Českého výrobce vířivek napodobuje svět

Vznikla před dvaceti lety na malém českém městě a od té doby svými výrobky dobyla zahraniční trhy. Ryze rodinná firma USSPA z Dolní Dobrouče je jediným českým výrobcem vířivek a masážních bazénů, který ovlivňuje světové trendy. Vířivky vyváží do dvaceti zemí.



Od svého vzniku se snaží vyrábět exkluzivní vířivky a masážní bazény podle přání a potřeb svých zákazníků. A za hranicemi si toho všimli. Jeden z výrobků made in USSPA má doma například kytarista populární britské kapely Pink Floyd Roger Waters. Své produkty kromě evropských zemí vyvážejí například do Spojených arabských emirátů. Spolupracovali i s bazénovou firmou v Iráku při dodávkách do tamních hotelů.

USSPA při expanzi na zahraniční trhy nikdy nespoléhala na pomoc státu. Partnery v cizině vždy vyhledávala sama a postupně si vybudovala skvělé renomé. Přestože mapu odbytišť překreslila globální hospodářská krize, jež firmy v oboru citelně zasáhla, deprese je pryč. USSPA už druhým rokem znovu roste a netají se velkými plány do budoucna.

„Představili jsme novou generaci vířivek unikátní jak vzhledově, tak po stránce technologií. Nabízíme novou tvář firmy a rozjíždíme výrobu ve velkém stylu. Za první pololetí 2015 se podařilo zvýšit domácí prodeje o 100 procent ve srovnání se stejným obdobím loňského roku,“ prozrazuje ředitelka firmy Kateřina Kadlecová.

Pozici v zahraničí pomáhá posílit i dceřiná společnost ve Španělsku, která může být pro USSPA branou do Latinské Ameriky. Showroom a prodejní i servisní základnu ve Španělském království má firma v přístavním městě Alicante.

Úspěch zaznamenává poslední dobou ve Švédsku a Finsku, jejím výrobkům se dlouhodobě daří ve Francii, Švýcarsku, Německu a samozřejmě na Slovensku. Dlouho byla významným odbytištěm Ukrajina, jenže to se bohužel s nástupem krize změnilo, když – jak říká Kateřina Kadlecová – „vystrčil růžky Putin“.

Design konkurenční výhodou

A co považují inovátoři z východních Čech za svou největší devizu? „Výhodu oproti konkurenci vidím v designovém provedení našich výrobků. Designéra jsme zaměstnávali dřív, než jsme koupili fabriku. Není to ovšem jen design pro oko, ale jde o funkční prvky, a také celou řadu technologických inovací, se kterými přicházíme,“ chlubí se ředitelka firmy.

Objemem produkce USSPA, která má pouze 54 zaměstnanců a zhruba stomilionový roční obrat, mezi světové lídry nepatří. „Naše renomé ale spočívá právě v tom, že vířivky děláme po svém, na nejvyšší kvalitativní úrovni a udáváme trendy. Na nejvýznamnější oborové výstavě v Lyonu jsme se loni přesvědčili, že naši Lyru, tedy nejmenší model vířivky pro 2-3 lidi, více či méně okopírovalo mnoho světových výrobců,“ doplňuje Kadlecová.

Nejlepší produkt v kategorii SPA na oborové výstavě číslo 1 Piscine v Lyonu v roce 2010. Zlatá medaile SHK 2012 z mezinárodního veletrhu technických zařízení v Brně. Cena Golden Wave 2013 německého oborového časopisu Schwimmbad & Sauna. To je jen zlomek ocenění, které USSPA za dobu svého působení posbírala. Letos, v roce svého 20. výročí, obdržela i certifikát kvality Czech Made pro všechny svoje výrobky.

Za dvacet let až na Olymp

USSPAFirma, která původně sídlila v Ústí nad Orlicí, začínala skromně. Peněz na rozjezd bylo málo, na zaplacení první dodávky z USA si otec Kateřiny Kadlecové a tehdejší šéf podniku Petr Kolář půjčil.

„Byla tam půjčka na první kontejner, která se musela do roka splatit. Obecně nejsme přáteli velkých investic. Že bychom měli velké oči a půjčovali si spousty milionů, to určitě ne. To, co vyděláme, spíše postupně investujeme zpátky do firmy. Proto USSPA nestojí na vratkých nohách, máme dobré základy,“ říká Kadlecová.

Výroba vířivek nebyla v 90. letech v Evropě příliš rozšířená, Mekkou Spa Wellness je severní Amerika. USSPA je vlastně nejstarší evropskou firmou, jež se specializuje výhradně na tuto produkci. „My jsme se v USA naučili kompletaci, navázali jsme partnerství s jednou firmou a zpočátku jsme odtamtud vozili téměř všechny komponenty do Česka,“ upřesňuje Kateřina Kadlecová.

Dnes už se v Česku vyrábějí celé vířivky i bazény, dovážejí se pouze trysky a čerpadla, případně akrylát. Podstatným důvodem zahájení vlastní výroby bylo nejen to, že dovážení veškerých komponent a sestavování v ČR nebylo ekonomické, ale především vlastní představa zakladatelů USSPA o tom, kudy se vydat a kam kvalitativně výrobky posouvat.

Za velkou výhodu považuje ředitelka i to, že je firma vedena jako klasický rodinný podnik. Společnost založili a nastartovali její otec a maminka. Její muž je v současnosti výkonným ředitelem. Sestra má v podniku na starosti marketing a obchodním manažerem je její manžel.

S vířivkou se vám žije lépe

Podle Kateřiny Kadlecové už USSPA inspiraci v zahraničí hledat nemusí. „My jsme totiž napřed. Inspirují nás zákazníci, intenzivně spolupracujeme s naším i externím designérem. Na vlastní nohy jsme se postavili kvůli tomu, že jsme cítili, že bychom tomu měli dát to, po čem je u nás poptávka, co lidi v Česku chtějí. A rychle jsme obsadili pozici lídra českého trhu, přestože jsme nikdy nebyli nejlevnější,“ dodává.

virivkaŘeditelka USSPA připouští, že firma nabízí svým zákazníkům nadstandardní, často i luxusní zboží, které si nemůže dovolit každý. Nejlevnější modely stojí kolem 150 tisíc, průměrná cena je 300 tisíc, ale nejdražší zboží koupíte i za více než milion.

„Bez vířivek se dá žít, ale s vířivkou se vám žije lépe. A to člověk pochopí, jakmile ji má.“ Vířivky či termální bazény nebo bazény s protiproudem slouží k hydroterapii, uvolní namožené tělo. Jejich hlavní přínos ale vidí Kateřina Kadlecová v tom, že se odreagujete a po náročných dnech v práci z vás v teplé a bublající vodě opadne stres a napětí. „Naše zboží si většinou lidé užívají tak, že se kompletně uvolní. Když má voda 32 stupňů, tak si v ní prostě pobudete,“ usmívá se.

„Spáčko, to je věc, kde se baví celá rodina. Investujete tak do pohody a vlastního zdraví. Mezi našimi zákazníky nejsou jen milionáři. Vířivku si může dovolit i člověk, který má průměrný příjem. Někdy lidi přijdou s tím, že zvažují, jestli si koupí do rodiny druhé auto, nebo vířivku.“

K nám se jezdí s plavkami

USSPA dnes vyrábí pro soukromé zákazníky, kterých je drtivá většina, ale také pro komerční sféru, tedy hotely, fitcentra, wellness provozy, sportovní kluby či lázně. Kromě vířivek a masážních bazénů najdete v nabídce i plavecké bazény s protiproudem.

Koupě vířivky může být doslova obřadem. Zákazník si nejprve vybere na internetových stránkách či v katalozích produkt podle svého vkusu. Poté si může jít prohlédnout zboží do tzv. showroomů, kde je volně vystaveno. Neměl by si ale zapomenout plavky. V exteriérech u showroomů si totiž může zájemce sednout do vířivky a účinky pěnivé vody si vyzkoušet takříkajíc na vlastní kůži.

„V sídle firmy a také v Praze a Brně máme showroomy, kde si zákazníci mohou zboží prohlédnout i vyzkoušet. Je tam k vidění celý náš sortiment,“ prozrazuje Kateřina Kadlecová

Ke spokojeným zákazníkům patří kromě zmíněného britského hudebníka například bývalý desetibojař Roman Šebrle, či lyžařka Kateřina Neumannová. Nezbytnou výbavou jsou vířivky a masážní bazény u sportovních klubů. Produkty USSPA najdete na Štvanici, znají je hokejisté Sparty či Pardubic.

Jakub Procházka

Doporučujeme