Automobilový průmysl v Německu padá. Dotkne se to i českých dodavatelů

Propouštění mnoha z více než 800 tisíc lidí pracujících v německém automobilovém odvětví oddaluje zatím jen kurzarbeit. Třetinový pokles výroby i exportu tradičních vozů ale může vyvážit bleskový nástup elektromobilů. V Německu jich bylo jen v srpnu v meziročním srovnání prodáno 4,5krát víc. 

Od ledna 2020 do září sjelo z výrobních pásů německých továren 2 389 200 automobilů, což je přesně o třetinu méně než v loňském roce. Také export aut z Německa zaznamenal třetinový propad. Pozitivnější výhled přinášejí čísla nově registrovaných vozů za září, která meziročně narostla o osm procent na 265 200 vozů. Důvodem je však i více pracovních dní než v září loňského roku.

O místo přijde možná desetina lidí v automotive

Německá vláda vsadila na kurzarbeit a řada německých podniků udržuje zaměstnance jen díky tomuto nástroji státní pomoci. Odborník na automobilový průmysl Ferdinand Dudenhöffer z německého centra pro automobilový výzkum Center Automotive Research říká, že výrobci počítají s dlouhodobě nižším trhem a připravují se na snížení kapacity. Dudenhöffer se také domnívá, že výrobci aut po ukončení čerpání kurzarbeitu začnou s propouštěním. Podle něj bylo vyplácení kurzarbeitu, a především pak jeho prodloužení, impulzem k nižší produkci a získání času na postupnou redukci pracovních míst. Strategií automobilek bude podle Dudenhöffera prodej menšího počtu aut s vyšší marží. 

Zároveň probíhá v Německu v plném proudu přeměna automobilového průmyslu jako takového. Dochází k obratu směrem k elektromobilům a k upouštění od trendu mít vlastní auto. To bude mít vliv i na zaměstnanost v odvětví. V současnosti ve výrobě automobilů a automobilových součástek pracuje přes 800 tisíc lidí. Experti odhadují, že změny v branži by se mohly dotknout téměř 80 tisíc pracovních pozic čili každého 10. místa.

Pokles výroby v Německu bude mít vliv i na české dodavatele. V Česku směřuje 80 procent výroby v automobilovém průmyslu na export, z toho jedna třetina putuje do Německa. Úbytek produkce se tak nutně dotkne i českých výrobců. Nicméně řada tuzemských firem v posledních letech rozkládala riziko diverzifikací dodávek v rámci automobilového průmyslu i záměrným směřováním výroby do více průmyslových oborů.

Němci masivně budují infrastrukturu pro nabíjení tak, aby po německých dálnicích jezdil na konci roku 2022 jeden milion elektromobilů.

Elektromobilita zažívá raketový růst

Zatímco podle Spolkového úřadu pro motorová vozidla (KBA) bylo v srpnu nově zaregistrováno přes 251 tisíc aut, což je o 20 procent méně než loni, dokázala pouze automobilka Tesla prodat 4,5krát více aut než v srpnu 2019. Podle KBA stouply registrace elektromobilů za srpen o 308 procent na 33 203 vozů. Tím prodeje elektromobilů dosáhly s více než 13procentním podílem na celkovém trhu nového rekordu. České firmy jsou již dnes zapojeny do projektů spojených s vývojem a výrobou elektromobilů v Německu a trend bude nadále růst. Aktuální příležitostí pro české dodavatele může být i nový výrobní závod automobilky Tesla nedaleko Berlína, odkud by první auta měla vyjet v polovině příštího roku. 

Spolková vláda zařadila elektromobilitu mezi klíčová odvětí, kam směřují miliardové investice na výzkum a vývoj. Elektromobily mají daňová zvýhodnění a Němci masivně budují infrastrukturu pro nabíjení tak, aby po německých dálnicích jezdil na konci roku 2022 jeden milion elektromobilů. Německo se má zároveň stát centrem výroby baterií v Evropě. 

Adam Jareš pro Exportní zrcadlo: Na Německo by se teď měly soustředit hlavně e-commerce firmy

Převzato z časopisu Export a podnikání, přílohy týdeníku Euro a měsíčníku Profit, vycházející ve spolupráci s agenturou CzechTrade a Ministerstva průmyslu a obchodu ČR. Autor článku: Adam Jareš, ředitel zahraniční kanceláře, CzechTrade v Düsseldorfu.
Rubrika časopisu na euro.cz




• Témata: Zahraniční obchod
• Oblasti podnikání: E-commerce
• Teritorium: Německo