„Vlastně mě překvapuje, že s tím nikdo nepřišel dřív,“ říká o svém byznysovém receptu Jolanta Balon. Když před třemi lety zakládala úklidovou firmu, přišla s neotřelým nápadem. Klientkám nabídla celostní přístup, který vedle samotného úklidu domácnosti zahrnuje třeba i práci s nábytkem v duchu feng-šuej nebo čištění prostoru od špatných energií.
Podnikatelka zúročila i předchozí zkušenosti, když dříve pracovala jako obchodní zástupkyně čisticích prostředků či jako terapeutka v oblasti práce s energiemi živlů. „Už v době covidu, když byli všichni zavření doma a vrhli se na velké domácí třídění, jsem měla facebookovou skupinu. Motivovala jsem členky k úklidu a radila, jak postupovat co nejefektivněji. Byla jsem taková úklidová influencerka a mentorka,“ vzpomíná na zárodek podnikání.
Druhým impulzem byl začátek války na Ukrajině v roce 2022. Jolanta Balon začala pomáhat Ukrajinkám, které před konfliktem utekly do České republiky. „Nejprve jsem jim jen sháněla třeba povlečení, ručníky a základní vybavení do bytu, pak ale potřebovaly také práci. To už jsem musela dát svému podnikání určitou štábní kulturu,“ vysvětluje. Založila proto společnost Vyladěný domov, v níž dnes zaměstnává už dvě desítky ukrajinských žen a dvě manažerky zajišťující chod firmy.

Pracovnice se musejí vcítit do přání majitelky
Z malé značky, kterou si klienti šeptem doporučovali, je dnes Vyladěný domov firma s téměř třemi stovkami pravidelně uklízených domácností v Praze a okolí s obratem blížícím se 10 milionům korun. Sázka na neobvyklý přístup k byznysu totiž zafungovala. Jde o úklid šitý na míru. „Nejdřív se s klientkou setkám přímo u ní doma. Při sestavování úklidového plánu se ptám na každý detail – například na to, jaký nábytek má a jaké jsou jeho povrchy. Jinak totiž pečujeme o masivní dřevo, jinak o lakované plochy a jinak třeba o přírodní kámen,“ říká podnikatelka.
„Mnohé z těchto žen jsou úspěšné a velmi vytížené. Dobře si uvědomují, jak moc na ně působí prostředí, které je obklopuje. Po náročném dni chtějí přijít domů a doslova se nadechnout a načerpat síly. Právě uklizená a harmonická domácnost pro ně znamená oázu klidu,“ vysvětluje.
Architektka a designérka z jižní Moravy vrací uměleckou vitráž do českých interiérů
Úvodní konzultace tak přesně vymezí přání klientů. Ta si pak musí osvojit i pracovnice, která do bytu nebo domu jde. „Musí se při úklidu naladit na majitelku, musí se jí vlastně na chvíli stát. A v tom ji podpoří právě detailně sepsaný úklidový plán a také naše manažerka, která je přítomná při prvním úklidu a dohlédne, aby vše, co klientce slíbíme při úvodní konzultaci, bylo skutečně splněno,“ říká Jolanta Balon.
Tuto empatii vyjadřují i motta členů týmu. „Když někde uklízím dlouho, beru to už skoro jako svůj druhý domov,“ stojí třeba ve webové vizitce zaměstnankyně Viky. „Ráda srovnám knihy podle barev nebo velikosti, celý pokoj působí hned klidněji,“ uvádí její kolegyně Máša.

Energetický úklid? Bála jsem se předsudků
Klienti si mohou domluvit i úpravu interiéru v duchu filozofie feng-šuej s konzultantkou Hanou Štenglovou, což zahrnuje výběr vhodných barev nebo uspořádání nábytku v prostoru.
Další službu nazvanou „energetický úklid“ provádí sama majitelka firmy. „Každý dům nebo byt je hmota, ze které ovšem vyřazuje nějaká vibrace. Já se při vstupu naladím na životodárnou energii čchi. Je to proud, který vstupuje do domu s námi. Někdy ovšem může vstoupit i negativní energie, která se v bytě usadí jako jakási entita. Obyvatelé někdy vyloženě cítí, jak je něco v prostoru vysává,“ říká Jolanta Balon. Právě od takové negativní energie se pak snaží domov očistit.
„Už naše prababičky věděly, že tyhle věci fungují. Ale měla jsem trochu obavu, zda je v současnosti na takový přístup naše společnost připravená, abych tím neshodila celý projekt,“ říká podnikatelka, která se zpočátku obávala předsudků. „Ale žádné klienty nám to nevzalo, naopak přicházejí další, kteří vyznávají podobné hodnoty jako třeba laskavost k sobě i druhým a hledání vnitřního klidu skrze prostředí kolem sebe.“
Na kurzech se vyučuje systém úklidu i čeština
Pro takové úkoly ale úklidová firma potřebuje pracovnice, které se na to hodí. „Hledáme je neustále přes inzeráty i díky doporučením od spokojených zaměstnankyň, to je pro nás ta nejlepší vizitka. Uchazečky si pak testujeme na jednorázových úklidech. Jako první vždy zazní otázka, zda uklízejí rády. Často je to překvapení, nikdo se jich na to nikdy neptá,“ říká manažerka Olga Pavliuk, která má ve Vyladěném domově na starosti mimo jiné nábor nových zaměstnankyň.
„Už jsme třeba vyřadili z výběru paní, které předtím pracovaly jako pokojské v hotelu. I když jsou milé a sympatické, stále uklízely jako v hotelu. Rychle a na efekt, to ale s naším individuálním přístupem ke klientům neladí,“ vysvětluje Olga Pavliuk.
Chci dát radost z módy i ženám plnějších křivek, říká návrhářka Gabriela Novotná
Nové pracovnice procházejí školením. I zdánlivě jednoduchá práce, jako je uklízení, má svá pravidla. „Například že se vždycky uklízí odshora dolů. Nejdřív vymést nahoře pavučiny a až nakonec podlahu. Nebo že to první, co má paní na úklid po příchodu do domácnosti ze všeho nejdřív udělat, je nastříkat přípravky na toaletu a sprchový kout. Ty pak průběžně rozpouštějí vodní kámen, zatímco ona uklízí,“ říká manažerka provozu Oksana Brenzovych.
„Prosazuji také, aby byl postup systematický. Nejdřív uklidit jeden pokoj, pak další. Učíme zaměstnankyně pracovat také s online tabulkami s docházkou a informacemi o objednávkách,“ dodává Oksana Brenzovych.
Ukrajinské pracovnice si dělají i kurzy češtiny. „Mezi sebou mluví ukrajinsky. Ale z mé strany je velký tlak, aby čeština byla jazykem firmy. Úklidové plány píšu pouze v češtině. A česky mluvíme také, když máme třeba vánoční večírek nebo slavíme Mezinárodní den žen. Ten mimochodem Ukrajinky na rozdíl od nás Čechů stále hodně ctí,“ podotýká Jolanta Balon. Sama má s přepínáním mezi dvěma jazyky bohatou zkušenost, protože pochází ze Slezska, z česko-polského pomezí. Mluví tedy plynule česky i polsky a navíc ještě těšínským nářečím.

Nová kancelář je sama ukázkou feng-šuej
Některá školení dosud probíhala přímo v soukromém bytě Jolanty Balon, což prý bylo občas náročné i pro jejího manžela. Právě v těchto dnech si ale firma otevírá v Praze v Dolních Chabrech svou oficiální kancelář. Vedle školicích kurzů poslouží i jako sídlo firmy. Je to vlastně byt 2+1 upravený v duchu feng-šuej, takže slouží zároveň i jako ukázka celostního přístupu k práci s prostorem.
V říjnu se Vyladěný domov zapojí do iniciativy Velký týden malých firem. „My v jeho rámci nabídneme zákazníkům objednávky feng-šuej s desetiprocentní slevou. Zároveň nás budou moci v průběhu týdne navštívit v nové kanceláři, kde jim poradíme, jak co uklidit, nebo ukážeme ekologicky šetrné čisticí přípravky. Vždy bude přítomna ke konzultaci některá naše pracovnice,“ zve Jolanta Balon.
Plánujeme franšízy, poptávka je po hospodyních
Zakladatelka Vyladěného domova srší dalšími nápady. Koncept, který se osvědčil, chce předat i jiným podnikatelům. „Od příštího roku ho chci nabídnout v dalších regionech České republiky jako franšízu. Neumím si totiž představit řídit úklidovou firmu z Prahy napříč celou zemí,“ říká.
Skládačku služeb pro domácnost firma obohatila o hodinového manžela a výhledově by chtěla přidat ještě další profese. „Vidím poptávku po hospodyních a po rodinných asistentkách. Tedy po pracovnicích, které nejen hezky uklidí, ale dokážou také uvařit, nakoupit, odnést balíček na poštu, případně vyplnit nějaké objednávky nebo napsat e-mail,“ říká Jolanta Balon. „A co třeba kdyby vznikl vyučovací obor pro hospodyně? Za první republiky tady takové školy bývaly. Zaneprázdněné podnikatelky by absolventkám líbaly ruce. Já tu školu zakládat nebudu. Ale hospodyně bych zaměstnala,“ nastiňuje svou vizi podnikatelka.
Co je Velký týden malých firem?
Iniciativa má zviditelnit menší podniky a živnostníky. Má také posílit jejich vztah se zákazníky. Do loňského premiérového ročníku se zapojilo na 600 firem. Veřejnosti nabídly workshopy, slevy, exkurze do výroby i další akce. Obdobně proběhne iniciativa i letos. Zahrnuje také podnikatelské festivaly a vyvrcholí týdnem od 13. do 19. října. Přihlášené firmy se stanou mimo jiné součástí interaktivní mapy a získají vlastní vizitku na webu projektu. Dostanou také výhody od partnerů iniciativy i další podporu. Více informací lze najít a registraci zdarma lze provést na webu velkytydenmalychfirem.cz.
