Náboženské skupiny: Islám 98 % (sunnité 88%, šíité 10%), jiné 1%. Většinou sunnitští muslimové hanífovského směru.

zpět na začátek

1.3. Základní makroekonomické ukazatele za posledních 5 let (nominální HDP/obyv., vývoj objemu HDP, míra inflace, míra nezaměstnanosti). Očekávaný vývoj v teritoriu s akcentem na ekonomickou sféru.

V Afghánistánu působí Centrální statistická organizace, která má za úkol sbírat, analyzovat a poskytovat relevantní data a informace. V praxi se tak bohužel zatím neděje, a pokud ano, tak s velice nekvalitními a neaktuálními výstupy.

 

 

2013

2014

2015

2016

2017

Nominální HDP/obyvatele

$1 876

$1 844

$1 932

$2 000

$1 900

Vývoj objemu HDP

3,6%

1,3%

1,5%

3,0%

2,5%

Míra inflace

7,6%

4,6%

1,5%

3,1%

5,0%

Míra nezaměstnanosti

9,2%

9,1%

22,6%

32,0%

22,6%

Zdroje: CIA World Factbook, Afghanistan Economic Update, The World Bank, Asian Dev.Bank, Afghanistan Economic Update, The World Bank, Afghanistan Economic Update, The World Bank

Rozpočet pro rok 1397 (2018) byl parlamentem schválen 17. ledna 2018. Afghánská vláda v tomto roce (fiskální rok začal 22. prosince 2017 a končí 21. prosince 2018) hospodaří s rozpočtem 377,011 mld. AFN (cca 5,4 miliardy USD

Zemědělství stále představuje dominantní odvětví v rámci zaměstnanosti (65%-70% populace) a podílu HDP (22%). Po stažení koaličních sil z AF nadále přetrvává  útlum v sektorech stavebnictví, obchodu a služeb.

 

 

zpět na začátek

1.4. Veřejné finance, státní rozpočet - příjmy, výdaje, saldo za posledních 5 let

Rozpočet pro rok 1397 (2018) byl parlamentem schválen 17. ledna 2018. Afghánská vláda v tomto roce (fiskální rok začal 22. prosince 2017 a končí 21. prosince 2018) hospodaří s rozpočtem 377,011 mld. AFN (cca 5,4 miliardy USD).

Zemědělství stále představuje dominantní odvětví v rámci zaměstnanosti (44% populace) a podílu HDP (22%). Po stažení koaličních sil z AF nadále přetrvává  útlum v sektorech stavebnictví, obchodu a služeb.

Příjmy

Year

2015

2016

2017

2018

2019

  1. CASH RECEIPTS FROM DOMESTIC SOURCES

141,031,017,865

160,561,172,725

153,099,073,151

169,520,935,825

176,874,786,946

Taxes

99,227,332,043

104,997,699,519

106,702,025,887

121,914,451,409

127,779,188,324

Taxes on income, profits, and capital gains

23,310,845,996

35,667,937,235

27,391,915,772

27,657,253,999

29,538,236,810

Taxes on payroll and workforce

-

-

-

-

-

Taxes on property

389,617,313

405,433,540

608,583,674

486,465,398

516,478,806

Taxes on goods and services

26,554,755,943

28,800,544,236

31,400,627,594

33,558,277,493

35,874,607,994

Taxes on international trade and transactions

37,414,227,957

33,799,566,896

45,101,078,329

50,621,524,910

51,727,173,898

Other taxes

11,557,884,833

6,324,217,612

2,199,820,519

9,590,929,609

10,122,690,815

Social contributions

4,064,551,498

6,997,968,887

3,877,207,588

3,978,275,203

4,102,714,261

Other receipts

36,638,418,155

48,565,504,319

42,472,428,893

43,579,562,568

44,942,716,065

Property income

2,784,712,168

5,349,173,132

3,492,520,089

3,583,560,010

3,695,652,516

Interest

292,982,264

-

932,531,613

956,840,021

986,769,643

Sales of goods and services

28,252,162,214

32,600,840,913

26,376,779,107

27,064,345,633

27,910,908,912

Fines, penalties, and forfeits

1,069,820,766

1,478,716,233

599,655,634

615,286,926

634,532,886

Voluntary transfers other than grants

-

-

-

-

-

Miscellaneous and unidentified receipts

3,343,889,347

9,136,774,041

11,070,942,451

11,359,529,977

11,714,852,108

Sales of non-financial assets

1,100,716,169

-

47,410,783

48,646,645

50,168,295

 

 

 

 

 

 

1 Revenue (Domestic)

364,098,241,435

416,708,930,916

371,946,391,287

351,994,530,407

337,022,190,212

11 Tax Revenue

70,589,932,514

71,198,132,624

72,676,851,396

83,652,926,780

89,362,940,350

12 Customs Duty and Fees

28,637,399,528

33,799,566,896

34,025,174,492

38,261,524,630

38,416,247,974

13 Non Tax Revenue

32,399,677,412

39,428,730,278

31,974,851,135

32,808,343,247

33,834,576,765

14 Miscellaneous Revenue

5,133,592,139

9,136,774,041

10,497,577,758

10,771,219,321

11,108,139,299

15 Sale of Non-Current Assets *(incl. Equity Injection)

11,357,425,169

-

48,270,967

(7,850,470,748)

(7,848,921,491)

17 Social Contributions

4,064,551,498

6,997,968,887

3,877,207,588

3,978,275,203

4,102,714,261

Revenue Aggregates as a % of GDP

 

 

 

 

 

Domestic Revenue

10.27%

11.42%

10.89%

11.69%

11.81%

Taxes

7.23%

7.47%

7.59%

8.41%

8.53%

Non-Tax Revenue

2.96%

3.95%

3.30%

3.28%

3.27%

Zdroj: Ministerstvo financí AF

Výdaje

Year

2015

2016

2017

2018

2019

CASH PAYMENTS FOR OPERATING ACTIVITIES

286,851,919,364

422,044,379,984

278,528,264,273

296,647,988,578

299,237,382,604

 

Compensation of employees

164,621,027,906

173,250,093,295

176,968,425,006

174,412,801,796

179,804,370,496

 

Wages, Salaries and Allowances

158,672,991,630

167,641,896,582

170,813,773,112

168,408,422,034

173,612,165,836

 

Social contributions

5,948,036,276

5,608,196,713

6,154,651,894

6,004,379,762

6,192,204,660

 

Purchases of goods and services

82,439,607,668

34,388,713,207

67,751,241,584

69,963,535,191

69,314,233,343

 

Travel

2,991,505,441

3,958,650,956

3,095,283,296

3,262,504,184

3,312,763,236

 

Food

3,970,176,487

4,230,977,101

2,680,154,776

3,879,308,020

4,000,651,421

 

Contracted Services

30,575,277,361

2,497,172,490

36,500,991,995

32,820,625,837

31,268,962,676

 

Repairs and Maintenance

8,353,214,919

8,128,198,956

3,676,039,806

4,788,370,838

4,938,149,406

 

Utilities

5,053,596,797

5,044,068,399

3,685,033,441

4,386,466,601

4,523,572,644

 

Fuel

25,225,215,678

6,177,915,544

12,074,474,388

14,423,085,211

14,867,231,656

 

Tools and Materials

6,270,620,986

4,351,729,761

6,039,263,881

6,403,174,500

6,402,902,305

 

Interest

580,470,975

-

446,313,360

1,802,850,000

1,802,850,000

 

Subsidies

1,400,000,000

-

1,451,047,921

-

-

 

Grants

551,402,114

-

322,218,337

88,371,213

83,695,807

 

Social benefits

22,522,719,761

-

23,976,819,619

22,315,183,540

22,975,699,250

 

Social security benefits

14,395,410,394

-

15,298,484,626

14,664,119,875

15,122,808,423

 

Social assistance benefits

986,036,198

-

1,028,296,965

445,387,540

421,823,669

 

Employer social benefits

7,141,273,170

-

7,650,038,028

7,205,676,125

7,431,067,158

 

Other payments

14,736,690,940

214,405,573,482

7,612,198,446

28,065,246,839

25,256,533,707

 

Of which: Contingency Codes

-

50,896,479,310

-

23,264,315,148

20,367,136,687

 

 

 

 

 

 

 

 

 

PURCHASES OF

 

 

 

 

 

 

NONFINANCIAL ASSETS

54,495,903,017

7,348,304,831

61,329,211,202

62,386,993,134

60,136,653,293

 

Fixed assets

53,547,699,600

7,188,504,831

60,878,457,327

57,286,569,271

54,879,317,815

 

Buildings and structures

39,286,444,504

3,152,447,100

47,671,164,958

42,327,582,567

40,360,576,032

 

Machinery and equipment

14,261,255,096

4,036,057,731

13,207,292,369

14,949,186,704

14,508,635,243

 

Inventories

-

-

-

-

-

 

Valuables

3,839,128

500

575,013

398,258

410,715

 

Non-produced assets

944,364,289

159,300,000

450,178,862

5,100,025,605

5,256,924,763

Expenditure by Current CoA Major Code

2 Expenditure

354,186,777,254

372,732,564,045

361,049,977,775

377,190,202,831

376,619,994,864

Wages and Salaries Expenditure

164,621,027,906

173,250,093,295

176,968,425,006

174,412,801,796

179,804,370,496

Use of Goods and Services

103,510,154,875

192,134,165,919

85,137,337,753

105,458,148,160

101,635,356,988

Interest & Repayment of Loans

1,614,996,911

-

1,874,383,372

1,802,850,000

1,802,850,000

SubsidiesGrants&SocialBenefits

24,474,121,875

-

25,750,085,877

22,403,554,753

23,059,395,057

Acquisition of Assets

59,966,475,688

7,348,304,831

71,319,745,767

73,112,848,122

70,318,022,323

Other

 

56,681,150,770

-

 

 

Development Budget

-

5,784,671,460

-

-

-

Contingency Codes

-

50,896,479,310

-

-

-

(Total Expenditures (with Contingencies and BankCapitalization)

354,186,777,254

438,047,048,125

361,049,977,775

385,090,202,831

384,519,994,864

(Total Expenditures with Contingencies)

354,186,777,254

429,413,714,815

361,049,977,775

377,190,202,831

376,619,994,864

Total Grants and Loans

213,309,624,725

258,802,545,465

218,846,457,952

191,281,678,643

168,046,493,052

Total Domestic Revenue

152,182,578,261

160,561,172,725

153,099,933,335

161,621,818,431

168,975,697,160

Zdroj: Ministerstvo financí AF

Výdaje jednotlivých složek státu

Year

2015

2016

2017

2018

2019

Statement of Sources and Uses of Cash (as per GFS 2011)

Expediture

Original budget

EST ACT V2

Budget

FE1

Expenditure by Adminstrative Unit

354,186,777,254

429,413,714,815

361,049,977,775

385,090,202,831

384,519,994,864

10

President’s Office

-

663,781,595

-

3,428,550,226

3,524,575,188

11

National Assembly Meshanro Jirga

486,529,183

516,255,706

491,008,295

526,410,282

542,300,884

12

National Assembly  Wolesi Jirga

1,524,575,058

1,615,558,444

1,664,938,358

1,631,748,151

1,680,487,352

13

Office of Administrative Affairs & Council of Ministers‟ Secretariat

5,108,259,243

3,780,980,748

5,275,587,087

2,333,577,000

2,339,231,953

14

Supreme Court

3,534,535,523

3,512,323,267

3,337,861,894

3,552,192,873

3,656,700,079

15

Presidential Protective Service

1,482,504,242

1,804,769,988

1,521,786,711

1,937,660,301

1,986,763,083

16

Radio and television of Afghanistan

664,767,514

574,968,896

596,456,502

573,746,035

581,622,772

17

National Security Council

728,843,249

313,600,000

882,823,981

440,388,640

390,161,017

20

Ministry of Finance

20,106,472,073

5,237,983,742

15,253,892,080

3,786,560,700

3,761,363,689

21

Ministry of State in Parliamentart Affairs

160,349,402

138,056,270

119,315,669

167,580,000

172,821,844

22

Ministry of Defence

70,655,560,014

67,677,654,595

57,081,671,047

62,218,042,776

64,158,448,147

23

Ministry of Foreign Affairs

5,140,098,708

6,107,835,609

5,620,367,916

5,799,260,000

5,928,879,328

24

Ministry of Haj and Religious Affairs

1,095,557,208

1,977,764,937

1,227,981,229

1,691,927,900

1,708,029,837

25

Ministry of Commerce

1,104,992,462

941,688,195

631,352,560

825,650,000

825,529,048

26

Ministry of Interior

60,410,363,992

57,522,630,325

56,224,513,048

61,155,738,278

62,972,150,739

27

Ministry of Education

37,400,829,880

46,068,795,857

36,042,602,360

40,460,453,044

41,331,788,414

28

Ministry of Higher Education

7,464,471,509

8,017,492,573

6,337,741,287

7,782,531,200

7,840,479,410

29

Ministry of Refugees and Repatriates

545,295,089

474,397,172

618,438,866

451,800,000

455,370,159

30

Office of the National Economy Council

3,945,899

-

-

-

-

32

Ministry of Mines and Industries

1,893,998,041

2,972,280,056

1,397,454,469

1,653,624,000

1,617,700,618

34

Ministry of Communication

1,057,797,627

2,715,225,097

1,604,595,309

2,303,678,000

2,232,125,038

35

Ministry of Economy

448,364,838

502,247,189

549,675,951

630,360,000

620,688,075

36

Ministry of Information and Culture

693,933,485

827,129,387

737,513,167

864,718,131

868,965,408

37

Ministry of Public Health

15,947,579,247

14,406,576,840

18,371,946,535

14,810,987,862

14,340,053,276

38

Ministry of Women Affairs

222,919,976

245,349,216

303,688,928

280,428,909

284,650,461

39

Ministry of Agriculture

8,530,538,786

9,464,773,864

10,692,540,944

10,814,165,750

10,356,870,006

41

Ministry of Energy and Water

4,691,590,788

10,690,565,398

9,771,257,493

4,929,662,000

4,725,777,754

42

Ministry of Public Works

16,922,817,874

32,043,613,286

21,570,823,069

15,815,148,000

15,209,340,492

43

Ministry of Rural Rehabilitation and Development

15,886,920,999

18,318,931,806

18,243,583,429

19,265,758,440

18,290,779,459

44

Civil Aviation Authority

3,510,890,818

4,210,936,804

3,033,173,179

3,947,130,000

3,770,147,307

45

Ministry of Transport and Aviation

320,409,350

373,822,160

912,860,517

400,780,000

403,171,834

46

Ministry of Frontiers and Tribal Affairs

476,522,334

666,369,734

1,346,229,247

610,574,653

621,330,962

47

Ministry of Martyrs, Disabled and Social Affairs

23,181,111,376

24,487,100,320

24,665,229,316

24,186,293,104

24,869,093,549

48

Ministry of Counter Narcotics

1,012,996,496

1,681,578,478

1,288,488,834

930,040,000

900,552,959

49

Ministry of Urban Development

3,042,312,924

4,346,135,261

4,425,255,861

5,493,255,999

5,235,050,795

50

Ministry of Justice

885,618,046

1,137,220,841

934,972,176

930,663,997

944,049,048

51

Attorney General

1,354,068,459

1,593,941,395

2,102,514,931

2,396,891,643

2,462,112,365

58

Afghanistan National Standard Authority

121,009,901

330,589,905

105,337,581

127,990,000

128,891,225

59

Independent Directorate of Local Governance

3,324,375,894

5,297,962,297

3,615,761,819

7,010,751,508

6,987,257,050

60

Directorate of Environment

221,063,536

309,765,940

255,244,082

312,268,000

315,267,072

61

Science Academy

204,772,688

270,425,020

246,580,019

253,649,800

260,170,915

62

IARCSC

411,397,287

521,410,679

643,345,580

1,381,442,000

1,349,713,172

63

National Olympic Committee

345,780,029

283,392,480

326,827,900

373,082,000

377,343,498

64

General Directorate of National Security

12,838,983,081

14,249,830,331

20,361,016,181

15,887,110,000

16,375,423,336

65

Geodesy and Cartography Office

154,167,152

-

199,562,226

-

-

66

Control and Audit Office

429,107,966

552,323,655

465,690,535

475,344,300

464,165,726

67

The High office of Oversight and Anti-Corruption

168,297,146

164,705,811

116,490,286

169,868,461

175,181,887

68

Office of Disaster Preparedness

825,868,357

144,645,282

824,708,615

144,060,000

148,566,146

71

Independent Electoral Complaints Commission

84,420,058

116,187,820

112,740,063

232,948,979

240,235,542

72

Election Commission

207,185,441

218,372,420

301,144,128

250,390,000

258,222,112

73

Central Statistics Office

166,099,635

234,913,318

142,283,794

219,091,000

221,483,827

74

Legal Training Center

-

-

-

-

-

75

Afghanistan High Atomic Energy commission

 

54,880,000

40,255,043

55,762,000

57,506,216

76

Directorate of Kochis

35,143,861

402,043,498

182,084,160

278,613,000

277,064,538

79

Kabul Municipalities

99,468,381

4,995,094,081

3,265,971,678

2,180,920,000

2,065,535,280

80

Afghanistan Investment Support Agency

1,951,724,543

-

-

-

-

81

Micro Finance Investment Support Facility for Afghanistan

-

999,249,524

32,150,684

557,600,000

528,099,367

82

Water Supply and Canalization Corporation

595,496,213

741,582,867

459,714,375

597,390,000

565,784,220

83

Da Brishna Shirkat

72,087,238

25,268,509,042

11,563,610,960

7,963,560,000

7,542,236,365

84

Independent Board of new Kabul

12,560,370,593

1,297,052,991

866,144,460

1,565,010,000

1,492,523,684

85

Independent Commission for Overseeing the Implementation of Constitution

117,745,263

72,284,800

67,138,262

76,835,920

79,239,321

86

Afghanistan Independent Human Rights Commission

66,308,891

88,909,799

9,218,055

68,496,000

68,337,220

87

Afghanistan Independent Land Authority

66,970,506

1,028,747,891

789,074,433

1,312,480,000

1,298,152,936

88

Executive Directorate and Secretariat  of Ministers Council

474,151,013

445,594,240

1,177,740,610

678,336,820

688,336,067

97

General Directorate of Physical Education

946,440,874

283,551,303

-

-

-

98

MoF Contingency

-

33,411,354,770

-

31,567,165,148

28,626,195,176

99

Capital Region Development  Independent Authority

-

 

 

 

 

89

Railway Authority (New Independent Agency - from MoPW)

-

-

-

2,322,060,000

2,319,900,616

Zdroj: Ministerstvo financí AF

 

V březnu tohoto roku vydal americký Department of State’s Bureau of International Narcotics and Law Enforcement Affairs (INL) svou výroční zprávu týkající se globálního praní špinavých peněz. INL ve své zprávě uvedl jako hlavního aktéra praní špinavých peněz v roce 2017 Afghánistán. Ačkoli INL zaznamenal určitá zlepšení, jako je koordinace mezi Finanční rozvědkou a státními zástupci, kteří působí v protidrogovém centru, nadále zůstává hodně výzev neadresovaných. Korupce, byla stále kritickou překážkou v boji proti praní špinavých peněz v Afghánistánu.

 

Afghánistán zůstal největším světovým výrobcem a vývozcem opia. Děravé, špatně střežené hranice, zejména mezi Afghánistánem a Pákistánem, stejně jako potíže při prosazování zákonů a nařízení zaměřených na boj proti praní špinavých peněz představují významné překážky pokroku. Kromě nelegálního obchodu s narkotiky se mezi hlavní zdroje ilegálních příjmů řadí zpronevěra svěřených prostředků, korupce a ilegální těžba minerálů. 

 

 

 

 

zpět na začátek

1.5. Platební bilance (běžný, kapitálový, finanční účet), devizové rezervy (za posledních 5 let), veřejný dluh vůči HDP, zahraniční zadluženost, dluhová služba

Fiskální deficit v roce 2018 by měl být přibližně 2% HDP a měl by být financován z hotovostních rezerv a omezených koncesních půjček. Výdaje se oproti minulému roku zvýší zhruba o 1 procento HDP a to na základě zvýšených rozpočtových výdajů na civilní obyvatelstvo, které budou financovány kombinací grantů a daňových příjmů.

Dlouhodobý a trvalý hospodářský růst nicméně vyžaduje strukturální změny a nové zdroje příjmů. Zvýšení investic do lidského kapitálu a zlepšení produktivity v zemědělství by mohly přinést kýžený růst. Další možností jak zvýšit hospodářský růst je rozvoj těžařských odvětví.

 

2013

2014

2015

2016

2017

2018 *

Bilance účtu (včetně grantů) v % HDP

7.4

8.0

5.5

2

4,1

2,3

Bilance účtu (bez grantů) v % HDP

-41.9

-37.9

-38.0

-39,7

-38,8

-39,0

Devizové rezervy (v mil. USD)

7,447

7,360

7,520

7,377

7,000

6,900

Celkový zahraniční dluh v % HDP

6.7

6.5

6.1

6,8

5,7

5,8

Zdroj: Světová Banka, * odhad

 


zpět na začátek

1.6. Bankovní systém (hlavní banky a pojišťovny)

Da Afghanistan Bank (DAB) je centrální bankou Afghánistánu. DAB reguluje veškeré bankovní a peněžní operace na území Afghánistánu.  DAB má současně 52 poboček po celé zemi, z nichž je 8 v Kábulu, kde se také nachází hlavní sídlo. Mezi základní úkoly této instituce patří:

  • Formulace, schvalování a vykonávání měnové politiky Afghánistánu;
  • Formulace, schvalování a implementace měnového uspořádaní;
  • Správa devizových rezerv Afghánistánu;
  • Tisk bankovek a mincí;
  • Role bankéře, poradce a fiskálního agenta státu;
  • Regulace licencí, ostatních bank, devizových obchodníků, poskytovatelů služeb, provozovatelů platebních systémů, služeb cenných papírů;
  • Zavádět, udržovat a podporovat efektivní systémy platby, převodu cenných papírů vydaných státem nebo DAB, vyúčtování a další operace s tím spojené.

Finanční sektor v posledních letech zažívá částečné oživení. V roce 2017 působilo na afghánském trhu 19 bankovních institucí, zahrnující banky soukromé, státní a pobočky zahraničních bank.

Statní bankovní instituce:

Soukromé bankovní instituce:

Zahraniční  bankovní instituce:

Pojišťovny:

zpět na začátek

1.7. Daňový systém

Ministerstvo financí Afghánistánu je odpovědné za přípravu legislativy a výběr daní. Problematikou daní se konkrétně zabývá odbor s názvem Afghanistan Revenue Department.  Z hlediska legislativy je klíčový zákon o daních z roku 2009 (Afghanistan Income Tax Law official Gazette number 976 z 18.3.2009).

Mezinárodní měnový fond a Světová banka již několik let modernizují afghánský daňový systém a zlepšují jeho transparentnost a efektivitu, za účelem aby dosahoval mezinárodních standardů.

Daň z příjmů právnických osob: Daň z příjmů právnických osob je rovná daň ve výši 20% z celkových nezdaněných příjmů. Čistý zdanitelný příjem je chápán odečtením všech nezbytných výdajů z hrubého příjmu. Daň z příjmů právnických osob platí pro firmy (korporace), společnosti s ručením omezeným a také se vztahuje na některé druhy obchodních partnerství.

Daň z příjmů fyzických osob: Daň z příjmů fyzických osob je aplikována na veškeré příjmy, ze všech zdrojů po celém světě, včetně, ale nejen, mezd, platů, nájmů, určitých obchodních partnerství, licenční poplatků. Nerezidenti musí platit daň z příjmů fyzických osob na veškeré své příjmy, které mají zdroj v Afghánistánu. Daňové sazby jsou následující: osobní příjem do 12 500 AFN (190 USD) je od daně osvobozen, pro příjmy nad tuto částku do 100 000 AFN je účtována daň ve výši 10%. Příjmy nad 100 000 AFN (1515 USD) jsou daněny ve výši 20%.

Srážková daň: Zaměstnavatelé se dvěma nebo více zaměstnanci jsou povinni svým zaměstnancům srazit daň z platů/mezd na základě výše uvedených sazeb. Příjemci mezd/příjmů s jedním zaměstnavatelem (nemají žádný jiný zdroj příjmu) nejsou povinni podávat roční daňové přiznaní. Živitel rodiny, který má více než jednoho zaměstnavatele nebo další zdroje příjmů, musí podávat roční daňové přiznání.

Daň z příjmů živnostníkům: Živnostníci a osoby samostatně výdělečně činné jsou povinni podat daňové přiznaní. Tyto subjekty mohou odečíst veškeré běžné a nutné podnikatelské náklady za účelem výpočtu čistého zdanitelného příjmu. Daň ve výši 10% a 20% je počítána z čistého zdanitelného příjmu nad 150 000 a 1 200 000 AFN ročně.

zpět na začátek

Zdroj: Ministerstvo zahraničních věcí (MZV)

Tisknout Vaše hodnocení: