První den EET: Systém fungoval dobře, zpracoval miliony účtenek

Většina podnikatelů, kterých se týká první vlna elektronické evidence tržeb, se od začátku do systému zapojila. Některé podnikatele potrápily nefunkční pokladny nebo připojení, zákazníkům se nelíbilo zdražení ve velké části hospod.



Velkým strašákem byl pro řadu restauratérů a hoteliérů nástup elektronické evidence tržeb. První den provozu přitom ukázal, že systém fungoval bez problémů. „Do 15:00 bylo na servery Finanční správy zasláno 1,7 milionu účtenek. Průměrná doba odezvy se pohybuje okolo 84 milisekund. Systém běží zcela bez problému,“ uvedla pro server BusinessInfo.cz mluvčí ministerstva financí Kateřina Vaidišová. „Odpadají obavy z tvorby jakýchkoliv front v důsledku elektronické evidence tržeb,“ doplnil generální ředitel Finanční správy Martin Janeček.

Do 19. hodiny pak podnikatelé odeslali na servery Finanční správy 2,5 milionu účtenek. Další pak během večerního provozu restaurací, souhrnné údaje zatím správa nezveřejnila. Podle mluvčí Finanční správy Petry Petlachové je do systému zatím zapojeno 37 098 podnikatelů ze zhruba 40 tisíc, kterých by se podle resortu mělo EET v první fázi týkat.   

Část z nich si vyzkoušela fungování EET již během listopadu v rámci zkušebního provozu. „O pilotní provoz EET byl velký zájem. V průběhu listopadu evidovalo nanečisto 32 tisíc podnikatelů, kteří zaslali přes 15 miliónů účtenek. Tyto tržby nepodléhaly kontrole ze strany Finanční správy,“ připomněla náměstkyně ministra financí Alena Schillerová.

Instalace na poslední chvíli

Na druhou stranu byli také restauratéři, kteří řešili zprovoznění systému až v den startu. „Zaznamenali jsme zájemce, kteří chtěli zakoupit a nainstalovat kasu obratem v průběhu dnešního dne. Kde to bylo možné, snažili jsme se vyhovět. Upozorňujeme však, že například vyzvednutí údajů k EET na finančním úřadě a následné stažení certifikátu k EET z webu zajistit za majitele nemůžeme,“ popsal zkušenosti z prvního dne provozu Petr Filipec, provozní ředitel dodavatele gastronomických pokladen Storyous.

Podnikatelé, kteří se nezúčastnili pilotního provozu, v některých případech zjistili, že systém pro EET sice mají, ale nefunguje správně. Nápor prvního dne pak nebyli někteří dodavatelé schopni zvládnout a vyřizovat reklamace. „Víme o podniku, který dnes preventivně zavřel právě kvůli nefunkční pokladně. Majitel, který se spoléhal na jednoho z velkých dodavatelů, bude muset kasu vyměnit, aby mohl začít evidovat,“ uvádí Petr Filipec. „Zkontaktovaly již desítky podniků, zda bychom jim nedokázali urychleně vyměnit jejich nefunkční pokladnu, koupenou od jiného dodavatele, případně zapůjčit náš systém,“ doplnil Petr Filipec.

Největší zátěží byly pro podnikatele zmatky kolem povinných údajů na účtence. Ministerstvo financní totiž nedokázalo podle České obchodní inspekce zajistit, aby účtenka pro EET obsahovala všechny potřebné údaje, aby mohla automaticky sloužit také jako doklad o zakoupení zboží pro případné reklamace. „Celé spuštění EET bylo do poslední chvíle napínavé. Například se objevily nejasnosti kolem náležitostí účtenek. Některé systémy musely dělat narychlo úpravy nebo jejich uživatelé musí tisknout dvě účtenky. Náš pokladní  systém Shoptet Pokladna to má od začátku nastavené tak, že účtenka obsahuje všechny potřebné informace,“ komentoval prví den EET Miroslav Uďan, CEO společnosti Shoptet.

Nejasnosti kolem výjimek

Další zmatek způsobily výroky zástupců ministerstva financí o plánovaných výjimkách v EET pro některé skupiny podnikatelů, mezi nimi i e-shopy při platbě kartou. „O výjimkách týkající on-line plateb v e-shopech, zatím nebylo rozhodnuto. Vzhledem k rozdílným názorům naší politické reprezentace, nemusí tento pozměňovací návrh projít. Do března je ještě daleko, tak se nechme překvapit,“ připomněl Miroslav Uďan.

Zákazníků se první den negativně dotklo především zdražení ve velké části restaurací. Stravovací podniky k němu přistoupily přesto, že náklady související se zavedením EET jim mělo vykompenzovat snížení DPH z 21 na 15 procent. Podnikající fyzické osoby, kterým vznikla povinnost evidovat tržby, mohou navíc uplatnit jednorázovou slevou na dani ve výši 5 000 Kč, a to z důvodu kompenzace zvýšených nákladů, které jim nastaly v souvislosti s účinností zákona.

Zákon o evidenci tržeb představuje podle ministerstva jedno z nejdůležitějších systémových opatření k narovnání podnikatelského prostředí v novodobé historii České republiky. Pro jednotlivé skupiny podnikatelů začíná platit postupně. Podle odborníků bude skutečným testem fungování systému až 1. březen 2017, kdy se do EET budou muset zapojit podnikatelé ze segmentu maloobchodu a velkoobchodu.

Dalibor Dostál

Jak bude elektronická evidence tržeb (EET) fungovat, jak se dotkne živnostníků i firem a kdo a v jaké fázi se k ní připojí, to vše najdete ve speciálu BusinessInfo.cz.

• Oblasti podnikání: Daně, účetnictví, pojištění | Služby

Doporučujeme