Americký řetězec Pizza Hut zavírá své pobočky v Libanonu, Coca-Cola již odešla

Řetězec Pizza Hut oznámil, že opouští zemi po 27 letech působení na trhu. Vzhledem ke složité hospodářské situaci v Libanonu nebyl Pizza Hut nadále schopen nabízet výrobky nejvyšší kvality, a proto byl nucen uzavřít celou síť v Libanonu.

Pizza Hut, který otevřel svou první pobočku v Libanonu v r. 1994, jich před svým uzavřením provozoval celkem 13. Důvodem uzavření je fakt, že Libanon upadl do těžkých časů a v současné době se potýká s nejhorší finanční a hospodářskou krizí za posledních 30 let. Peněžní kolaps srazil více než 80 % hodnoty místní měny, čímž zničil kupní sílu obyvatel a přivedl velkou skupinu populace na hranici chudoby.

Pizza Hut čelil problému s dovozem potřebných surovin a následným převodem peněz do zahraničí. Řetězec musel dočasně zavřít své brány poprvé již v únoru 2020 kvůli narůstajícím problémům v zásobování surovin ze zahraničí. V průběhu roku 2020 došlo ke konsolidaci a společnost znovu obnovila svůj provoz, snažila se na maximum přizpůsobit zhoršující se situaci. Tato snaha vydržela pouze do konce května 2021.

Pizza Hut Libanon byla provozována společností Americana Group, gigantem v oblasti výroby potravin a provozování restaurací a rychlého občerstvení v regionu Blízkého východu a severní Afriky (MENA), a to vždy prostřednictvím místních poboček. Portfolio tohoto konglomerátu zahrnuje Hardee’s, KFC, TGI Fridays, Krispy Kreme a Costa Coffee. Libanonský Pizza Hut byl součástí rostoucího seznamu mezinárodních franšíz, od mraženého jogurtu značky Pinkberry až po maloobchodníka s oděvy American Eagle Outfitters.

Coca-Cola již v květnu 2020 oznámila, že počínaje rokem 2021 zastavuje své operace v Libanonu. Adidas a Rebook také opustily trh, ale nedávno se vrátily poté, co skupina Beadut Azadea Group získala svá franšízová práva a oznámila postupné znovuotevření svých obchodů.

Pokud jde o značky potravin, jsou standardy franšíz velmi přísné a limitují nákupy surovin z libanonského trhu. Franšízová dohoda určuje, jaké přísady smí franšízant používat a odkud je smí dovážet. Generální ředitel řetězce Pizza Hut v Libanonu, uvedl, že místní provozovatel našel nového potenciálního investora, který se může „ujmout vedení“ a znovuobnovit provoz v uzavřených pobočkách, ovšem již ne pod názvem Pizza Hut. Lze tudíž očekávat, že se na místním trhu objeví nová značka, která nebude limitována na striktní dovoz surovin a bude více využívat místní surovinové zdroje. Budoucnost ukáže, zda se nový výrobce přiblíží kvalitě originálním výrobkům Pizza Hut.

Autor: Petr Sochor. Více informací o nástrojích Ministerstva zemědělství na podporu exportu naleznete na webu eagri.cz v Proexportním okénku.

• Teritorium: Asie | Libanon | Zahraničí
• Oblasti podnikání: Potravinářský průmysl

Doporučujeme