Velká Británie je šancí pro české IT firmy

17. 6. 2015 | Zdroj: BusinessInfo.cz

motiv článku - Velká Británie je šancí pro české IT firmy Spojené království Velké Británie a Severního Irska patří k nejlepším obchodním partnerům České republiky z pohledu efektivity. Přebytek ve vzájemné výměně pomáhá ČR pokrýt schodek se státy, s nimiž má pasivní bilanci. Díky výborným univerzitám a podpoře start-upů je Británie velkou šanci i pro české technologické firmy

Informační technologie zatím nepatří mezi deset nejdůležitějších odvětví českého exportu do Velké Británie. Podle odborníků však právě toto odvětví, kde jsou tuzemské firmy na špičce například v oblasti antivirových programů nebo počítačových her, představuje pro místní podniky nevyužitý exportní potenciál.

Z mnoha důvodů je právě Velká Británie pro firmy zaměřené na informační technologie zemí zaslíbenou. Především představuje jednoho z ekonomických lídrů Evropy. Například v roce 2012 zaznamenala dvaadvacetiprocentní nárůst přímých investic, zatímco Evropská unie se potýkala s propadem ve výši 41 procent.

Británie je také z hlediska hrubého domácího produktu (HDP), který dosahuje hodnoty 2,4 bilionu dolarů, sedmou největší zemí světa. Pro firmy panuje ve Spojeném království příznivá daňová politika. V rámci programu „Patent Box“ mohou právnické osoby využít snížené daně z příjmu ve výši deseti procent.

„Obecně došlo od dubna letošního roku ke snížení daně právnických osob na dvacet procent, což je nejnižší sazba mezi zeměmi G7,“ upozorňuje Zuzana Štěpanovská z vládní organizace UK Trade & Investment (UKTI) na semináři Business is Great, který pořádala ve spolupráci s CzechTrade, Czech ICT Alliance a Britskou obchodní komorou. Start-upy mají navíc možnost v rámci sítě inkubačních center využívat prostory k podnikání a kompletní služby jen za 300 liber měsíčně.

Firma za jediný den

Samotná registrace firmy ve Velké Británii zabere jen 24 hodin. „Ve Velké Británii založíte firmu za den, nepotřebujete k tomu více než tisíc liber a všechno funguje dobře. V České republice potřebujete na to samé dva týdny,“ říká Vít Horký, spoluzakladatel české společnosti Brand Embassy, která v současnosti podniká především z Británie.

Ovšem některé věci jsou v Anglii přece jenom komplikovanější. „Bylo pro nás složitější založit bankovní konto. Museli jsme kvůli tomu dvakrát cestovat do Británie, připravit spoustu dokumentů, některé z nich se musely překládat do angličtiny. Mnoho času nám zabrala i registrace k DPH,“ dodává Vít Horký.

Technologické firmy se mohou v Británii opřít také o množství talentů na vysokých školách. Země se může pochlubit tím, že hostí čtyři z deseti nejlepších světových univerzit. V rámci Evropy je její výsadní postavení ještě zřetelnější. Sedm z deseti nejlepších univerzit v Evropě sídlí na britských ostrovech.

Roční hodnota britského trhu se software a službami v IT oblasti je 58 miliard liber. „Velká Británie patří také mezi hlavní vývojáře informačních a komunikačních technologií. Na 98 procent všech mobilních telefonů používá čipy ARM vyvinuté ve Velké Británii,“ upozorňuje Terry Mankertz UK Trade & Investment.

České firmy přitom mají na co navazovat. Obchodní vztah s Velkou Británií dosahuje vysokých přebytků, je třetí nejefektivnější v rámci českého zahraničního obchodu, po Německu a Slovensku. Vloni dosáhl hodnoty 115,5 miliard korun. Pro zajímavost, vysoký přebytek obchodní bilance České republiky s Velkou Británií pokrývá necelých 30 procent obchodního deficitu České republiky s Čínou. Přitom ještě do roku 2001 byla obchodní bilance ČR s Británií deficitní.

Za patnáct let dvojnásobek

Velká Británie je kromě toho pro Českou republiku pátým největším exportním a čtrnáctým největším importním trhem. Na celkovém českém exportu se Británie podílí 4,9 procenty a na celkovém importu 2 procenty. Vzájemný obchodní obrat se od roku 2000 více než zdvojnásobil.

Firmy, které chtějí začít s vývozem do Británie, se mohou obrátit na několik poradenských organizací. Zastoupení v Londýně má především agentura CzechTrade. Ta nabízí několik služeb jako například vstupní exportní konzultace, přípravu na obchodní jednání nebo identifikace obchodních příležitostí.

„Firmy nejvíce poptávají  cílené vyhledávání obchodních kontaktů a ověření zájmu o výrobek a produkt,“ vysvětluje Michal Nedělka, exportní manažer CzechTrade pro oblasti elektro, ICT a dopravních prostředků. Aktivní je v této oblasti také UKTI a Britská obchodní komora, která provádí prověřování obchodních partnerů v rámci kredit managementu.

Dalibor Dostál

Tisknout Vaše hodnocení:

Související články

Diskuse k článku

+ Nový příspěvek