Startup Bell & Hurry vytváří design pro aplikace, po půl roce vyrazil do světa

2. 11. 2016 | Zdroj: BusinessInfo.cz

Skloubit atraktivní vzhled a dobrou funkčnost je náročná disciplína. Proto se do ní nemohou pouštět běžní designéři. I do tohoto oboru bude navíc ve stále větší míře pronikat automatizace.

Mobilní aplikace pro banku vytvořená společností Bell & Hurry. Foto: Bell & HurryStartup Bell & Hurry oficiálně vznikl v lednu 2016 a již v létě stejného roku ohlásil svoji celosvětovou expanzi. Společnost zaměřená na design digitálních produktů, kterou založili Lukáš Zazvonil a Antonín Pospíšil, tak zaznamenala skutečně raketový start.

A to i díky tomu, že ještě před formálním založením firmy oba společníci několik let spolupracovali na jiných projektech. „Původně nebylo cílem založit firmu, ale po skončení jednoho projektu pro zahraniční banku, pro který jsme dali dohromady skvělý tým, jsme si řekli, že dává dobrý smysl v tom nadále pokračovat ‚pod jednou střechou‘,“ popisuje Lukáš Zazvonil.

Každý z partnerů přinesl do firmy zkušenosti z trochu jiné oblasti. Lukáš Zazvonil působil téměř dvacet let v oblasti ICT konzultací a managementu. V posledních letech pak v inovačním týmu Raiffeisenbank‎, ale i jako spoluzakladatel elektronického tržiště veřejné správy VortalGOV.

Antonín Pospíšil je digitální designer, který se v online světě pohybuje už více než 14 let. Jako designér pracoval pro známé agentury i velké nadnárodní společnosti. Spolupracoval například na projektech pro Avast, ČSOB, či Alza.cz. Podílel se také na vzniku a rozvoji několika nadějných startu-pů.

Od nápadu po prototyp

I když měli na co navazovat, začátky samostatného podnikání nebyly jednoduché. „Z našeho pohledu bylo nejtěžší najít ‚druhý velký projekt‘. Firma Bell & Hurry vznikla u příležitosti velkého zahraničního projektu na internetové bankovnictví. Po jeho úspěšném dokončení se ale zdálo, že další obdobný projekt nebo zakázky v České republice na rozsáhlé a inovativní projekty v oblasti UX designu nebudou snadno dostupné. Po nějakém čase se ale zprávy o naší práci roznesly a teď již máme kontinuální přísun zajímavých projektů,“ vysvětluje Antonín Pospíšil.Lukáš Zazvonil a Antonín Pospíšil

Příležitost na trhu viděli oba zakladatelé hlavně v nedostatku kvalitních designérských týmů schopných navrhnout inovativní aplikaci od nápadu až po prototyp.

„Zkoušeli jsme hledat pro jeden bankovní projekt kolegy schopné udělat prototyp mobilní peněženky pro ověření konceptu na testovací skupině. V tom okamžiku jsme zjistili, jak tristní je situace v České republice. Teď také vidíme velký potenciál v designu interních systémů, které designéry moc nezajímají, a které u řady klientů pamatují přechod na rok 2000 a nyní brzdí jejich byznys,“ podotýká Lukáš Zazvonil. Právě spojení s technologiemi a IT světem je to, co společnost odlišuje od běžných návrhářů.

„Máme rádi design pro aplikace, které jsou ze své podstaty složité, a proto je nemůže navrhovat běžný designér. Je třeba dobře pochopit, jak funguje byznys logika zadavatele a motivace jeho koncových klientů. Třeba oblast finančních produktů je sama o sobě složitá, navrhnout pro ně jednoduché uživatelské rozhraní je přesně to, co nás baví. Zaměřujeme se spíš na použitelnost a srozumitelnost aplikací než na grafický design, byť i ten je důležitou součástí našich projektů,“ konstatuje Antonín Pospíšil.

Typickým zákazníkem firmy jsou společnosti, které své systémy a aplikace považují za důležitý zdroj pro komunikaci se zákazníky a jejich oslovování. „A je jedno, zda je to systém pro jejich klienty nebo zaměstnance. Chápou, že kvalitní design aplikací je prostě již standardem. Chtějí tedy investovat do perfektního návrhu aplikace, protože vědí, že se jim to ve výsledku vrátí,“ shrnuje Lukáš Zazvonil.

Za posledních několik měsíců společného působení má firma v portfoliu čtyři banky, které většinou řeší internetová bankovnictví, intranety, interní systémy pro obsluhu klientů nebo pokladní systém, ale třeba i jeden známý sportovní e-shop.

Zákazníky má nyní společnost převážně z České republiky, ale není to pravidlo. „S některými projekty jsme se při realizaci mohli podívat třeba do Kazachstánu, Srbska, Bosny a Hercegoviny či Německa,“ zmiňuje Antonín Pospíšil.

Společnost „exportuje“ hlavně prvotní výzkum s uživateli aplikací a závěrečné testování na uživatelích, kde je třeba být v těsném kontaktu s klientem. „Jinak lze podstatnou část designérské práce úspěšně řešit na dálku pomocí moderních nástrojů na spolupráci. Důležitá je kvalita vzájemné komunikace, ne její vzdálenost měřená v kilometrech,“ zdůrazňuje Lukáš Zazvonil. Jedním ze zahraničních projektů byly například prototypy aplikací pro přímý marketing Air Bank v Kazachstánu.

Nástup automatizace

Jádro startupu tvoří čtyři stálí designéři v Čechách (jejich velkou posilou se nedávno stal výborný designér Jakub Španihel) a jeden v Berlíně. Podle potřeby pak spolupracují s externími návrháři, na větších projektech spolupracuje deset až dvanáct designérů nebo konzultantů.

I do oboru, který je velmi kreativní, přitom stále více promlouvá technika. „Vše se začíná automatizovat a odbourává se práce s nízkou přidanou hodnotou. Pro design aplikací a webů se stále více uplatňují různé frameworky a opakovatelné šablony. To umožňuje prvotní ideu klienta uvést do online světa rychleji a s nižšími náklady,“ konstatuje Antonín Pospíšil.

Stále větší váha práce fintech designérů se tak bude přesouvat do oblasti výzkumu, tvorby ideových záměrů a prvotního návrhu principu aplikace. „Tím, stručně řečeno, klesá důležitost toho, jaké technologie pro design používáte, a jak je umíte ovládat, a rapidně narůstá potřeba aby designer rozuměl detailům byznysu, pro který navrhuje,“ uzavírá Antonín Pospíšil.

Dalibor Dostál

Tisknout Vaše hodnocení:

Související články

Diskuse k článku

+ Nový příspěvek