Pro veletrh narychlo vytvořili designové osvětlení, od té doby ho vyvážejí do světa

11. 8. 2016 | Zdroj: BusinessInfo.cz

Společnost Czevitrum vznikla původně jako obchodní firma. Při prezentaci v zahraničí však objevili díru na trhu a začali spojovat české sklářství, design a moderní LED osvětlení. Od začátku se přitom firma orientuje hlavně na vývoz.

Do výroby originálního interiérového osvětlení a doplňků kombinující tradiční českou sklářskou výrobu a nejmodernější LED technologie se Vlastimil Janecký pustil v polovině roku  2013. „Oslovil jsem svého kamaráda Karla Putnara, jestli by neměl zájem jít do tohoto projektu se mnou. V té době jsme však začínali s konceptem obchodní firmy. To, že za necelý rok začneme rozvíjet vlastní designovou produkci, nás vůbec nenapadlo,“ popisuje Vlastimil Janecký začátky společnosti Czevitrum.

Zaměření na sklářský sortiment byla podle něj vlastně náhoda. Když se totiž firma v roce 2014 na poslední chvíli dostala na veletrh v Šanghaji, žádný z dodavatelů jí nebyl v krátké době schopen dodat hotové osvětlení. A tak si Vlastimil Janecký řekl, že zkusí něco netradičního. V krátkém čase stihli vyrobit prototyp osvětlení Orbit. Ten na výstavě zaujal přední architekty, kteří potvrdili, že pro netradiční designové osvětlení je na trhu prostor. A tak se na veletrhu ze začínající obchodní společnosti stal start-up vyvíjející originální skleněná světla do interiérů.  

Světla byla náhoda

Vlastimil JaneckýPředtím přitom žádné skutečné zkušenosti s podnikáním neměl. „Měl jsem pouze pár zkušeností z předchozích podnikatelských záměrů, ale u nich také do té doby vždy zůstalo. Takže Czevitrum je naše první reálná firma. Ke sklářství mám nejblíže já, jelikož oba moji rodiče pracovali ve Skloexportu a řada mých příbuzných jsou skuteční umělci a mně se tento artikl velmi líbil a lákal mě,“ pokračuje Vlastimil Janecký.

V rámci svého sortimentu společnost nabízí designové skleněné stolní osvětlení a interiérové doplňky. „Jedná se tedy o dekorativní sklo, nicméně s praktickým využitím. Kromě tradičního českého křišťálu pracujeme zejména s vícevrstvým sklem, které se stává typickým znakem pro náš design, zejména pokud jde právě o interiérové doplňky,“ podotýká Vlastimil Janecký.

Pro začínající firmu bylo podle něj nejtěžší vybudovat si prvotní obchodní síť. „My jsme to měli navíc komplikovanější tím, že jsme krom toho vyvíjeli vlastní design a nevěděli jsme, jak na něj trh zareaguje,“ podotýká Vlastimil Janecký. V tom ji pomohlo i vítězství v soutěži Komerční banky „Nastartujte se“, díky kterému mohla do dalšího rozvoje investovat tři sta tisíc korun za první místo. 

Úspěch díky veletrhům

I v dalších měsících bylo pro firmu nejdůležitější účastnit se na mezinárodních veletrzích, kde může v krátké době oslovit velký počet designérů a architektů, kteří ve zvoleném konceptu tvoří významný článek. Důležitá je pro Czevitrum také přítomnost v zahraničních designových showroomech, které pro společnost představují přímou konfrontaci nabídky a poptávky.

A jaká je pro firmu na trhu konkurence? „Spousta a žádná. Jelikož jde o design, tak každý výrobek je originál a nemá tedy teoretickou konkurenci. Na druhou stranu je zde již spousta firem a konkurence v nápadech a nabídce designových produktů je skutečně silná,“ vysvětluje Vlastimil Janecký.

Dobré jméno českého skla

Sortiment firmy i její odbytová stránka se stále vyvíjí, ale dlouhodobě platí, že převládá prodej jednotlivým zákazníkům nad firemní klientelou. „Klíčové jsou však pro nás designové obchody, designéři a architekti,“ dodává Vlastimil Janecký.

Koncept firmy je od začátku postavený primárně na vývozu, který činí zhruba 80 procent obratu a zbytek tvoří tuzemští obchodní partneři, jejichž zákazníci však opět bývají většinou cizinci. Nejvíce firma dodává do německy mluvících zemí a Asie.

Co je pro mladou firmu na vývozu nejnáročnější? „Při vstupu na cizí trhy se setkáváme především s celosvětovou konkurencí, určitou výhodou je dobré jméno českého sklářství a jeho tradice, ale i tak není lehké se mnohdy prosadit,“ popisuje Vlastimil Janecký.

Firma s historií  trvající necelé tři roky chce zlepšovat svoji pozici na zahraničních trzích především díky dalším inovacím. „Osobně vidím budoucnost oboru převážně v luxusním sklářském sortimentu a originálním provedení. My se snažíme o moderní a jednoduchý design, avšak postavený na tradičních až historických výrobních postupech, v případě osvětlení navíc využíváme nejnovější LED technologie. Naší vizí je, aby se Czevitrum stalo jedním ze symbolů moderního českého sklářství,“ uzavírá Vlastimil Janecký.

Dalibor Dostál

Tisknout Vaše hodnocení:

Diskuse k článku

+ Nový příspěvek