Mezi prodejci se začíná mluvit také o GEO, tedy optimalizaci pro AI vyhledávače, které se zatím věnuje pouze minimum z nich. Brzy však budou ve výhodě, spotřebitelé totiž stále častěji vyhledávají informace na internetu pomocí AI nástrojů, které jim vedle odpovědí uvádí právě i odkaz na zdroj. Stále častější je zároveň i výběr produktů nebo dokonce asistence s nakupováním.
Majitelé nepotřebují vývojáře
Přístup k AI se v posledních dvou letech zásadně změnil. To, co dříve vyžadovalo vývojáře a vlastní řešení, dnes zvládnou majitelé internetových obchodů svépomocí. Více než polovina českých e-shopů již v nějaké podobě s umělou inteligencí pracuje.
„Nejčastěji jde o aktivity, které zákazníkům nejsou na první pohled zřejmé. Například automatizované reklamní kampaně, které samy řídí algoritmy či překlady produktových popisků do cizích jazyků. Systémy, které spotřebitelům doporučují vybrané produkty, rovněž pracují díky umělé inteligenci, konkrétně pak strojovému učení,“ vysvětluje Michal Benatzky, marketingový manažer společnosti Upgates, která vyvíjí e-shopová řešení.
Analytik: Malé firmy se lépe adaptují na nové technologie, ale často jim chybějí kvalitní data
Majitelé e-shopů nejčastěji využívají nástroje jako ChatGPT, DeepL nebo Midjourney k tomu, aby během chvilky vygenerovali produktové popisky, přeložili celý e-shop do několika jazyků, připravili e-mailové kampaně nebo vytvořili obrázky.
Hlavně pro menší internetové obchody představují nástroje umělé inteligence příležitost prolomit omezení daná jejich velikostí a rozpočtem. Výrazně se tím stírá rozdíl mezi velkými a malými hráči v oblasti zákaznické zkušenosti. „Menší e-shopy mohou využívat AI v oblastech, kterým dříve nevěnovaly tolik pozornosti. Nejčastěji jsou to vícejazyčný obsah nebo třeba automatizace zákaznické podpory. Dříve tyto aktivity vyžadovaly další pracovní sílu,“ přibližuje Michal Benatzky.
Jen minimum e-shopů využívá AI naplno
Zatím jen přibližně 20–30 % obchodníků cíleně nasazuje AI pro tvorbu obsahu, zákaznickou podporu nebo datovou analýzu, odhadují experti ze společnosti Upgates.
Jak mění svět práce AI? Lídři firem hledají rovnováhu mezi technologií a lidskými dovednostmi
Umělá inteligence však nemění české e-shopy jen po stránce úspor nákladů, mění se i sledování a hodnocení návštěvnosti. Aby totiž mohly nástroje jako ChatGPT, Perplexity nebo AI náhledy ve vyhledávači Google doporučovat e-shop coby relevantní zdroj, je potřeba jeho obsah přizpůsobit požadavkům AI vyhledávačů. Tato nová disciplína se nazývá GEO – Generative Engine Optimization. Aktivně se jí ale zatím věnuje jen malé procento prodejců.
„E-shopaři, kteří již optimalizují pro vyhledávače na bázi AI, budou mít konkurenční výhodu. Spotřebitelé totiž stále častěji používají nástroje umělé inteligence k hledání odpovědí na své dotazy. Ty jim už umělá inteligence poskytuje včetně odkazu na zdroj informací. Optimalizaci pro AI však zatím používá jen málo e-shopařů,“ přibližuje Michal Benatzky.
Stále běžnější je také pomoc umělé inteligence s výběrem produktů či dokonce asistence s nakupováním. Expert na online marketing a AI Michal Kubíček k tomu dodává: „Chatbot bere informace z webů, které jsou pro něj srozumitelné a strukturované. Takže kdo se na tuto optimalizaci zaměří včas, získá ohromnou výhodu. Je to jako být mezi prvními, kdo pochopil SEO v raných dobách Googlu. Svůj obsah musíte připravit jinak než pro klasické SEO, aby vás zákazníci přes AI vyhledávače našli. Je to úplně nová disciplína, která bude pro e-shopy stále důležitější.“
Kdo zaváhá, zůstane pozadu
V mnoha oblastech už se AI nástroje stávají standardem, protože přinášejí reálné výsledky. Výrazně šetří čas, zrychlují práci a nakonec zvyšují obrat i zákaznickou spokojenost. Zatímco dnes umělou inteligenci aktivně používá pouze menšina prodejců, trend hovoří jasně. Ti, kdo začnou už teď, získají náskok, který může být v budoucnosti rozhodující.