Vyplývá to z ekonomické analýzy Svazu obchodu a cestovního ruchu ČR (SOCR ČR), která shrnuje klíčová makroekonomická data vycházející z aktuálních podzimních predikcí vývoje české ekonomiky a hodnotí jejich možné dopady na sektor obchodu.
- Vyšší reálné mzdy a stabilní růst spotřeby domácností okolo 3 % ročně jsou pro obchodníky dobrým příslibem do nadcházejícího roku.
- Inflace poblíž dvouprocentního cíle přinese spotřebitelům více jistoty i díky tomu, že jejich nálada utrácet letos dosáhla nejvyšší úrovně od roku 2020 a dále poroste.
- Vývoj cen potravin se bude odvíjet od dodavatelských nákladů, situace na komoditních trzích a úrovni konkurence v českém potravinářství.
- Geopolitický vývoj, obchodní bariéry a kolísání cen energií a surovin však mohou vytvářet tlak na vyšší náklady v obchodě. Pomoci naopak může silnější koruna. Takové je shrnutí
„Českou ekonomiku táhne dlouhodobě kupředu spotřeba domácností a rostoucí spotřebitelská nálada by měla přinést její další posílení. Úroveň spotřebitelské nálady je aktuálně nejvyšší od začátku pandemie v roce 2020. Náladu ve společnosti dlouhodobě zhoršovalo strašení ze strany politiků a slova o spálené zemi a chmurné budoucnosti. Tento styl politického boje má fatální dopady na chování spotřebitelů. Věřím, že lepšící se stav české ekonomiky, a především růst reálných mezd, udělají za touto kapitolou definitivní tečku,“ upozorňuje Tomáš Prouza, prezident SOCR ČR.
Maloobchod by měl v nadcházejícím roce těžit z pokračujícího posilování kupní síly. Růst reálné mzdy v letošním roce se předpovídá kolem 4,3 %. V roce 2026 se sice očekává mírně pomalejší růst reálných mezd, ale spotřebu podpoří zlepšující se nálada domácností i postupně se oživující zahraniční poptávka.
„Růst spotřeby domácností podporuje zejména růst reálných mezd. Na ekonomických datech také vidíme, že domácnosti snižují míru svých úspor, a tedy větší část svých příjmů převádějí do spotřeby. Zároveň v nákupním chování pozorujeme dvě tendence. Na jednu stranu rostoucí ochotu utrácet za vyšší kvalitu a ve službách za zajímavé zážitky, což podporují větší příjmy a
nálada utrácet, na druhou stranu přetrvávající citlivost a vyhledávání slev u běžných komodit, jako je třeba cukr, mouka či oleje,“ poznamenává Tomáš Prouza.
HK ČR: Česká ekonomika letos poroste rychleji. Příští rok by růst mohl být srovnatelný
Další klíčovou oblastí v hledáčku obchodníků je situace na trhu práce, která zůstává i na konci roku 2025 napjatá. To udržuje vyšší mzdové náklady napříč odvětvími. Objem mezd v obchodě, dopravě, ubytování a pohostinství letos rostl tempem přes 9 %, což pro obchodníky znamená, že pokračuje tlak na provozní marže. Tento tlak se projeví zejména u náročných provozů – hypermarketů, logistických center a kamenných prodejen s rozsáhlým personálem. „Situace na trhu práce bude i nadále vytvářet tlak na posilování automatizace, samoobslužných technologií, digitalizaci procesů a optimalizaci směn,“ zdůrazňuje Tomáš Prouza.
Navzdory celkově stabilnímu výhledu cenové hladiny zůstávají zvýšená inflační rizika zejména u služeb a potravin, kde se cenový vývoj bude odvíjet od dodavatelských nákladů a situace na komoditních trzích. To může v některých kategoriích vytvářet tlak na marže obchodníků, zejména v případě dováženého zboží. Silnější kurz koruny část těchto nákladových tlaků zmírňuje, protože snižuje dovozní ceny. Retail bude muset i nadále pružně reagovat na vysokou cenovou citlivost spotřebitelů, zvýšený význam promoakcí a rychle rostoucí poptávku po privátních značkách.
„Každý ekonomický výhled má svá rizika a také obchodníci kalkulují s řadou faktorů, které mohou jejich podnikání v nadcházejícím roce komplikovat. Jde zejména o další vývoj geopolitické situace a obchodní války. S tím souvisí i otázka, jak dobře budou fungovat klíčové dodavatelské řetězce. V oblasti potravin pak hledíme se znepokojením na některé záměry nastupující vlády, zejména pokud jde o omezování konkurence na domácím trhu a snahu regulovat ceny, což vždy vede k navýšení inflace. Věřím, že většina těchto rizik zůstane jen na papíře. Jejich negativní dopad by totiž pocítili nejen obchodníci, ale i čeští dodavatelé, a především samotní spotřebitelé,“ uzavírá Tomáš Prouza.
