Tirana hodlá centralizovat stávající systém městské hromadné dopravy zajišťovaný mnoha soukromými dopravci. Od tohoto kroku si magistrát Tirany slibuje vyšší efektivitu přepravy a její komfort.
Projekt bude založen na třech páteřních linkách takzvané rychlé autobusové dopravy, kterou budou zajišťovat elektrická vozidla. Nové páteřní síti pak bude přizpůsobena ostatní hromadná i individuální doprava v metropoli.
Součástí projektu bude dodávka elektrobusů a rychlých nabíjecích stanic na příslušných linkách, autobusové depo s chytrým dobíjením, řídicí středisko rychlé autobusové dopravy, elektronický odbavovací systém, komunikační systém a příslušné stavební práce zahrnující trasy koridorů, zastávky, depo a řídící středisko.
ExportMag.cz: Čipy a jízdní kola. V čem ještě exceluje malý velký Tchaj-wan?
Projekt, za nímž stojí Ministerstvo infrastruktury a energetiky a Magistrát města Tirana, je ve fázi výběru konzultační firmy, která má zajistit vypracování studie, podkladů pro vypsání tendru na dodávku, projektu a stavební a investiční dozor. Konzultační firma má být vybrána do konce roku 2023. Doba implementace projektu, včetně přípravných konzultačních prací, je stanovena na 60 měsíců.
Financování projektu, jehož náklady se odhadují na 110 mil. eur, zajistí Evropská unie formou půjčky a grantu od německé rozvojové banky KfW.
Systémy pro chytrá města
Projekt je příležitostí nejen pro české dodavatele elektrobusů, ale též dodavatele nabíjecích stanic, odbavovacího systému rychlé autobusové dopravy a v neposlední řadě i systému inteligentního světelného řízení dopravy na vyhrazených koridorech (například řadiče řízení dopravních světel křižovatek s prioritou městské dopravy).
Zastupitelský úřad v Tiraně proto změny v systému MHD sleduje s cílem získání bližších informací o výběru konzultační firmy a přípravě následného tendru na dodávku elektrobusů a navazujícího technologického systému rychlé autobusové přepravy. Informace je připraven předat případným zájemcům o účast v tendru z řad českých firem.