Brněnský Y Soft začínal s tiskem. Teď pomáhá startupům a inovuje vzdělávání

12. 12. 2016 | Zdroj: BusinessInfo.cz

Díky spolupráci s velkými hráči na globálním trhu a sázce na poctivý přístup se z firmy založené studenty stala celosvětová společnost, jejíž řešení používá téměř čtvrtina podniků v žebříčku největších světových firem Global 2000.

3d tiskarna ysofJen málokteré české firmě se podařilo prosadit na celosvětovém trhu tak, jako společnosti Y Soft. Firmu založili v roce 2000 v Brně studenti s vizí vybudovat českou skutečně globálně působící společnost.

„Uspět v dnešní globální konkurenci vyžaduje nejen inovativní myšlenky, spoustu nápadů a zdrojů, ale také poctivost. Y Soft však chce jít ještě dál, a tak je pro nás jednou z nejdůležitějších hodnot obchodní etika,“ popisuje spoluzakladatel společnosti Y Softu Václav Muchna.

„Na začátku bylo nejtěžší zajistit si dostatečný kapitál, který by nám pomohl rozjet první zakázky. Byli jsme startupová firma, která nabízela řešení postavené na kombinaci hardware a software. I přes rostoucí poptávku bylo náročné najít investora, který by právě hardwarovou část řešení nevnímal jako potenciální riziko,“ vzpomíná Václav Muchna.

Y Soft podle něj vznikl doslova ze zrnka písku, zato s ambicí vybudovat globální, z Česka řízený technologický byznys. „Na začátku ‚všichni‘ tvrdili, že jsme se zbláznili. A měli pravdu. Prvních pět projektů, na kterých Y Soft participoval, zkrachovalo,“ pokračuje Václav Muchna. Zakladatelé startupu se však nevzdali, a tak se šestým projektem v roce 2003 stal produkt YSoft SafeQ, na kterém firma postavila svoji novodobou historii.

Úspory i bezpečnost

Zjednodušeně řečeno jde o systém správy tisku, který šetří firmám náklady na tuto oblast. Výdaje na tisk mohou klesnout v průměru o 30 procent a v některých případech až o polovinu. Díky správě tisku mohou firmy optimalizovat investice do tiskáren. Práva přidělená zaměstnancům, kteří mají například omezený barevný tisk nebo naopak předepsaný oboustranný tisk dokumentů, pak snižují náklady i dopady na životní prostředí.

Přihlášení zaměstnanců u konkrétní tiskárny pak zabraňuje tomu, aby se důvěrné dokumenty objevily v nesprávných rukou. Tyto postupy, které jsou v současnosti známé ve velké části firem, přitom byly před šestnácti lety novinkou, mezi jejíž průkopníky Y Soft patřil.

„Po roce 2000 se do podniků začínaly dostávat takzvané multifunkční zařízení – větší tiskárny, které tiskly do formátu A3 a uměly i skenovat a kopírovat. První zakázka Y Softu přišla z firmy, která potřebovala zpřístupnit tisk na těchto zařízeních pouze na základě uživatelské autentifikace. Právě při její realizaci přišel nápad vyvinout serverové řešení, které by umožnilo do té doby ‚hloupá‘ zařízení on-line řídit a monitorovat,“ zmiňuje Václav Muchna cestu k hlavnímu produktu firmy.

vaclav muchna y softPostupně přibyly i nové funkce, jako nastavování pravidel tisku, účtování, posílání tiskových úloh do zařízení, kde se uživatel přihlašuje, a podobně. V současnosti produkt poskytuje i další služby, například měří objemy tisku, které mohou šplhat do stovek milionů papírů ročně, každý měsíc je rozúčtovává podle jednotlivých oddělení a sleduje jejich ekologickou stopu. A to vše v prostředích, která čítají i stovky tiskových serverů, tisíce tiskáren a stovky tisíc lidí, kteří potřebují denně tisknout.

Z malého startupu se během let firma změnila v globálního hráče, který v 16 zemích zaměstnává přes 370 lidí, z nichž zhruba 300 působí v České republice. Její řešení používá přes 14 tisíc zákazníků ze 120 zemí po celém světě a zahraniční klienti nyní tvoří 98 procent její zákaznické základny.

Evropa se podílí na celkovém obratu finančního roku 2016 z 58 procent, po 15 procentech mají trhy asijsko-pacifického regionu a Severní a Latinské Ameriky. Zbylých 12 procent připadá na Střední východ a Afriku.

Prosadit se ve vyspělých zemích nebylo jednoduché. „Museli jsme si zajistit dostatečnou důvěru u zahraničních zákazníků a adaptovat se na ‚západní‘ úroveň klientského servisu. To se Y Soft učil v podstatě za běhu a první zakázky ze západní Evropy nebo USA v tomto ohledu byly nejlepší školou. Díky tomu má dnes Y Soft konzistentně velmi pozitivní feedback na své implementační procesy a následnou zákaznickou podporu,“ konstatuje Václav Muchna.

Sázka na třetí rozměr

Na jaře 2016 přišel Y Soft s novou verzí své platformy pro správu tisku a digitalizaci, která integruje správu tisku se skenováním a zpracováním dokumentů. Nabízí také jednotný nástroj pro správu klasického tisku i 3D tisku a disponuje mobilní aplikací pro bezpečný tisk bez ohledu na výrobce tiskového zařízení.

Do oblasti 3D tisku firma vstoupila v roce 2014, kdy koupila nadpoloviční podíl českého výrobce 3D tiskáren, a založila tak divizi YSoft be3D. Trojrozměrný tisk nachází uplatnění třeba ve firmách k výrobě prototypů nebo finálních produktů v malosériové výrobě. Stále častěji ale také ve školách. A právě na trh vzdělávání se Y Soft soustředí a míří na něj se svým řešením pro 3D tisk eDee, které umožňuje tisk vzdáleně řídit, monitorovat i účtovat.   

Globální růst společnost zaznamenala i díky partnerství s celosvětovými hráči působícími v oboru tisku. Příkladem jsou výrobci jako Konica Minolta, díky níž Y Soft urychlil svůj vstup na světový trh, nebo Xerox, s nímž brněnská firma letos výrazně rozšířila spolupráci. Zákazníci Xeroxu tak dostávají software z Y Softu integrovaný v rámci řešení, která si od globální firmy kupují.

„Partnerství s Xeroxem odstartovalo poměrně krátce po zaležení Y Soft v roce 2000 a jsme hrdí, že jsme je významným způsobem rozšířili. Naše podnikové řešení, globální působení a počet podporovaných zákazníků, jasně ukazují hodnotu, kterou dokážeme globálním partnerům a jejich zákazníkům přinést,“ zdůrazňuje Václav Muchna.

Hledání chytrých řešení

Firma už se přitom nezaměřuje jen na oblast klasického tisku. Kromě toho, že poslední dva roky působí v 3D tisku, hledá příležitosti i ve všech sférách „chytrých“ řešení pro firmy. Svou budoucnost vidí v oblastech jako Průmysl 4.0 nebo Internet věcí (Internet of Things – IoT), kde může využít svých zkušeností z vývoje a propojování vlastního softwaru a hardwaru. Proto má v hledáčku oblasti jako využití senzorů nebo tzv. velká data, která umožňují analýzou získat užitečné informace ukryté v rozsáhlých souborech vznikajících každý den uvnitř i vně firmy.

3d tisk y soft Firma k posilování pozic v těchto sektorech používá jednak venture kapitálovou divizi Y Soft Ventures, která se orientuje na spolupráci se startupy působícími v těchto segmentech, a také vlastní inovační centrum YSoft Labs, které vzniklo v únoru 2016.

Cílem centra je zkoumat různé možnosti nasazení nejnovějších technologií v podnikovém prostředí. Y Soft chce tímto způsobem hledat nové cesty k rozšíření produktového portfolia. Založení YSoft Labs tak završilo dlouhodobou strategii společnosti investovat polovinu zisku do vlastního výzkumu a vývoje. V souvislosti s tím společnosti také postupně otevře 40 nových pracovních míst pro hardwarové inženýry, architekty a produktové a projektové manažery.

Výzkum by se měl soustředit nejen na zmíněnou oblast IoT, ale i na další produkty, které mají sloužit firmám k celkové modernizaci a zvyšování efektivity jejich podnikání.

Divize Y Soft Ventures původně vznikla jako projekt, kterým chtěl Y Soft spíše nahodile podporovat českou startupovou komunitu, z níž sám vzešel. Postupně ale kolem celé iniciativy vyrostla strategická vize, díky níž se z projektu stala pevná součást obchodní strategie firmy. Y Soft Ventures se dnes orientuje výhradně na firmy, jejichž řešení v sobě spojuje software a hardware a zároveň má potenciál celosvětově oslovit zákazníky z různých oborů.

Na rozdíl od jiných venture kapitálových projektů se ve spolupráci s mladými firmami Y Soft Ventures neomezuje jen na financování. Se startupy dokáže sdílet i další zdroje jako globální obchodní kanály, výrobní kapacity nebo logistickou infrastrukturu Y Softu.   

Velké investice do nadějných startupů představil Y Soft naposledy v létě 2016, kdy vložil 2,3 milionu dolarů do českých firem GreyCortex a Lumitrix.

Zatímco GreyCortex vyvíjí řešení Mendel pro analýzu a monitoring síťového provozu, díky které získávají firmy přehled o možných hrozbách, Lumitrix vyvíjí a vyrábí softwarové a hardwarové řešení pro videomapping, který se nyní využívá především v zábavním průmyslu, ale firma chce v globálním prostředí ukázat, že má svůj potenciál i v byznysové sféře.

Kromě těchto mladých firem do portfolia Y Soft Ventures patří i Sewio, které nabízí vlastní lokalizační řešení pro vnitřní prostředí budov, nebo Comprimato, které vyvinulo algoritmus pro kompresi objemných video dat.  

Dalibor Dostál

Tisknout Vaše hodnocení:

Související články

Diskuse k článku

+ Nový příspěvek