Malé firmy mohou exportovat do celého světa. Díky technologickým gigantům

6. 11. 2017 | Zdroj: BusinessInfo.cz

Digitální nástroje otevírají malým a středním firmám příležitosti dostat své zboží i na opačný konec světa. Podnikatelé však musí pro každý trh zvážit nejen to, zda jsou tam schopní zboží představit, ale také dopravit a umožnit platbu způsobem, na který jsou zákazníci v místě zvyklí.

Malé a střední firmy nemusí dodávat své zboží pouze do nejbližšího okolí nebo jen na území České republiky. Díky moderním technologiím se jim otevírají možnosti exportovat do celého světa.

Od června se pro české firmy otevřel Amazon Marketplace, tedy tržiště jednoho z největších světových e-shopů. České firmy jakékoliv velikosti mohou díky službě Amazon Marketplace nyní snadno prodávat své produkty na pěti evropských stránkách Amazonu.

Prostřednictvím jediného účtu mohou malí a střední podnikatelé i živnostníci z České republiky oslovit miliony nových zákazníků. Pokud se podnikatelé zaregistrují do populárního programu Fulfillment by Amazon (FBA), mohou těžit i z rozsáhlé evropské logistické sítě společnosti.

„Umožňujeme malým a středním českým firmám prodávat zboží milionům zákazníků v Evropské unii i po celém světě. Při využití služby Fulfillment by Amazon mohou jednoduše dodat své zboží do některého z našich 31 evropských distribučních center, my se postaráme o zbytek. Zajistíme nejen rychlé doručení zboží zákazníkům kdekoliv v Evropě i jinde ve světě, ale i správu služeb zákazníkům,“ říká Francois Saugier, viceprezident Amazonu pro služby prodejcům.

Amazon také poskytuje českým firmám sadu nástrojů, které jim usnadní prodej v zahraničí. Zahrnují marketingový obsah pro místní prodejce, intuitivní prodejní účet, uživatelskou podporu v pěti jazycích a jednoduchý platební proces.

E-shopy v celé Evropě

Jakmile prodejce přidá nový produkt, může jej zahrnout do nabídky všech evropských online obchodů Amazonu a okamžitě jej zpřístupnit desítkám miliónů zákazníků. Prodejci mají také k dispozici řadu automatizovaných reportů a analytických nástrojů, které poskytují detailní obchodní informace a podporují efektivní plánování marketingu, prodeje i doručování zboží.

V České republice nyní využívá služeb Amazon Marketplace, Amazon Web Services a Kindle Direct Publishing více než 3200 firem a podnikatelů. Jedním z prvních prodejců, kteří se společností Amazon zahájili spolupráci, je Detoa. Výrobce dřevěných hraček funguje od roku 1908 a je známý především díky postavičce Krtečka.

„Jsme tradiční česká firma, naše hračky vyvážíme do zemí z celého světa již 110 let. Díky Amazonu, se kterým spolupracujeme od poloviny roku 2014, se nám podařilo proniknout na další trhy. Prodej se nám podařilo navýšit hlavně v Německu a Velké Británii, oblíbený je nejen Krteček, velká poptávka je i po dalších hračkách jako jsou Maxi perle, magnetická puzzle či divadla,“ říká Jaroslav Zeman, výkonný ředitel společnosti Detoa.

„Při prodeji v jiných zemích české firmy často bojují s bariérami. V Evropě jsou jimi zejména vysoké dopravní náklady a potřeba lokálního zastoupení v cílové zemi. Vítáme, že Amazon pomáhá českým firmám překonávat tyto bariéry a významně růst,“ říká Karel Havlíček, předseda představenstva Asociace malých a středních podniků a živnostníků ČR.

Důležitou pomůckou pro české firmy je také to, že jim Amazon poskytuje technologii pro překlady, která umožňuje přeložit názvy a popis produktů prodejců do libovolného z jazyků online obchodů Amazon.

Digitální nástroje pro export

Dveře do světa otevírá malým českým firmám také Google. Ten v minulých letech uspořádal pro několik vybraných startupů vzdělávací program Exportní akcelerátor, který představil nadějným společnostem nástroje Google,s jejichž pomocí mohou expandovat do zahraničí.

Ať už je to reklamní systém AdWords, měření dat o návštěvnosti prostřednictvím aplikace Google Analytics nebo nabídka zboží s využitím videí na YouTube. Letos Google přidal i další program.

„Český Google pokračuje v podpoře exportérů a začínajících podnikatelů. V letošním roce jsme ve spolupráci s Asociací pro elektronickou komerci a společností Acomware připravili další vdělávací program "eCommerce akademie" zaměřený na e-shopy, které se aktivně zajímají o vstup nebo další expanzi na zahraničních trzích. Plánujeme i spuštění dalšího Exportního akcelerátoru," konstatuje Jan Vraný, obchodní ředitel českého Googlu.

Tuzemské startupy podporuje Google v růstu na globální úroveň i prostřednictvím programu Launchpad Accelerator. V něm nedávno uspěly startupy Gamee a Spendee, které přesvědčily mezinárodní porotu Googlu a získaly jako vůbec první v Česku podporu ve výši 50 000 dolarů bez nároku na podíl ve firmě. Navíc se mohou zúčastnit dvoutýdenního kempu v Silicon Valley.

„Region střední a východní Evropy má silný a živý vývojářský ekosystém s více než milionem a půl vysoce kvalitních vývojářů, kteří vyhrávají mezinárodní soutěže. Konkrétně těm českým však chybí podnikatelské know-how, a více než polovina z nich proto pracuje v zaměstnaneckém nebo dodavatelském vztahu,“ vysvětluje ředitelka českého a slovenského Googlu Taťána le Moigne letošní zaměření aktivit iniciativy Pomáháme Česku růst.

Z průzkumu mezi startupy vyplynulo, že 58 procent respondentů touží po vlastní firmě, 57 procent z nich však uvedlo, že jim v podnikání brání absence dobrého business plánu a 47 procentům chybí obchodní dovednosti. Google se tak ve svých vzdělávacích a podpůrných iniciativách postupně posouvá od výuky digitálních dovedností také k podpoře místního vývojářského ekosystému.

„K dnešku jsme v digitálních znalostech vyškolili přes 50 000 Čechů a Slováků, tedy o 30 000 více, než jsme si původně naplánovali. 99 procent respondentů našeho výzkumu mezi absolventy Digitální garáže z řad malých a středních podnikatelů tvrdí, že program pozitivně ovlivnila jejich online aktivity, 87 procent z nich zvažuje ve svém podnikání zavést změny a 51 procent již dostalo na tyto změny pozitivní zpětnou vazbu,“ doplňuje Taťána le Moigne.

Znalosti v této oblasti přitom nebudou důležité jen pro IT profesionály a technologické firmy. „Digitální dovednosti budou podle odhadu Evropské komise nutné pro vykonávání devadesáti procent pracovních pozic. I nadále tedy budeme školit zájemce o získání digitálních dovedností prostřednictvím online platformy a našich partnerů, protože výsledky napovídají, že to rozhodně má smysl,“ dodává Taťána le Moigne.

O nákupu často rozhodují platební nástroje

Na zahraniční trhy se malé firmy mohou zaměřit také díky existenci elektronických platebních nástrojů, které jsou globálně známé a důvěryhodné. „Je to důležitý krok, protože přechod k zaplacení představuje okamžik, kdy si zahraniční zákazníci nákup často rozmyslí. Je také nezbytné zjistit, jaké způsoby platby místní zákazníci preferují. Většina lidí chce platit ve své místní měně,“ říká Brady Clough, mediální zástupce platebního systému PayPal v České republice.

„Je také důležité najít poskytovatele plateb s celosvětovou působností a dobrou pověstí. PayPal se například stabilně řadí mezi přední platební metody při online nákupech v zahraničí. Přispívají k tomu funkce zabezpečení, ochrana kupujících i prodejců a snadné použití na různých zařízeních a v různých měnách,“ dodává Brady Clough.

Exportovat díky digitálním nástrojům bude mít pro malé a střední firmy stále větší význam. Společnost eMarketer odhaduje, že v roce 2016 nakupovalo po celém světě online více než 1,6 miliardy lidí, kteří dohromady utratili téměř 2 biliony dolarů. V roce 2020 by to přitom mělo být již 27 bilionů dolarů. „I malé firmy by proto neměly cílit jen na domácí trh, ale naopak myslet více globálně a využít obrovský potenciál, který expanze na zahraniční trhy nabízí,“ upozorňuje Brady Clough.

Vstup na zahraniční trhy, především mimo Evropskou unii, přináší pro firmy i některá úskalí. Vyžaduje například znalost místních zákonů, cel a daní. „Cla a daně, které vaši zákazníci budou muset zaplatit, se liší v závislosti na zemi a produktu. Měli byste vědět, jaká pravidla se na vaše produkty vztahují, abyste zákazníky mohli hned od začátku informovat o všech případných poplatcích,“ upozorňuje Brady Clough.

Důležité je rovněž zajistit doručení zboží a informovat zákazníky o předpokládaném termínu dodávky a ceně za přepravu. Ta se může u vzdálených zemí velmi výrazně promítnout do celkové ceny zboží. Stejně tak je důležité mít hned na začátku vytvořené podmínky pro případnou reklamaci a vrácení zboží.

Dalibor Dostál

Tisknout Vaše hodnocení:

Související články

Diskuse k článku

+ Nový příspěvek