E-maily jdou do důchodu. Firmy se zaměstnanci lépe komunikují po sociálních sítích

10. 4. 2015 | Zdroj: BusinessInfo.cz

motiv článku - E-maily jdou do důchodu. Firmy se zaměstnanci lépe komunikují po sociálních sítích Sociální sítě mohou změnit nejenom komunikaci uvnitř firem, ale od základu celé jejich fungování. Rychlá a přímá komunikace otevírá mnohem širší možnosti práce z domova, než si podniky dokázaly ještě před pár lety představit.

Rychlý a přímý tok informací od vedení firmy směrem k zaměstnancům patří k důležitým podmínkám dobře fungujícího podniku. Firemní zpravodaje i e-maily se v době rozmachu sociálních sítí staly pro řadu firem příliš komplikovanou cestou, jak udržet kontakt se svými pracovníky.

Právě sociální sítě umožňují nejenom předávání informací od vedení směrem k zaměstnancům, ale umožňují také komunikaci mezi zaměstnanci navzájem či mezi firmou a jejími klienty. „Nejmladší generace fungují na sociálních sítích naprosto samozřejmě a částečně jim nahrazují i normální sociální styky,“ upozorňuje Jiří Halbrštát, marketingový manažer ManpowerGroup.

Přestože sociálních sítí je celá řada, nejpopulárnější jsou v České republice Facebook, LinkedIn a Twitter. „Facebook má osobnější charakter, ale není dobré jej úplně vyškrtnout ze seznamu komunikačních prostředků. Může například úplně nahradit firemní intranet,“ vysvětluje Jiří Halbrštát.

Společnost si může zřídit firemní profil, kam umožní přístup pouze svým zaměstnancům. Na tento profil vkládá pravidelně informace o dění ve společnosti, například informace o nových projektech, zakázkách, organizačních událostech, článcích, které vyšly o firmě v novinách, a podobně.

Sociální sítě zaměstnance skutečně zajímají

„Management si může být jistý, že sledovanost těchto informací bude mnohem větší, než na oficiálním firemním intranetu nebo kdyby tyto informace posílali e-mailem. Sdílení poznámek, postřehů a komentářů na „Zeď“ Facebooku může efektivně pomoci sdílet zkušenosti mezi zaměstnanci,“ konstatuje Jiří Halbrštát.

Twitter podle něj stojí na pomezí osobní a profesionální sítě, nejvíce využívanou aplikací jsou tzv. tweety, neboli krátké textové zprávy, které mohou být použity k rozesílání novinek, tipů, rad či odkazů.

Twitter využívají kromě novinářů, komentátorů nebo politiků i generální ředitelé velkých vlivných firem. „Je to pro ně možnost komunikovat denně napřímo jak s každým zaměstnancem, a sdílet s ním své každodenní postřehy o dění ve společnosti a na trhu, tak ovlivňovat i veřejné mínění a image společnosti,“ zmiňuje Jiří Halbrštát.

Nejvíce profesionální je svým zaměřením síť LinkedIn, která se přímo soustředí na byznys. Je vhodná pro budování obchodních kontaktů se stávajícími a potenciálními klienty. Je možné vést jejím prostřednictvím odborné diskuze ve specializovaných skupinách s lidmi z oboru nebo prostřednictvím svých sítí hledat nové zaměstnance.

Teď jsem v práci, uvidí šéf podřízeného

Velký význam v oblasti komunikace začíná mít i Google. „Jejich sociální síť Google+ sice není tak rozšířená, ale stále více firem přechází od mailů a kancelářských aplikací Microsoft ke Google aplikacím,“ popisuje Jiří Halbrštát nový trend.

Firmy si potom na Google+ zakládají různé komunity, prostřednictvím kterých mohou jak informovat zaměstnance o novinkách ve firmě a sdílet dokumenty, tak mohou mít i specializované komunity například pro obchodní tým, vývoj, speciální projekty a podobně.

Stále dokonalejší metody komunikace přitom mění nejenom kanály, pomocí nichž ve firmách proudí informace, ale také samotnou organizaci práce a fungování podniků. „V důsledku elektronického propojování světa by samotná pracoviště vůbec nemusela existovat,“ říká Jiří Halbrštát.

Podle něj se díky komunikačním technologiím, které umožňují konat videokonference, i když jsou účastníci na jiných kontinentech, dále díky různým firemním intranetům, a tím možnostem home office, změní podoba pracoviště nejen lokálně, ale také časově.

„Budou nutná časová období, kdy budou jednotlivci k zastižení či komunikovat s ostatními, a dále budou fungovat termíny odevzdání zpracovaného úkolu. Zbytek času však bude jen na zaměstnanci, jak si jej rozvrhne. Kdy se bude věnovat rodině, koníčkům a kdy své práci,“ uzavírá Jiří Halbrštát.

Záleží samozřejmě na tom, zda firmy dokáží sociální sítě pro sebe správně využít. Průzkumy totiž opakovaně ukazují, že většina firem je v této oblasti zatím velmi konzervativní a vidí sociální sítě spíše jako riziko vynášení firemních informací a podobně. V mnoha firmách jsou proto sociální sítě spíše blokovány než využívány pro komunikaci v rámci podniku.

Dalibor Dostál

Tisknout Vaše hodnocení:

Štítky článků

Diskuse k článku

+ Nový příspěvek