ICT sektor roste tempem 30 % ročně a otevírá řadu příležitostí pro dodavatele digitálních služeb a technologií. Společný projekt Organizace pro hospodářskou spolupráci a rozvoj (OECD) a Evropské unie na podporu dobrého vládnutí zmapoval stav digitalizace ekonomik zemí západního Balkánu a spokojenost obyvatel se zaváděním online služeb.
Albánie se v tomto průzkumu umístila na prvním místě v regionu. Celkem 56 % dotázaných vyjádřilo spokojenost s úrovní digitalizace veřejných služeb, což je několikanásobně víc, než u obdobného průzkumu v ostatních zemích západního Balkánu.
Největší pokrok udělala Albánie v oblasti digitalizace státní správy, kde je 95 % administrativních služeb přístupno online. Celkem 377 veřejných služeb je digitalizováno zcela. Zavedení elektronické identity občanů umožnilo například založení firmy či vyřízení stavebního povolení online. V systému státní správy je zavedeno 55 elektronických registrů, které jsou propojeny v reálném čase. Elektronické žádosti obyvatel se tak z 66 % vyplní automaticky.
Češi vybaví města budoucnosti chytrými stromy nebo multifunkčními lavičkami
Přímý kontakt a omezení korupce
Albánská společnost má digitalizaci ráda, neboť snižuje přímý kontakt s úředníky a omezuje korupci. ICT sektor je sice malý, ale roste během posledních pěti let tempem 30 % ročně. Cestovní mapa reformy dobrého vládnutí do roku 2030 zahrnuje digitalizaci veřejných financí, zdravotnictví (online recepty a elektronická databáze pacientů) a řady procesů ve školství, zemědělství, dopravě, justici, kultuře a podnikání.
Příležitosti pro české firmy se naskýtají například v oblasti budování „chytrých měst“, inteligentních dopravních systémů, chytrých budov, chytrých energetických sítí, internetového prodeje či online marketingu.
Rychlejšímu růstu digitalizace však brání nedostatek kvalifikovaných pracovníků a váznoucí spolupráce soukromého sektoru s univerzitami. Také celková počítačová gramotnost obyvatel je zatím na nízké úrovni, zejména v oblastech mimo velká města, kde není souvislá internetová síť. A v základních školách chybí potřebná IT technologie pro výuku dětí.