Aplikace Zaparkuju.cz rezervuje volná místa. Stáhly si ji desítky tisíc řidičů

Starup umožňuje řidičům vyhledat volné parkovací místo a zaplatit ho prostřednictvím mobilního telefonu. V současnosti se připravuje rozšíření o plně automatická parkoviště, v budoucnu také integrace do navigací.

Foto: Zaparkuju.cz

Když se před několika lety objevila první čidla volných parkovacích míst nebo různé aplikace, které dovedly řidiče k místu, kde mohli ostavit svůj vůz, zdálo se, že problém se zaparkováním ve velkoměstech je vyřešený. Jenže i v současnosti řidiči mnohdy dál bezradně jezdí přeplněnými ulicemi a hledají spásu v podobě místečka, kde by mohli zaparkovat.

Právě to stálo za zrodem aplikace Zaparkuju.cz. Projekt vznikl v roce 2017 s cílem pomoci motoristům s parkováním. „Nápad na založení firmy pochází od kolegy, který řešil problém s parkováním velmi často v pražském Karlíně. Překvapivě, služba, kterou hledal, neexistovala. V tu chvíli padla první myšlenka, že by bylo fajn, mít možnost online najít volné parkovací místo, zarezervovat ho a online zaplatit. A tím to celé začalo,“ popisuje Jana Hodboďová, obchodní ředitelka Zaparkuju.cz.

Hledání nových míst

Cílem startupu je vytvořit komplexní řešení, které pomůže motoristům v různých situacích. „Objevujeme nová místa, kde zaparkovat. A také zde řidičům nabízíme rezervaci parkovacího místa. Dále zjednodušujeme proces přehledu parkovacích zón a platbu za ně, nebo přinášíme přehled elektronabíječek či míst pro občany se ZTP,“ pokračuje Jana Hodboďová.

Jana Hodboďová, obchodní ředitelka Zaparkuju.cz. | Foto: Zaparkuju.cz

Již po pár letech se z nápadu stala fungující služba, kterou už používá skoro 70 tisíc řidičů. A každý den dál roste. I když oba zakladatelé startupu měli předchozí zkušenosti s podnikáním, tento obor byl pro ně nový. „V počátku jsme tedy věnovali dost času průzkumu, zdali je po tomto produktu takzvaně hlad a má smysl se do projektu pustit. Ted už jasně víme, že díky číslům, které zaparkuju.cz generuje, bylo rozhodnutí správné a dělá nám to obrovskou radost,“ pochvaluje si Jana Hodboďová.

Hotely jako příležitost

Tvůrce aplikace na začátku překvapilo, žev tomto segmentu v dnešní době nebylo k dispozici existující technologické řešení, které by vyhovovalo jejich potřebám. „Když ho kolega nenašel u nás, hledal v rámci celé Evropy a následně jsme zjistili, že tento trh je ještě v počátcích. A že tedy jde o zajímavou příležitost,“ konstatuje obchodní ředitelka zaparkuju.cz.

Foto: Zaparkuju.cz

Přestože projekty zaměřené na parkování mají velký potenciál, prosadit zaparkuju.cz nebylo zpočátku jednoduché. „U provozovatelů parkovišť narážíme na konzervatismus, jelikož na obdobné systémy stále nejsou zvyklí. U uživatelů je zase problémem neznalost služby obecně. Naopak v segmentu hotelů, se kterým v současné době silně komunikujeme, je spolupráce velmi příjemná a pro všechny strany výhodná. Hotely se často nachází na skvělých místech a mají ne zcela využitá parkoviště. Řidičům tato možnost nabízí nová místa na zaparkování a díky našemu systému i včetně rezervace místa předem. Hotelům to pomáhá s doplněním kapacity volných míst v garážích,“ shrnuje Jana Hodboďová.

Rezervace volného parkovacího místa v současnosti vypadá jako sázka na správnou kartu. Čidla volných parkovacích míst se totiž neprosazují tak široce, jak se ještě před pár lety zdálo. „Tehdy to vypadalo, že nebude existovat město, kde by nebyly v každé ulici stovky detektorů na volná místa pro parkování. Tento systém by byl ale hodně nákladný, vandalismus této vizi také moc nepomáhá a v neposlední řadě složitá a zdlouhavá vyjednávání s městy znamenají také velkou brzdu pro rozvoj. Reálně se tedy detektory objevují spíš v garážích za závorami, kde lze potom s volnými místy velmi jednoduše pracovat i v našem systému zaparkuju.cz k případné rezervaci,“ zmiňuje Jana Hodboďová.

Kromě vymyšlení technického řešení aplikace bylo při rozjezdu startupu nejtěžší najít funkční a stabilní tým. „Bohužel jsme měli v počátku velmi špatné zkušenosti a tím jsme ztratili poměrně dost času. Jsme proto rádi, že v současné době již máme sice malý, ale silný základní tým. I tak ale narážíme na kapacity a někdy máme problémy pokrýt veškeré požadavky, které již systém zaparkuju.cz potřebuje ke svému chodu. Proto neustále přibíráme do týmu externí spolupracovníky, kteří nám s projektem pomáhají a postupně firmu budeme rozšiřovat, abychom dosáhli větší škálovatelnosti,“ plánuje Jana Hodboďová další rozvoj firmy.

Konkurence v oboru není výrazná

S rozjezdem pomohl mladé firmě akcelerační program Start it @ČSOB. „Pomohl nám ujasnit si strategii a zároveň najít významné obchodní partnery,“ říká Jana Hodboďová.

Systém cílí na jednotlivé zákazníky. „Tedy v podstatě nejsložitější model,“ usmívá se obchodní ředitelka ředitela Zaparkuju.cz a pokračuje: „Typickým zákazníkem je provozovatel parkoviště či garáže, hotel, ale může to být i kdokoliv, kdo vlastní byť i jedno parkovací místo a chce si přivydělat.“

Foto: Zaparkuju.cz

Konkurence jí příliš starosti nedělá. „V České republice jsou jednotky firem, v podstatě jedna funkční. Samozřejmě vnímáme, že nějaké projekty vznikají, brzy ale většinou zjistí, jak složitý ten byznys je a tak zase zaniknou. Tato situace se nijak zásadně nezměnila posledních několik let,“ poznamenává Jana Hodboďová.

Míst k parkování v centrech je podle ní poměrně dost. Klíčové je propojit je s řidiči, kteří je právě potřebují. „Jde právě například o zmíněné hotely. I nás samotné překvapilo, kolik fantastických míst, o kterých člověk vůbec nevěděl, že by zde byla možnost zaparkovat, existuje. Již v současné době nabízíme okolo 300 nových parkovacích míst jen Praze s často mnohem lepší cenou, než je cena za parkování na ulici, kde ani není možnost si místo předem rezervovat,“ upozorňuje Jana Hodboďová. V současné době se startup soustředí na rozšiřování nabídky parkovišť, a to i ve městech mimo Prahu. „Rok 2020 tedy bereme jako rok objevování nových parkovacích míst,“ říká obchodní ředitelka Zaparkuju.cz.

Systém Zaparkuju.cz je od začátku koncipovaný jako maximálně jednoduchá a rychlá aplikaci pro řidiče. Řidič si vybere parkoviště, kde by měl zájem zaparkovat. Zvolí si datum a čas, od kdy do kdy. Systém ověří volnou dostupnost a pokud je volno, proběhne rezervace i platba. Celý proces je hotov během několika kliknutí do telefonu.

Žádné drobné po kapsách

„Při příjezdu na místo záleží na tom, o jaký jde typ parkoviště. Pokud je zde obsluha, například hotelová recepce, předem o příjezdu řidiče díky našemu systému ví a řidiči sdělí, jaké místo je pro něj připravené. Při odjezdu řidič již nic neřeší, platba proběhla předem při potvrzení rezervace. Pokud jde o plně automatizovaná parkoviště, která právě připravujeme do systému uvolnit, probíhá vše obdobně, pouze zde odpadá nutnost komunikovat s recepcí, veškeré informace k zaparkování má řidič k dispozici přímo na displeji telefonu a celý proces probíhá automaticky,“ vysvětluje Jana Hodboďová.

Foto: Zaparkuju.cz

Unikátností systému je i možnost automatického prodloužení rezervace, pokud se majitel vozidla potřebuje zdržet déle, než původně plánoval. „Pokud to kapacita volných míst parkoviště dovolí, systém sám předem upozornění řidiče, zdali má zájem parkování prodloužit, rezervaci protáhne a automaticky dopočítá výslednou cenu. Vše bez jakýchkoliv komplikací a nutnosti hledat například peníze po kapsách,“ zmiňuje Jana Hodboďová.

Na projektu aktuálně pracuje celkem pět lidí a tým dále roste. „Smart technologie se v současné době dostávají do všech oblastí kolem nás. Počínaje lednicí, či žárovkou a podobně. Vývoj v segmentu dopravy je proto v tomto směru také velmi dynamický. Cestování autem a s tím i související neoblíbené parkování jde proto stejným směrem. Postupná automatizace aut a parkovišť dává do budoucna velké možnosti, jak s těmito systémy pracovat,“ uvažuje obchodní ředitelka startupu o dalších perspektivách.

Příští cíl: navigace

Pro systém Zaparkuju.cz jsou proto smart technologie v autech i na parkovištích velkou výhodou. „Každý z nás jistě používá navigaci a odtud už je jen krůček k tomu, aby navigace na zvolené místo obsahovala i možnost rezervace parkovacího stání na nejbližším parkovišti blízko cíle naší cesty. Chytrý systém v automobilu potom může například dle hustoty dopravy upravovat i čas příjezdu na parkoviště a tím i posouvat čas startu rezervovaného místa a podobně. Takže budoucnost Zaparkuju.cz je například v postupné integraci do navigačních služeb a smart technologií v automobilech, díky čemuž řidiči snad již brzy budou moci hledání parkovacího místa zcela přestat řešit a tento otravný aspekt řízení bude pouze historií,“ uzavírá Jana Hodboďová.

V Česku v minulosti vzniklo několik startupů zaměřených na chytré parkování či dopravu ve městech, které problematiku řeší různým způsobem. Patří mezi ně například ParkingDetection, Incinity nebo eParkomat. K navigaci k volným místům využívají záběry z kamer, analýzu dat mobilních operátorů a další technologie.       


Dalibor Dostál

Startup Zaparkuju.cz v kostce

Technologická firma Zaparkuju.cz vznikla v roce 2017. Vyvinula aplikaci, která eviduje volná parkovací místa ve městech a umožňuje jejich krátkodobý pronájem. V budoucnu plánuje integraci do navigačních systémů.   




• Témata: Inovace a startupy
• Oblasti podnikání: Doprava, logistika
• Teritorium: Česká republika