AOCR: Český turistický ruch a jeho (zatím) nevyužitý potenciál

Cestovní ruch se zotavuje z pandemického propadu. Přímo zaměstnává na dvě stě tisíc obyvatel a na tuzemském HDP se podílí 2,22 %. Což nevypadá jako mnoho, ale 151 miliard korun mít, či nemít je rozdíl i pro státní pokladnu.

Jedním z významných hráčů v oboru je Asociace organizací cestovního ruchu (AOCR). A OCR vznikla v roce 2011, kdy se Ministerstvo pro místní rozvoj poprvé začalo vážně zabývat přípravou Zákona o cestovním ruchu.

Zapojena tehdy byla celá řada oborových asociací včetně Asociace turistických regionů, která sdružovala oblastní a lokální organizace destinačního managementu. Zájem zapojit se ale projevily i ty krajské, které cítily potřebu podpořit zájmy krajů i podnikatelů. Z krajské úrovně jsou totiž vidět zase jiné problémy a potřeby než z té obecní. Všichni si od připravovaného zákona slibovaly legislativní oporu pro cestovní ruch, přehledné systémové řízení a financování rozvoje.

Zákon dodnes není, ale AOCR zůstal, ba dokonce se dá říci, že supluje struktury, jimž měl právě dát vzniknout onen dodnes neexistující zákon – sdružuje organizace destinačního managementu s celokrajskou působností. 

„Ministerstvo ve spolupráci se svou příspěvkovou organizací CzechTourism nastavilo základní pravidla pro rozvoj cestovního ruchu, systém jeho řízení a finanční podpory. Pravidla činnosti a certifikace organizací destinačního managementu byla vypracována na třech základních úrovních – národní, krajské a oblastní – a přesně definují rozsah činností i povinností organizací na jednotlivých stupních. Zároveň také určují povinnosti komunikace, koordinace a kooperace, aby nedocházelo ke zbytečnému plýtvání, protože finančních prostředků není nikdy dost,“ říká předseda Asociace Petr Židlický, který zastupuje aktivní karlovarskou destinačku Živý kraj.

Aocr – tři pilíře pro cestovní ruch

Informovanost: Asociace zajišťuje a zprostředkovává informovanost členských organizací o vývoji podmínek pro činnost v oboru cestovního ruchu v oblasti legislativní a politické, jakož i informovanost o činnosti a zkušenostech členských organizací.

Spolupráce a kooperace: Vytváří platformu pro spolupráci a kooperaci členských organizací mezi sebou navzájem i s nečlenskými subjekty. Spolupůsobí při výchově profesních pracovníků v cestovním ruchu, spolupracuje s odbornými školami, připomínkuje soubor požadovaných znalostí absolventů.

Podpora: Cílem Asociace je podporovat dobré jméno a úroveň cestovního ruchu. Bojuje proti nekalé konkurenci a poškozování pověsti cestovního ruchu v České republice

V současné době má AOČR deset členů, kteří zastupují jednotlivé regiony a pečují tak o turismus na třech čtvrtinách území České republiky. Asociace je aktivním členem České unie cestovního ruchu a hraje také významnou úlohu v pracovní skupině pro cestovní ruch při činnosti Asociace krajů České republiky.

Členové AOCR ČR

  • Centrála cestovního ruchu Jižní Morava
  • Destinační společnost Východní Čechy
  • Centrála cestovního ruchu Východní Moravy
  • Vysočina Tourism
  • Moravian‑Silesian Tourism
  • Živý kraj – Destinační agentura pro Karlovarský kraj
  • Jihočeská centrála cestovního ruchu
  • Středočeská centrála cestovního ruchu
  • Centrála cestovního ruchu Olomouckého kraje
  • Centrála cestovního ruchu Královéhradeckého kraje

„Role organizací destinačního managementu neztrácí na své důležitosti ani v současné době restartu cestovního ruchu v ČR. Vlastně spíše naopak, protože tuzemský turistický ruch má ohromný potenciál, který ne vždy umí využít. Pro budoucnost je proto koordinace aktivit, podpora partnerů, rozvoj turistických produktů, hledání nových informačních kanálů, koordinace nabídek, zajištění rozvoje udržitelného cestovního ruchu i poradenská činnost o to důležitější,“ vysvětluje Petr Židlický.

Dlužno dodat, že propad českého turismu nastal již před pandemií – v roce 2018 byl jeho podíl na HDP takřka 8 % a nebyli jsme díky tomu daleko od celosvětového průměru, který byl kolem 10 %. Se současnými 2 % to poměrně ostře kontrastuje. A také to ukazuje nevyužitý potenciál.

Převzato z časopisu Komora. Autorka článku: Valerie Saara

• Teritorium: Česká republika
• Oblasti podnikání: Cestovní ruch, volný čas

Doporučujeme