Desatero pro obchodování s Ruskem

1. 3. 2015 | Zdroj: CzechTrade

motiv článku - Desatero pro obchodování s Ruskem Agentura CzechTrade připravila pro české podnikatele se zájmem o obchodní vztahy s Ruskem deset doporučení pro obchodování s tímto teritoriem.

  1. Jednací jazyk – ruština, mladší generace v oblasti IT, bankovnictví a mezinárodního obchodu používá i angličtinu. Stávající podnikatelská sféra a mladší státní úředníci jsou zcestovalí, vzdělaní a mají přehled o zahraniční nabídce. Každý český podnikatel by se měl na jednání důkladně připravit.
  2. Osobní kontakt – obchod se v Rusku většinou nedá dělat „od stolu“. Nutné je počítat s osobními kontakty.
  3. Obchodní nabídky – je dobré mít nabídky připraveny v různých dodacích paritách a v různých valutách.
  4. Jednání o obchodních podmínkách – čekejte ostré jednání o cenách a podmínkách, nutno kalkulovat s rezervou na skonta, nepředvídatelné výdaje atd.
  5. Nebezpečí z kontraktů – velmi podrobné a dlouhé obchodní kontrakty mohou být zavádějící. Nepřistupovat na věci, které nemůžete ovlivnit. Důležité dohody nutno potvrzovat písemně, ústní ujednání nemají stejnou váhu.
  6. Pomoc v teritoriu – využívejte podpory českých zástupců a firem působících na ruském trhu, mohou vám být nápomocni prvotními informacemi z regionu. Administrativní záležitosti jako například registraci firmy atd. raději přenechejte odborníkům, ušetříte tím čas, nervy a mnohdy i nemalé finanční prostředky.
  7. Podkladové materiály – katalogy a prospekty je dobré mít připraveny v ruském jazyce, popř. duální verzi, je to vnímáno jako projevení seriózního zájmu o ruský trh. To stejné platí o vizitkách. Připravte se na skutečnost, že ruským partnerům mnohdy vizitky chybějí.
  8. Znalost místní legislativy – na rozdíl od České republiky jsou v Rusku v účinnosti mimo federálních zákonů ještě místní zákony, které velmi často federální zákony doplňují/upravují je.
  9. Popis zboží – dodávané zboží musí být vybaveno popisy, návody v ruském jazyce. Tuto povinnost ukládá zákon „O ochraně spotřebitele“. Zboží bez ruskojazyčných popisů nemusí být v Rusku propuštěno do volného oběhu.
  10. Termíny jednání – nevyvíjejte na partnery příliš velký nátlak a nespěchejte, ruská mentalita vnímá prostor a čas jinak než my. Při obchodních jednáních je třeba počítat se zdržením. Příčinou toho bývají i dopravní problémy, které ale mnohdy slouží spíš jako výmluva. Obchodní jednání neplánujte na konec roku a ani na první polovinu ledna, kdy Rusové slučují dovolenou se státními svátky. Stejné platí o začátku května, přibližně do 10. května.

Tip: Obchodní desatera pro vybrané země světa / rychlá zkratka BusinessInfo.cz/10zo

SPECIÁL: Sankce EU proti Rusku – informace pro exportéry

Tisknout Vaše hodnocení:

Štítky článků

Související články

Diskuse k článku

+ Nový příspěvek