Největší česká síť kaváren bude letos růst do dalších měst

21. 7. 2017 | Zdroj: BusinessInfo.cz

Zakladatel CrossCafe Jan Janák neplánuje při rozšiřování poboček překročit hranice České republiky. Země má podle něj ještě velký potenciál. Inovace zaměřuje na vylepšování kvality kávy i školení personálu.

Původní profesí byl Jan Janák instalatér. Rozvody potrubí a vodovodní kohoutky se však nakonec nestaly oborem, ve kterém vynikl. V oboru sice podnikal od roku 1990, ale výhybkou se pro něj stal rok 1995, kdy se jeho bratr vrátil z USA, kde žil deset let.

„Jeho snem byla hospoda, ale licence na prodej alkoholu v Kalifornii tehdy stála 50 tisíc dolarů a takovou sumu neměl. Chtěl tedy začít v Česku. Já v té době neměl co dělat, a tak jsme se dali dohromady, protože já již nějaké zkušenosti s podnikáním měl,“ vzpomíná Jan Janák.

V roce 1996 si tak otevřeli první hospodu. „Několik týdnů jsme tam sami sobě dělali hosty, abychom neodrazovali ty skutečné  hosty prázdnou hospodou. Bylo to lehké zoufalství, protože jsme tu hospodu postavili doslova na koleně se všemi penězi, co jsme měli... A nic. Poslední pokus byla rozhlasová reklama za 10 tisíc korun. Psal se rok 1996 a tenkrát reklama v rádiu vážně fungovala. Od té doby, ze dne na den, byla hospoda plná a nám se začalo dařit,“ pokračuje Jan Janák.

Do roku 2007 již provozovali dvanáct restaurací. Ale ani tímto úctyhodným výkonem neřekl Jan Janák na podnikatelské scéně své poslední slovo. Právě tehdy totiž otevřel svoji první kavárnu CrossCafe. „Miluju kafe a tu pohodou,“ usmívá se při odpovědi na otázku, proč se rozhodl rozjet síť kaváren, která je dnes největší českou  kavárenskou sítí.  A opět v tom hrály roli Spojené státy. 

„Po návštěvě USA jsem si říkal, že kavárny našeho typu mají v ČR obrovský potenciál. V době, kdy jsme CrossCafe zakládali, bylo pouze několik kaváren zahraničních řetězců po Praze.  V Plzni, odkud CrossCafe pochází a kde také doposud sídlí, nebyla žádná kavárna alá Starbucks,“ zmiňuje Jan Janák.

Letos pět nových poboček

Jan Janák, zakladatel kavárenské sítě CrossCae. Foto:CrossCafeA co pro něj bylo na začátku nejtěžší? „Vymyslet název,“ pokračuje zakladatel kavárenského řetězce s nadsázkou. „A dát dohromady franšísový manuál,“ dodává již vážněji. Ani rozjezd kavárny před deseti lety se nevyznačoval rychlým startem. „V té době se Plzeňáci na léto ‚stěhovali‘ na chaty a naše tržby činily asi tak dva tisíce korun denně. Po prázdninách se však kavárna zaplnila a lidé si ji oblíbili. Netrvalo dlouho a otevřeli jsme druhou pobočku,“ popisuje Jan Janák.

Od začátku počítal s tím, že síť bude fungovat na principu franšízy. Do současnosti tak otevřeli 26 poboček, ale u některých již neobnovili nájemní smlouvu, takže jich v současné době provozují 20. CrossCafe má pobočky Praze, Plzni, Hradci Králové, Havířově, Olomouci, Liberci a nejnověji také v Pardubicích. Do konce letošního roku by chtěli počet kaváren zvýšit na 25.

Ale i do budoucna chce růst výhradně na území České republiky. Ta má podle Jana Janáka ještě obrovský potenciál. „Naším cílem není rozjet síť poboček po Evropě nebo po světě, ale vytvořit kvalitní nabídku pro ty, které známe nejlépe – pro Čechy. Díky tomu si pak můžeme v menu hrát i třeba s češtinou a vymýšlet nová slova, která jsou zcela jasná i bez dlouhého vysvětlování,“ podotýká.

„Franšísing přináší možnost růst rychleji a s nižšími náklady, než kdybychom kavárny provozovali my sami,“ vyzdvihuje zakladatel kavárenského řetězce výhody tohoto konceptu.  Důležité je přitom udržet ve všech kavárnách stejnou kvalitu a přístup k zákazníkům. „Základním nástrojem pro udržení kvality, dodržování postupů a standardů je franšísový manuál. Sám o sobě by však nefungoval. Proto máme dnes už velmi propracovaný systém školení před otevřením kavárny i v průběhu provozu. S franšísanty jsme v každodenním kontaktu po e-mailu, po telefonu i prostřednictvím pravidelných návštěv,“ vysvětluje Jan Janák.

interier crosscafeV květnu 2016 byl koncept sítě kaváren oceněn titulem Franchisor roku. Protože kaváren jsou v Česku stovky, musí se řetězec profilovat tak, aby se od konkurence odlišil. „V první řadě tím, že veškeré dezerty vyrábí ručně tým cukrářek v naší vlastní výrobně v Plzni. Vymýšlíme si vlastní receptury, pečlivě vybíráme dodavatele všech surovin a než cokoliv pustíme na veřejnost, ochutnáváme a testujeme,“ konstatuje Jan Janák.

Důležité je samozřejmě také vsadit na správnou kávu. „Při výběru kávy jsme navštívili mnoho dodavatelů a pražíren. Nakonec jsme zvolili italského dodavatele, který nám kávu připravuje podle námi schválené receptury. To znamená, že se jedná o originální kávu CrossCafe,“ upozorňuje Jan Janák.

Největší změna za deset let

Podle jeho slov je pro kavárenský řetězec důležitá také komunikace, která je odlehčená a hraje si s češtinou. „A hlavně jsme super tým. Minimálně jednou za rok se sejdeme z celé republiky a užijeme si skvělý večírek,“ zmiňuje zakladatel CrossCafe.

crosscafe oblsuhaToto pojetí kavárny koresponduje i s tím, jací hosté ji vyhledávají. „Náš typický zákazník je pohodář, který si chce dát si dobré kafe a něco na zub. Většinou upřednostňuje kávy v mléčných variantách. Káva v CrossCafe byla dříve vnímána hlavně jako nápoj, který má vydržet co nejdéle. To se ale postupem času mění a zaznamenáváme stále rostoucí skupinu zákazníků, kteří kávě rozumí a oceňují naše rozhodnutí připravovat kávu na pákových kávovarech,“ shrnuje Jan Janák.

V rámci České republiky se podle něj poptávka mění podle regionu. Nejspecifičtější je Praha, kde jsou zákazníci náročnější. I proto musí řetězec neustále inovovat. „Vylepšujeme receptury stávajících produktů, vymýšlíme novinky do našich čtvrtletních kampaní, zdokonalujeme školení personálu. Největší inovací v posledních deseti letech byla výměna kávovarů a kávové směsi. Dali jsme si skutečně záležet, aby to byl velký posun v přípravě kávy. Konkurenci sledujeme, abychom byli v obraze, co kdo jak dělá. Jinak si jdeme svou cestou. Meleme si svou,“ uzavírá Jan Janák.

Kavárna v minulých letech slavila úspěch nejenom na poli obchodním, ale i v charitě. Sbírka „Ze srdce zvon“, kterou CrossCafe uspořádalo na obnovu zvonů plzeňského kostela sv. Bartoloměje, získala ocenění od zástupců Ministerstva kultury a Národního památkového ústavu za nejúspěšnější sbírku roku 2015.

Dalibor Dostál

Tisknout Vaše hodnocení:

Související články

Diskuse k článku

+ Nový příspěvek