Firmy chodí pro peníze na internet. Získaly tak už desítky milionů

26. 6. 2017 | Zdroj: BusinessInfo.cz

Crowdfunding znamená pro podniky další formu, jak oslovit investory. Českým firmám se díky internetu otevřela další možnost, jak získat peníze na svůj rozjezd nebo expanzi. Crowdfunding, tedy oslovování veřejnosti prostřednictvím specializovaných webových portálů, byl přitom v tuzemsku již dříve známý jako forma podpory kulturních, charitativních či zájmových projektů.

Na oblast investic pro podniky se specializuje portál Fundlift ze skupiny Roklen. „Líbila se nám podoba britské platformy Crowdcube, ale Fundlift bylo potřeba přizpůsobit českému regulatornímu rámci a tomu, že jsme zde od začátku chtěli emitentům umožnit poptávat financování dluhem, konvertibilním dluhem i nabídnutím podílu ve společnostech,“ popisuje Radek Musil, šéf Fundlift.

Crowdfunding podle něj nabízí efektivní způsob, jak získat nejen potřebné financování, ale i nové zákazníky a obecně zvýšit povědomí o daném projektu, aniž by bylo nutné zdlouhavě vyjednávat o parametrech transakce s individuálními investory.

„Během tohoto druhu financování se z investorů často stávají zákazníci a brand ambasadoři daných společností, ze stávajících zákazníků, kteří investují, zákazníci loajálnější a marketingová kampaň, která s emisí souvisí, přiláká zákazníky nové. Okolo kampaně vzniká komunita lidí, kteří daný projekt podporují,“ vysvětluje Radek Musil.

Navíc úspěšná kampaň zároveň projekty určitým způsobem etabluje na kapitálových trzích a v případě další potřeby financování v budoucnu mohou dané investory oslovit napřímo.

Velký zájem investorů

Za deset měsíců působení má Fundlift za sebou 15 úspěšně zafinancovaných projektů o celkovém objemu zhruba 75 milionů korun s tím, že 14 z těchto projektů pro velký zájem investorů navyšovalo původní velikost emise. Portál drží 93 procentní úspěšnost zafinancování kampaní.

„Tím, že máme vysokou úspěšnost kampaní a naši emitenti si chválí i jejich marketingový efekt se na nás začíná obracet čím dál tím více projektů se zájmem o vystavení kampaně. I zájem investorů je vysoký,“ pokračuje Radek Musil.

Fundlift není jediným crowdfundingovým portálem, kam si mohou jít firmy pro investici. Takzvaný "royalty crowdfunding" založený na podílu na zisku nabízí portál Startovač.cz, i když se na firmy zaměřuje spíše okrajově.

„U royalty crowdfundingu autor může nabídnout podíl na zisku. Nevzdává se tedy jakékoliv časti společnosti a nadále zůstává jejím stoprocentním vlastníkem. Investor je vyplacen ze zisku to jest podnikatelského úspěchu autora,“ vysvětluje Martin Brykner, zakladatel portálu Startovač.cz.

„U nás je většina royalty crowdfundingových  projektů kombinovaná. Autor má klasické odměny a pak přidá jednu až tři  royalty crowdfundingové odměny,“ dodává Martin Brykner.

Startovač má starší historii, vznikl již v roce 2013, a tak má i výrazně vyšší ukazatele v počtu zapojených projektů. Pro šest stovek úspěšných kampaní vybral na 53 milionů korun, dosahuje úspěšnost 62 procent. Za poslední rok bylo na Startovači nejúspěšnější financováni převozu obřího letadla z Prahy na Moravu nebo výstavba Re-Play studia.

„Teď připravujeme spuštění nové sekce, kde budou moci autoři vybírat peníze na svoji tvorbu kontinuálně. Je to obdoba modelu, který v zahraničí úspěšně provozuje patreon.com,“ představuje Martin Brykner.

Crowdfunding je přitom vhodný jak pro začínající firmy, startupy, ale i pro zavedené společnosti, které chtějí expandovat. „Někteří z našich emitentů již mohli jít pro peníze do banky za nižší úrok, ale byli přesvědčeni o marketingovém efektu kampaně na Fundliftu a zdá se, že se kampaň opravdu vyplatila,“ konstatuje Radek Musil.

Přednost má hotový produkt

„Na Fundliftu chceme, aby vystavené společnosti v naprosté většině případů již měly hotový produkt a platící zákazníky, pro projekty, které jsou na samém začátku, mohou být vhodnější platformy, které se zabývají crowdfundingem na takzvané darovací bázi. Zavedené společnosti s expanzními plány benefitují z marketingového efektu kampaně a diverzifikují si zdroje kapitálu,“ pokračuje Radek Musil.

Zájem o jednotlivé projekty podle něj příliš nesouvisí s obory, ve kterých působí, ale spíše s jejich kvalitou. „Na Fundliftu jsme úspěšně emitovali zaběhnutější projekty například v oblasti zdravotnictví, pohostinství, doplňků zdravé výživy, ale i ryze technologické projekty a zájem investorů byl napříč sektory,“ upozorňuje Radek Musil.  

Velkou perspektivu podle něj do budoucna mají finanční technologie. „Odvětví, na jehož budování se v České republice s Fundliftem podílíme, zde má velký potenciál a zároveň je na samém začátku,“ doplňuje Radek Musil.

Crowdfundingové portály se před časem rodily v relativně velkém počtu. Podobně jako u slevových portálů však později přišlo období, kdy se trh pročistil. „Situace se stabilizovala. Hlavní hráči na světových trzích jsou jasní. U nás se trh také vytříbil. V určité době tu bylo přes deset různých klasických crowdfundingových portálů. Většina z nich už neexistuje,“ popisuje Martin Brykner. Zbyly dva významné, Startovač a Hithit. V equity crowdfundingu se profiluje zmíněný Fundlift a v P2P lendingu zase Zonky ze skupiny PPF.

Dalibor Dostál

Tisknout Vaše hodnocení:

Štítky článků

Související články

Diskuse k článku

+ Nový příspěvek