Chemické družstvo Druchema překonalo nástrahy nové doby

7. 6. 2015 | Zdroj: BusinessInfo.cz

Největší tuzemské chemické družstvo málem nepřežilo nástup tržní ekonomiky. Nové vedení vsadilo na zavedené značky a firmu zachránilo.

Společnost si svého ideálního zákazníka představuje jako aktivní rodinu, která sportuje, zahradničí a kutí. Když bylo v socialismu něco potřeba slepit, sáhlo se prakticky ve všech domácnostech po typické žluté lahvičce z plastu s nápisem Herkules.

Jednu z nejznámějších českých značek posledních desetiletí ale se změnou režimu málem potkal stejný osud jako motocykly ČZ nebo nákladní automobily Praga.

Přestože patřila k rodinnému stříbru českého průmyslu, mateřský podnik Druchema se po změně režimu jen s obtížemi vyrovnával s novou ekonomickou situací. Největší chemické družstvo u nás, které vzniklo v roce 1951, přitom dodávalo na trh i další vyhlášené značky, jako jsou barvy na vajíčka Ovo, autokosmetiku Tempo nebo vosky na lyže Skivo. Přesto v roce 2005 hrozil firmě zánik. Poslední šancí se stala restrukturalizace. Té se ujal manažer Jiří Daněk.

Pro vedení podniku měl výborné předpoklady. Vystudoval zahraniční obchod na Vysoké škole ekonomické v Praze a více než patnáct let v tomto oboru pracoval a věnoval se především ropným a petrochemickým komoditám.

„Tato práce mi umožnila nejenom poznat téměř celý svět, ale především získat obrovské zkušenosti z vlastního oboru, naučit se strategicky myslet a jednat s lidmi naprosto odlišných mentalit a v neposlední řadě i nebát se mnohdy předem zdánlivě ztracených příležitostí,“ říká Jiří Daněk, současný předseda představenstva Druchemy.

Dědictví minulosti

Na začátku musel zanalyzovat, proč se Druchema do potíží dostala. Jako u řady podobných podniků to bylo zčásti způsobeno dědictvím minulosti. Před rokem 1989 Druchema patřila mezi velké chemické podniky a její tehdejší impérium se po nastalých změnách začalo z různých příčin rozpadat a celá řada pobočných závodů zanikla.

„Na druhé straně se i v porevoluční době udělala celá řada zásadních manažerských chyb, které ve svém důsledku vedly k utlumení obchodních aktivit, stagnaci na trhu a postupnému vyklízení pozic,“ vysvětluje Jiří Daněk.

Firma například nevěnovala pozornost rozvoji obchodních aktivit. „Samotný obchodní úsek byl ve srovnání s jinými firemními útvary personálně poddimenzovaný, marketing v moderním slova smyslu prakticky neexistoval, design většiny výrobků byl zastaralý a povědomost o známých značkách se mezi zákazníky postupně vytrácela,“ vypočítává předseda představenstva.

Dalším negativem bylo, že firma řadu let neinvestovala do svého rozvoje, strojového vybavení, moderních skladovacích prostor a v neposlední řadě ani do vlastních zaměstnanců. Všechny tyto věci musel nový management od základů změnit. „Stálo to obrovské množství času i peněz, ale myslím, že dnes se Druchema může srovnávat s jakoukoli podobnou firmou ve svém oboru,“ soudí Jiří Daněk.

V nové pozici musel udělat řadu obtížných věcí, včetně nepopulárních a tvrdých opatření. „Ale s tím jsem do Druchemy nastupoval a věděl jsem, že taková rozhodnutí bude třeba činit,“ dodává Jiří Daněk.

Za nejdůležitější pro úspěšnou renesanci podniku považuje to, že se mu po příchodu do Druchemy v poměrně krátké době podařilo dát dohromady tým profesionálů, který celý proces restrukturalizace nastartoval a svou kreativitou, důsledností a pracovitostí byl schopen ozdravné kroky realizovat.

„Přes všechny těžkosti, které v průběhu restrukturalizace nastaly, jsem nikdy vážně neuvažoval o tom, že bych měl takzvaně jít od toho. První fáze byla opravdu obtížná, ale první úspěchy, které se postupně začaly dostavovat, byly vždy pro celý tým obrovskou vzpruhou a motivací do další práce,“ vzpomíná Jiří Daněk.

V současné době je výroba zaměřená především na nejznámější značky. K nim kromě zmíněných stálic patří například také čisticí a lešticí prostředky jako Mefisto a Bistrol. Řady jednotlivých značek jsou přitom postupně doplňovány o nové výrobky. K lepidlu Herkules v plastové lahvičce tak přibylo i menší balení, vysunovací lepicí tyčinka a další varianty.

Inovace jsou pro firmu klíčové. Nejde jen o vlastní produktové řady, ale také inovace výrobních procesů, technologií a podobně. Příkladem je zcela nově designovaná řada Herkules, která byla českými spotřebiteli zvolena novinkou roku 2015 v kategorii lepidla. Loni se forma rovněž umístila mezi Českých 100 nejlepších firem v kategorii družstevnictví a zaměstnanost.

Od krachu zpět ke slavě

Změny, které v Druchemě prosadil, se neodrážejí jen na rostoucích tržbách, ale oceňují je také zákazníci. Koncem dubna roku 2015 byl Herkules vyhlášen v soutěži Volba spotřebitelů nejlepším produktem v kategorii papírenských potřeb a lepidel. Navíc se stal s největším počtem hlasů absolutním vítězem soutěže.

Myslet na aktivní rodinu

Jako typického zákazníka družstvo identifikovalo českou rodinu. „A co bych zdůraznil, aktivní českou rodinu. Například takovou, kde tatínek je kutil a rád se stará o své auto, maminka ráda pracuje na zahradě, společně se svými dětmi rádi něco nového tvoří nebo sportují, v zimě často jezdí na hory a v létě se věnují cestování a cyklistice,“ popisuje Jiří Daněk.

Také proto směřuje rozhodující část produkce na tuzemský trh, export v současnosti představuje zhruba patnáct procent obratu. Největším trhem v zahraničí je Slovensko, výrobky směřují i do dalších zemí Evropské unie a v menší míře i do zámoří. Procento vývozu chce firma postupně výrazně zvýšit.

S expanzí v zahraničí souvisí také pokusy spekulantů o kopírování značky. V Polsku tak musela Druchema od roku 2006 bojovat o značku autokosmetiky Tempo. I když první pravomocné rozhodnutí padlo v roce 2012, celý spor tím nekončil. „Žalovaná polská firma mezitím zakomponovala název Tempo i do svých ostatních výrobků, proto bylo třeba se právně bránit i v dalších případech,“ popisuje Jiří Daněk vývoj případu. Další rozsudek dávající za pravdu české firmě padl letos v roce 2015, zatím ale není pravomocný.

Firma s ročním obratem okolo sto milionů korun má v současnosti zhruba sedmdesát zaměstnanců. „Celý firemní kolektiv je stabilní a fluktuace je velmi nízká. Myslím, že lidé v Druchemě rádi pracují, a i to považuji za úspěch restrukturalizace,“ uzavírá Jiří Daněk.

Převzato z časopisu Profit
Autor článku: Dalibor Dostál

Tisknout Vaše hodnocení:

Štítky článků

Související články

Diskuse k článku

+ Nový příspěvek