Jedná se také o první prodejnu Alzy, v jejíž prostorách se nachází v rámci partnerství s českým řetězcem The Miners kavárna. Navzdory obtížné situaci, se kterou se obchodníci momentálně v Rakousku potýkají, se Alze daří a plánuje zde své aktivity dále rozšiřovat.
Zatímco odvětví obchodu se v Rakousku potýká se zdrženlivou spotřebou domácností a zvýšeným počtem insolvencí obchodníků, které se nevyhýbají ani známým značkám, internetový obchod s elektronikou Alza v zemi expanduje a otevírá ve Vídni druhou prodejnu. Alza letos oslavila 30 let existence a patří k největším a nejstarším internetovým obchodům ve střední Evropě.
ExportMag.cz: Odkaz Bati žije, exportéři zavádějí jeho systém vedení firmy
V Rakousku otevřela první prodejnu před sedmi lety. Podle místopředsedy představenstva Alzy Petra Beny zákazníky oslovuje zejména nabídkou rychlého a snadného nakupování. V poslední době je Alza ve Vídni viditelná prostřednictvím reklamy v souvislosti s rozšířením služby objednávky do půlnoci s vyzvednutím následující den ráno i na místní trh. Reklamní kampaň běží v metru a na billboardech a je doplněna spoty v rádiu a online reklamou na sociálních sítích.
Alza doručuje i o víkendu. Podle Petra Beny uběhne v průměru mezi odesláním objednávky a vyzvednutím zásilky v AlzaBoxu 17,7 hodiny. To je u podobně širokého sortimentu zboží velká konkurenční výhoda. Mimo rychlých dodacích lhůt sází Alza na více než 70 tisíc produktů v nabídce a rozšiřující se síť AlzaBoxů, které jsou pro zákazníky nepřetržitě dostupné.
Spolupráce se salcburským startupem
Většinu z více než 160 schránek má Alza ve Vídni díky partnerství s myflexbox, salcburským startupem, který vzešel z holdingu spolkové země Salzburg AG. Schránky myflexbox po partnerství s velkými nadnárodními společnostmi doručujícími zásilky využívá prostřednictvím nedávno uzavřené spolupráce i rakouská pošta. Díky tomu může být téměř 80 % zásilek doručovaných do výdejních schránek v Rakousku přijímáno prostřednictvím jedné infrastruktury.
Tento vývoj je v souladu se strategií města Vídně, jejímž cílem je do roku 2030 docílit na území města do značné míry bezemisní dopravy v souvislosti s obchodem prostřednictvím logistických konceptů na bázi sdílených doručovacích schránek a elektrifikovaných flotil.
Online prodej i prodejna s kavárnou
Přestože se Alza soustředí především na online prodej, zaznamenává firma vyšší aktivitu nákupů v místech, kde disponuje i prodejní pobočkou. Proto se rozhodla otevřít druhou prodejnu v centru Vídně poblíž turisticky vyhledávaného Karlova náměstí (Karlsplatz) a Technické univerzity Vídeň a podpořit její návštěvnost oddílem s kavárnou, vysvětluje Lukáš Mikolášek, vedoucí rakouské Alzy. Jedná se o expandující český kavárenský řetězec The Miners s první pobočkou v Rakousku.
Tento koncept je i pro Alzu zatím pilotní, běžně mají zákazníci v prodejnách k dispozici pouze kávovary. Nespornou výhodou jsou ale sdílené náklady na pronájem, přilákání pozornosti návštěvníků, kteří původně stáli pouze o občerstvení a zpříjemnění zážitku z nakupování. Prodejnou chce Alza oslovit i zákazníky, kteří ocení poradenství při výběru produktu.
Rychlost, komfort, udržitelnost
Podle Petra Beny se firma do budoucna plánuje ještě více zaměřit na rychlost, komfort a hladký průběh nakupování. „Soustředíme se také na téma udržitelnosti. Naším cílem je nadále zvyšovat počet zásilek, které jsou doručovány přímo do AlzaBoxů, abychom snížili emise.“
Doručení do boxu je oproti zásilce do domu výhodnější a stojí 99 centů. Alza se také snaží vyvážit snahu o redukci obalového materiálu při dostatečné ochraně převáženého zboží. Ve Vídni chce zvyšovat svůj podíl na trhu a postupně rozšiřovat své aktivity i do dalších rakouských měst a regionů.
Domácnosti šetří
To je v době, kdy rakouské domácnosti šetří, spíše ojedinělé. Přestože v zemi letos rostou reálné příjmy a inflace se již pohybuje pod 2 %, soukromá spotřeba se nezvyšuje. Rychlé tempo zdražování v minulých letech výrazně dopadlo na nízkopříjmové domácnosti, které šetří na všech segmentech zboží.
Polovina domácností s nejnižšími příjmy šetří v segmentu zboží se střednědobou (například móda) a dlouhodobou spotřebou (nábytek, automobily), u střední a vyšší třídy je to třetina konzumentů. Tři z deseti konzumentů pak plánují za vánoční dárky vydat méně než v předchozím roce. Třetina Rakušanů chtěla proto pro nákupy využít již akční slevy během Black Friday, což přispívá k přesunu části výdajů na dárky z kamenných obchodů, kterým dominují spontánní nákupy, na internet.
Až 80 % konzumentů na internetu hledá před nákupem informace o produktu. Letošní studie Svazu obchodu (Handelsverband) ukazuje v oblasti e-commerce 5% růst výdajů. Ročně zaplatí Rakušané za online nákupy necelých 11 miliard eur, z toho 6 miliard eur připadá na zahraniční internetové obchody. Také zde rostoucí vliv platforem jako Amazon a Temu dostává obchodníky pod tlak. Výrazný nárůst zaznamenaly nákupy prostřednictvím chytrého telefonu (+36 %). I proto Alza nabízí vlastní nákupní aplikaci.