Google cílí na exportéry. Pomáhá jim prorážet na nových trzích

Podnikat po celém světě mohou firmy z klidu své kanceláře. České zastoupení Googlu jim k tomu nabízí jak bezplatné nástroje pro analýzu trhů, tak cílené reklamní kampaně. Letos se chystá na exportéry ještě více zaměřit.



Největší vyhledávač světa Google si lidé spojují s mnoha oblastmi. Kromě klasického vyhledávání mimo jiné také s videoslužbou YouTube, s operačním systémem chytrých telefonů Android, inteligentními brýlemi nebo bezplatným softwarem pro kanceláře

Ale export? Pro mnohé firmy může podobné spojení působit překvapivě. Přesto už jsou v Česku stovky firem, které díky spolupráci s Google prorazily v zahraničí. A do budoucna přibydou další. Google se totiž chce více zaměřit právě na vzdělávání o tom, jaké možnosti přináší internet firmám v souvislosti s expanzí byznysu do zahraničí.

„Máme řadu veřejně přístupných a bezplatných nástrojů, které umožňují firmě vybrat si ten správný trh, na nějž by se měla zaměřit. Díky těmto nástrojům má možnost nejen přes jednotné rozhraní přistupovat k makroekonomickým datům mezinárodních institucí, ale například i zanalyzovat trendy ve vyhledávání určitých výrobků a služeb v jednotlivých zemích,“ vysvětluje Jan Vraný, který v českém Googlu šéfuje sekci zaměřené na velké firemní klienty.

„Může dokonce i zjistit, jak velká konkurence v inzerci daných výrobků či služeb v konkrétní zemi je,“ dodává. Na zákazníky v zahraničí mohou totiž tuzemské firmy cílit s pomocí Google především právě díky inzerátům zobrazovaným při vyhledávání.

Podniky se tak na jednom místě dostanou k přehledným statistikám od Eurostatu, Mezinárodního měnového fondu, Světové obchodní organizace či statistických úřadů řady zemí světa. Na analýzu trhu pak navazují klíčové statistiky z oblasti digitálního marketingu, ať už je to v oblasti vyhledávání, reklamních videí na YouTube či inzerce na mobilních telefonech.

Internet objeví zákazníky…

K čemu mohou firmy data využít? „Například společnost, která vyrábí aplikace pro mobilní telefony, může pomocí statistických údajů zjistit, které země mají potřebnou penetraci chytrými mobilními telefony. Aby vůbec mělo smysl se na ně zaměřovat,“ říká Jan Vraný. Z podrobnějších statistik pak firmy vyčtou i to, kolik času lidé v daných zemích na telefonu tráví, jestli mají přístup k vysokorychlostnímu internetu a podobně.

„Podle toho si vyberou seznam třeba dvaceti zemí. S pomocí jiných nástrojů pak zjistí, jak moc se tam inzeruje na klíčová slova, která reprezentují produkt firmy. Podle toho si mohou vybrat trh, který je méně obsazený a tím pádem na něm mohou platit nižší cenu za kliky na reklamu. A z těch dvaceti zemí si vyberou třeba pět, na které se zaměří,“ popisuje Jan Vraný.  

Český Google možnosti v této oblasti představuje na setkáních s podnikateli, na webu ProVasByznys.cz nebo prostřednictvím digitálních marketingovýchh agentur. Řadu tipů najdou firmy také na anglickém webu ThinkWithGoogle.com nebo německém weltweitwachsen.de.

… a boří hranice

Expandovat prostřednictvím internetových nástrojů do zahraničí je vhodné v podstatě pro všechny typy firem. Nejvíc výhod internetu ovšem využijí ty, u kterých prodej i dodání produktu probíhá právě po síti. To jsou jak firmy, které nabízejí on-line produkty, jako je software, antiviry, počítačové hry, tak i internetové seznamky, portály pro volný čas či cestování a podobné.

Druhou skupinou jsou e-shopy, které sice zboží posílají fyzicky, ale veškerá jejich komunikace se zákazníky a především prodej probíhá elektronicky. Ideální jsou přitom firmy nabízející zboží či služby pro masové spotřebitele, ať už koncové zákazníky nebo větší počty firem.

Ovšem s pomocí Google si budují nové trhy i firmy, které nepodnikají s digitálními produkty. „Dobrým příkladem jsou Karlovarské minerální vody. Využívají digitální reklamu pro budování své značky  na zahraničních trzích,“ uvádí Jan Vraný.

Velkou výhodou digitálních médií totiž je, že umožňují zacílit na správný segment, což je při vstupu na zahraniční trh obzvlášť důležité. Například jen na velká města, zákazníky s určitými zájmy, v určitém věku a podobně.

I skupina zákazníků, která je v českém prostředí poměrně omezená, se tak v rámci celého světa může velmi výrazně rozšířit. „Podnikatelé by měli přemýšlet o příležitostech pro své firmy v globálním rozměru. Protože tohle je cesta. Internet zbořil hranice pro byznys,“ vysvětluje Jan Vraný.

Netýká se to přitom jen zboží či služeb. „Padly také hranice pro investory, pro prodeje firem, exitů. Podnikatelé by měli mít velké ambice a neměli by se bát do toho jít,“ uzavírá Jan Vraný.

Dalibor Dostál

Doporučujeme