Ampéry pod sedlem. Česká elektrokola vzbudila zájem na Expo Astana v Kazachstánu

Elektrická kola se na trhu prosazují stále více. Umožňují rychlou a ekologickou dopravu ve městech a odstraňují hlavní nedostatek klasické cyklistiky – přílišnou námahu v náročnějších úsecích vedoucích do kopce.

Foto: ekolo.cz Se svojí společností ekolo.cz, kterou v roce 2008 založil, se stal Jakub Ditrich průkopníkem nového oboru v Česku. Elektrická kola pomáhal dostávat do povědomí tuzemských zákazníků. Kromě prodeje elektrokol zahraničních značek přišel na trh také s vlastní značkou Agogs. V současnosti, po deseti letech na trhu, s uspokojením sleduje, jak se z oblasti, které se dříve hlavní hráči na trhu vysmívali, stává stále populárnější trend.

Obor se přitom velmi rychle vyvíjí. „Technologie se opravdu velmi změnily. Před pěti lety měl premiéru první typ středového motoru Bosch, kategorie elektrických horských kol defacto neexistovala, maximální kapacity baterií dosahovaly 400Wh. Většina ‚tradičních cyklofirem‘ se elektrokolům vysmívala a ignorovala je,“ vzpomíná Jakub Ditrich na nedávnou minulost.  

Nová dimenze cyklistiky

„Dnes je již dost jasné, že elektrokola posunula jízdu na kole do zcela jiné dimenze. Rok 2017 byl v Česku zlomový. Z e-kola se stal běžný produkt a fenomén. Během příštích let dojde z větší části k obměně kolového parku obyvatel, pro které je jízda na kole rekreací a relaxem. Tak jak to už dnes vidíme ve švýcarských a německých městech a horách,“ předpokládá Jakub Ditrich.

Z klasického jízdního kola se podle něj stane sportovní náčiní, používané k závodění a k fyzické aktivitě, nikoli k dopravě. „Bicykl tak bude následovat jiné produkty – například psací stroj a fotoaparát na film, které díky nástupu technologií během velmi krátké doby vyklidily místo svým elektronickým nástupcům, které nabízí výrazně lepší komfort,“ doplňuje Jakub Ditrich.      

Byznys s elektrokoly je podle něj plný překvapení a velmi rychlý. Těžko se dá odhadnout, kam se bude dál vyvíjet. „S určitostí mohu říci, že nepoleví šílenství po co největší kapacitě baterií. My jsme loni na podzim přišli na trh s modelem horského elektrokola se 700Wh kapacitou baterie a v podstatě je vše již skoro vyprodáno. Pro srovnání, maximální kapacita většiny ostatních výrobců je 500Wh,“ odhaduje Jakub Ditrich. Tahounem prodejů podle něj zůstane dámské trekingové elektrokolo v ceně kolem 35 tisíc. Tuzemští výrobci ale pro rok 2018 nabízejí i řadu zajímavých novinek.

Zásuvka nestačí

Zakladatel ekolo.cz Jakub Ditrich. Foto:ekolo.cz S rozvojem turistiky na elektrokolech se objevuje i téma nabíjení. „Trpělivě vysvětlujeme, že zásuvka na zdi není nabíjecí stanice pro elektrokola, což prezentují některé obce. Po nabíjecím stojanu, který úspěšně dodáváme už pět let, jsme se pustili do prototypu menší nabíjecí stanice, která je univerzální pro všechny typy e-kol na trhu. Předpokládám, že pro mnoho hotelů nejen v horách to brzy bude nezbytnost, stejně jako bezplatné WiFi na pokojích,“ odhaduje Jakub Ditrich. 

Nové technologie přitom nezasahují jen do pohonu elektrokol, pro cyklisty se objevuje stále více nejrůznějších aplikací. Ne všechny se však v praxi osvědčily. „Kombinace drahého smartphone a držáku na řídítkách kola, které se řítí po ulici dlážděné kočičími hlavami, není právě ideální. Jako lepší řešení se ukazuje propojení telefonu s displejem elektrokola tak aby telefon mohl navigovat, ale zůstat bezpečně v kapse,“ konstatuje Jakub Ditrich.

Z nabídky se však podle něj vybrat dá. „Pro pražské jezdce vřele doporučuji českou aplikaci UrbanCyclers, která právě skvěle umí vymyslet trasu tak aby se vyhnula nepříjemnému provozu. To pomáhá těm, kdo město na kole moc ‚neumí‘, protože často je to první negativní zkušenost, která začátečníka odradí od pravidelné dopravy na kole. Pro výlety se mi pak nejlépe osvědčuje navigování v Mapy.cz od Seznamu. Dle dostupných informací by i Google měl spustit v České republice cyklo-navigaci ve svých mapách co nevidět,“ zmiňuje Jakub Ditrich.

S rostoucími prodeji elektrokol se mění i jejich cílová skupina. „Rozhodně se již nedá mluvit o ‚nadšencích‘. Elektrokolo je mainstreamový produkt a z původní časté obavy ‚nebudou se mi smát, že mi pomáhá motor‘ se pozice změnila na ‚bez elektrokola na výlet nebo do práce jezdit nebudu‘. Mám radost z toho, že větu mnoha spoluobčanů o tom, jak si elektrokolo pořídí, až budou staří, a nebudou moci jezdit na kole, už neslýchám tak často,“ usmívá se Jakub Ditrich.

Obor ohrožuje protičínská lobby

Foto: ekolo.cz Z elektrokol se podle něj naopak stává módní záležitost. „Skupina lidí okolo třicítky, která si váží svého času a dbá na svůj společenský status, zjistila, že elektrokolo je daleko více ‚cool‘ než jakákoli značka auta. Kdo se dnes na ulici ohlédne za Audi A8, že…“ připojuje Jakub Ditrich.

Slibně rozjetý obor přitom mohl zkomplikovat tlak některých producentů kol z Evropy. „Aktuálně vrcholí kampaň lobbystických skupin v Bruselu, které jsou placené některými evropskými výrobci kol, jak na kola z Číny uvalit obrovské dovozní clo. Stejně jako na klasická jízdní kola, kde je aktuálně clo 48,5 procenta. Pokud jim to vyjde, bude třeba se připravit jednak na skokový nárůst cen a zadruhé na faktickou nedostupnost elektrokol,“ varuje Jakub Ditrich.

Z Číny je totiž více než 60 procent e-kol na českém trhu. „A pokud tu nejsou celé sestavené, tak stejně obsahují 80 až 100 procent komponent z Číny,“ upozorňuje Jakub Ditrich. Zboží z nejlidnatější země světa je přitom podle něj plně konkurenceschopné.

„Pokud byla ještě před deseti lety Čína symbolem nekvalitního zboží, tak to u elektrokol v roce 2017 vůbec neplatí. Tamní výrobci investují do výzkumu a vývoje v Evropě nepředstavitelné částky, a tak většina moderních technologií jak v řídící elektronice, tak v motorech a bateriích e-bajků, pochází právě z Číny a Tchaj-wanu. Samozřejmě i ten největší šunt na trhu, třeba legendární ‚elektrokolo‘ Watson z Teleshoppingu za 6999,- Kč, pochází též z Číny,“ pokračuje Jakub Ditrich. Oceňuje také flexibilitu čínských výrobců a jejich schopnost dodat přesně takovou kvalitu, jakou si zákazník zaplatí. Tu označuje za příkladnou.  

Rozjezd půjčovny

Foto: ekolo.cz Kromě spolupráce s čínskými firmami v oblasti elektrokol realizoval Jakub Ditrich od září 2017 s rozjezdem dalšího cyklistického projektu s čínskou stopou. Jde o globální projekt na sdílení kol – ofo. „Především to souvisí s mým přesvědčením, že snadná dostupnost kol v ulicích a jejich masové využívání donutí město začít konečně investovat do infrastruktury. Stalo se to před 10 lety v Paříži, děje se to aktuálně v Budapešti, není důvod, proč by se to nemohlo povést v Praze,“ vysvětluje Jakub Ditrich, proč se v tomto záměru angažuje.

2 měsíční pilotní provoz na Praze 7 projektu ofo v české metropoli ukázal, že zde bude muset překonávat určité předsudky. Ty se netýkají jejího čínského původu, ale vhodnosti Prahy pro dopravu na kole. „V diskusích pod články o ofo se lidé ujišťují v tom, že se po Praze jezdit nedá, protože to není Berlín, Vídeň, Kodaň… Ale pak z deseti oslovených lidí, co se potřebují pohybovat po městě, by pět zvážilo dopravu na kole, pokud by to bylo bezpečné,“ podotýká Jakub Ditrich.

To podle něj ukazuje, že spouštěčem pro to, zda se lidé rozhodnou používat kola, je kvalitní infrastruktura. Letošní rok podle něj ukáže, jestli sdílení kol ofo a dalších značek dokáže přístup k dopravě na kole v české metropoli změnit.

Přímo Jakub Ditrich spolupracuje s ofo v oblasti, která je mu blízká. „Jsem součástí týmu, který na konceptu elektrokola. Velké bike-sharingové projekty elektrokol hrazené municipalitami budou na jaře 2018 spuštěny v Paříži a ve Stockholmu. Půjde o vyšší tisíce kol. ofo elektrokolo pro evropský trh by mělo být hotovo nejpozději v roce 2019, nechceme nic uspěchat,“ konstatuje.

Atrakce v Astaně

Foto: ekolo.cz Jeho elektrokola se představila také na loňské mezinárodní výstavě Expo v kazašské Astaně. „Elektrokolo perfektně zapadalo do tématu tohoto Expa ‚Chytrá řešení‘. A také to byl obrovský magnet pro návštěvníky. Každý si mohl před českým pavilonem snadným šlapáním podpořeným elektromotorem na skládacím elektrokole SilverGo roztočit desetimetrové logo české účasti a opravdu to byla skvělá atrakce,“ vzpomíná Jakub Ditrich.

Obchodně podle něj účast na výstavě tak zajímavá nebyla. „Do země, jako je Kazachstán, lze prodat elektrárnu, nebo turbínu, ale o elektrokolech tady ještě nikdy neslyšeli a tak ani jeden z několika desítek zájemců o spolupráci, kteří se na nás na Expu obrátili, zatím nemá jasno co dál,“ podotýká Jakub Ditrich. Podle něj jde zároveň o trh, kde je automobil, přestože stojí v nekonečné zácpě na širokých dálnicích, je ještě stále hlavním symbolem společenského statusu.  

I když jsou pro něj veletrhy zajímavé, poslední dva roky změnil strategii, jak zahraničním zákazníkům kola své značky Agogs představuje. „V zahraniční již nevystavujeme, ale dáváme si zde schůzky s partnery. Zjistili jsme, že je výrazně efektivnější si nové zájemce o naší značku elektrokol zvát do Prahy, kde se jim můžeme věnovat, projet se s nimi po městě a nechat je vše si vyzkoušet. Na veletrhu je možnost testování velmi omezená a tak se diskuse většinou odehrává jen v rovině ‚How much?‘. A my už jsme dávno přenechali cenovou válku konkurenci,“ říká Jakub Ditrich.  

Nejsou díly

I když se jeho společnost stále rozrůstá, neznamená to, že by podnikání v tomto oboru bylo jednoduché. Stále reinvestuje zisk firmy do dalšího rozvoje. „I když máme slušný profit, tak na provoz a zásoby si stále musíme brát bankovní úvěr. Celkově se výrobní cyklus vzhledem k nedostatku komponent na trhu prodlužuje až na 6 až 8 měsíců a tak ten, kdo nemá dostatečné zásoby v hlavní sezóně, nebude úspěšný,“ vysvětluje Jakub Ditrich.  

Paradoxně na to má hlavní vliv současný celosvětový boom sdílených kol. „Svůj podíl na tom mají i asijské bike-sharingové firmy. Jenom v loňském roce zadali do továren výrobu zhruba 50 milionů kol tak se nedostávalo výrobních kapacit pro ostatní zákazníky,“ uzavírá Jakub Ditrich.

Dalibor Dostál

Společnost e-kolo v kostce

Společnost ekolo.cz se zaměřuje na rozvoj čisté dopravy. Elektrokola uvedli do povědomí společnosti a na český trh již jedenáct let. Od roku 2010 firma konstruuje a vyrábí značku elektrokol vyšší třídy – Agogs electric bikes. Za posledních několik let jich dodala několik tisíc kusů do České republiky a do většiny států EU. Sortiment obchodu a eshopu zahrnuje více než 230 modelů a typů elektrokol vybraných českých a světových výrobců. Co do plochy a sortimentu jde o největší obchod s elektrokoly v Česku.

Doporučujeme