Projekt, který znamená faktické propojení Tirany s hlavním městem Černé Hory Podgoricou, přepokládá 120 kilometrů trati mezi městy Vore u Tirany a Hani i Hotit na severu u hranic s Černou Horou.
Modernizace je v rámci západobalkánského investičního rámce implementována EBRD (Evropská banka pro obnovu a rozvoj). Projekt v celkové hodnotě 373 mil. eur je podpořen půjčkami z EBRD a EIB (Evropská investiční banka) a také přímým grantem z EU. Součástí plánů je také vybudování signalizačního systému a výhybek, což by mohla být zajímavá příležitost pro české firmy.
ExportMag.cz: Vývozce relé boduje v Maroku
Výběrové řízení na modernizaci trati vstoupilo do první fáze, kdy dochází v rámci předkvalifikační fáze k vytipování firem, které mají zájem se stavby zúčastnit. První fáze bude uzavřena 16. února 2025. Následovat bude předložení vhodného technického řešení, na které budou asi dva měsíce, a následně v rámci třetí fáze dojde k předložení finančních nabídek.
V Albánii zpravidla nejnižší cena, která splňuje technické požadavky, také vyhrává tendr. Vítěz výběrového řízení by měl být dle ředitele Albánských železnic vybrán do konce července 2025. Pro získání dokumentace se stačí zdarma zaregistrovat na stránkách EBRD.
Na albánských kolejích probíhají i jiné modernizační projekty. Aktuálně se staví mezi největším albánským přístavem Drač a hlavním městem Tiranou (respektive městem Vora, která bude až v třetí fázi propojena s Tiranou).