Rozjezd firmy zkomplikovala bankovní krize, většina kol jde od začátku na vývoz

28. 1. 2016 | Zdroj: BusinessInfo.cz

Kopřivnický výrobce Bike Fun International vlastní v současnosti tři značky určené pro různé skupiny zákazníků. Na trhu se firma prosadila i díky původnímu designu a konstrukci, kterou si podnik nechává testovat ve zkušebnách v Německu.

Bike Fun, Martin Guráš a Petr Lavička. Foto: Jiří Salik SlámaKdyž v roce 2001 zkrachoval český výrobce jízdních kol Superior, ztratila tím skupina nizozemských investorů svého dlouholetého dodavatele dětských kol pro nizozemský trh. Přestože se již dříve snažili nakupovat dětská kola i v Číně a na Tchaiwanu, kvůli problematické kvalitě a flexibilitě tamních výrobců nebyla pro Holanďany sázka na Asii řešením situace.

A tak se v roce 2001 rozhodli v České republice založit firmu Bike Fun International a rozjet výrobu jízdních kol. Od zkrachovalé firmy koupili značku Superior a s několika osvědčenými dodavateli spustili v lednu 2002 produkci ve vlastním závodě v průmyslovém areálu Tatra v Kopřivnici na severu Moravy. Od počátku existence byla firma zaměřena především na export.

V té době byla u nás levná pracovní síla a také dostupnost kvalitních zkušených zaměstnanců. Strategie firmy byla na počátku jednoduchá – vyrábět kvalitní a hezká dětská kola za rozumnou cenu. To v podstatě platí i dnes, i když podíl dětských kol stále klesá a vyrábíme čím dál více kol pro dospělé. V posledních letech stoupá rovněž výroba elektrokol, ať už městských či sportovních modelů,“ popisuje vývoj firmy obchodní ředitel společnosti Martin Guráš.

Pro úspěšný rozjezd firmy byla důležitá zkušenost nizozemských investorů s prodejem jízdních kol. I když kompletní kola předtím nikdy nevyráběli, jeden z majitelů v Nizozemsku vlastní rodinnou firmu, vyrábějící příslušenství k jízdním kolům, například zvonky, popruhy či dětské sedačky a podobně.

Bike Fun, výroba. Foto: Foto: Jiří Salik SlámaNa začátku přitom bylo nejtěžší získat financování od českých bank. „V té době došlo k bankrotu Union banky, další banky neakceptovaly nové zákazníky, a z tohoto důvodu jsme na začátku existence firmy neměli žádné financování. Nicméně se nám podařilo získat úvěr od jedné holandské banky s holandskou státní zárukou a až teprve poté s námi postupně začaly české banky spolupracovat,“ vzpomíná Martin Guráš.

Firmě přálo také štěstí, získala nové zákazníky a měla dostatek objednávek, přesto ale nizozemští vlastníci museli zpočátku vše financovat z vlastního kapitálu. „Dnes je situace zcela jiná a jsme velmi rádi za několikaletou výbornou spolupráci se dvěma českými renomovanými bankami, ČSOB a Českou spořitelnou,“ oceňuje Martin Guráš.

První velké úvěry již výrobce kol splatil a společně s bankami zrealizoval velké investice zejména v oblasti logistiky, které umožnily další růst firmy. „Ten je možný také díky velmi dobré spolupráci s městem Kopřivnice a dalšími úřady, které jsou nám v našem rozvoji nápomocny,“ konstatuje Martin Guráš.

Ke klíčovým regionům patří Skandinávie

Jak už bylo řečeno, od počátku existence byla firma zaměřena především na export. Především díky tomu, že původně nizozemští vlastníci především dodávali kola na západní trhy. V současné době vyváží okolo 85 procent vyrobených kol na více než 30 evropských trhů, zbývajících 15 procent se prodává v tuzemsku. V zahraničí patří ke klíčovým trhům Nizozemí, Německo a státy Skandinávie. Právě Skandinávie je jedním z regionů, kde firmě pomáhá získávat nové zákazníky vládní agentura CzechTrade. „Před několika lety jsme začali spolupracovat s CzechTrade na vytipování vhodných partnerů a prodejců našich kol na zahraničních trzích. Díky tomu se nám podařilo rozjet spolupráci s významnými firmami především v Norsku a Dánsku a v loňském roce také ve Velké Británii,“ oceňuje Martin Guráš. Více o spolupráci Bike Fun International a CzechTrade ve Skandinávii (223 kB).

Bike Fun, výroba. Foto: Foto: Jiří Salik Sláma„Skandinávie je pro nás jedním z klíčových trhů a i díky spolupráci s CzechTrade se nám daří každým rokem v tomto teritoriu prodávat více a více kol. Velkou Británii vnímáme jako velký potenciál do budoucna, kde bychom se mohli s našimi koly úspěšně etablovat,“ dodává obchodní ředitel.

„Na trhu Spojeného království firma uspěla dobře zvolenou cenovou strategií, flexibilitou a pestrostí svého produktového portfolia. Trh ve Velké Británii se vyznačuje extrémně silným konkurenčním prostředím s intenzivní cenovou konkurencí, širokým výběrem značek a typů kol, rovněž prodejem ‚second-handových‘ kol. Napříč všem těmto tržním překážkám se klientovi podařilo na ostrovech uspět, a to i díky CzechTrade Londýn,“ popisuje Martin Macourek, vedoucí zahraniční kanceláře Londýn.

Odlišné díly i geometrie

„Ve firmě od počátku pracovala velká část českých zaměstnanců, ať už manažerů či dělníků, která měla předchozí zkušenosti z výroby kol ze zkrachovalé firmy Superior. Díky tomu byl rozjezd firmy jednodušší a rychlejší a postupně se každým rokem naše výrobky zkvalitňovaly,“ konstatuje Martin Guráš.

Na trhu se firma prosadila i díky odlišnosti od konkurence. „Když se podíváte podrobněji na jednotlivá kola, uvidíte spoustu rozdílů. Používáme specifické díly i rozdílné geometrie kol. Vše je navrženo tak, aby to plně vyhovovalo požadavkům a stylu jízdy koncového uživatele,“ porovnává Petr Lavička, produktový manažer Bike Fun International.

„Ve výsledku to znamená zcela jiný pocit z jízdy, a to z pohledu komfortu, bezpečnosti či snadnosti a rychlosti ovládání,“ dodává Petr Lavička.

Bike Fun, jízdní kola. Foto: Foto: Jiří Salik Sláma„Všechna naše kola mají společné, že design, vývoj i výroba se odehrávají v České republice. Díky investicím holandských majitelů a české zručnosti se podařilo úspěšně skloubit tradiční českou přednost vysoké technické kvality produktu a montáže se zahraničním know-how,“ dodává Petr Lavička.

Kola z Kopřivnice se od ostatních značek na trhu odlišují jak designem, tak i konstrukcí kol a rámů. „Spousta našich rámů, zejména karbonových, je vyvinuta a následně vyrobena na základě našich českých nápadů. To znamená, že máme vlastní formy na tyto rámy, které jsou tím pádem na trhu jedinečné. Naše rámy, zejména karbonové, testujeme navíc i v německých zkušebnách,“ upozorňuje Petr Lavička.

V oblasti elektrokol firma přišla na trh s vlastním systémem elektrokola nazvaným Powerflex. „A co je důležité, každé elektrokolo je u nás testováno před odesláním k zákazníkovi na speciálním diagnostickém zařízení, které jsme vyvinuli ve spolupráci s Vysokou školou báňskou v Ostravě,“ zdůrazňuje Petr Lavička.

Typickým zákazníkem tuzemského výrobce kol jsou distributoři v mnoha evropských zemích, se kterými spolupracuje po mnoho let. Koncoví uživatelé pak mohou být od závodníků přes hobby jezdce, silničáře či víkendového nebo rodinného jezdce až po dítě jakéhokoliv věku.

Značky přibývají

Kromě základní značky Superior vlastní firma i značky Rock Machine, kterou koupila v roce 2009, a Frappé.

Každá značka má svoji strategii, zaměření a také své typické zákazníky, jimiž jsou u značky Superior především závodní a hobby jezdci, u Rock Machine lidé, kteří rádi zažívají nová dobrodružství a na kole si užívají pocit svobody, radosti či poznávání nových cest, a u Frappé, jež je značkou lifestylovou, jsou to zejména lidé využívající kolo jako dopravní prostředek či módní doplněk s důrazem na komfortní jízdu,“ porovnává Martin Guráš.

V současné době má společnost bezmála 400 zaměstnanců, ale vzhledem k nárůstu výroby a připravované instalaci další výrobní linky, v pořadí již deváté, by tuto hranici měla na začátku příštího roku překročit. Obrat firmy za fiskální rok 2015, který začíná 1. července 2014 a končí 30. června 2015, dosáhl 1,3 miliardy korun. Pro fiskální rok 2016 podnik očekává jeho další nárůst o zhruba 20 procent.

Dalibor Dostál

Videoreportáž z firmy BikeFun:

Tisknout Vaše hodnocení:

Diskuse k článku

+ Nový příspěvek