Automotive se dostává zpět do kondice. Je optimismus oprávněný?

Čísla ukazují, že se začátkem druhého pandemického roku se podniky v českém automobilovém průmyslu začínají dostávat zpět do kondice, přestože celý segment globálně poznamenává krize poptávky i nedostatek některých komponent či materiálů.

Pradit.Ph / Shutterstock.com

V prvním čtvrtletí tohoto roku bylo v Česku vyrobeno celkem 333 520 motorových vozidel, což je o 2,7 % více než ve stejném období loňského roku a březnová výroba osobních vozidel se dokonce přiblížila předkrizovým objemům.

Do souvislostí uvádí čísla Vojtěch Severýn, manažer komunikace Sdružení automobilového průmyslu: „Při hodnocení je potřeba zohlednit, že ve druhé polovině března 2020 se uzavřel prakticky celý evropský automobilový průmysl. V České republice se nejprve 18. března 2020 zastavila výroba ve ŠKODA AUTO a TPCA, nošovický Hyundai je následoval o pět dní později.“ Doplňuje ho i Zdeněk Petzl, výkonný ředitel Sdružení automobilového průmyslu: „Realističtější pohled na vývoj letošní výroby proto dává srovnání s rokem 2019. Tehdy bylo v prvním čtvrtletí vyrobeno více než 363 tisíc osobních vozidel, tedy jen o 8,6 procenta více než letos, v samotném březnu se produkce automobilů přiblížila roku 2019 dokonce na necelých pět procent rozdílu. Tržní a ekonomické podmínky jsou však diametrálně odlišné. V autoprůmyslu je nadále patrná velká nejistota. Situace na trhu s polovodiči i ceny dalších vstupů nyní dusí automobilky na celém světě, Česko není výjimkou.

Kolínská Toyota dokonce musela z tohoto důvodu načas zastavit výrobu. Aktuální zprávy z evropských trhů však ukazují na mírné oživení. Čerstvá statistika ACEA potvrzuje meziroční růst 3,2 procenta a dává nám tak naději na mírný optimismus.“

Otazníky za pohonem zítřka

Trend čisté mobility je pro celý globální autoprůmysl jednoznačně nejsilnějším změnovým faktorem. Evropa tlačí na Green Deal a ten tlačí na producenty automobilů – tématu se blíže na celé následující dvoustraně věnuje právě Vojtěch Severýn.

Na nabídku čisté mobility pomalu reaguje i trh, což dokazuje nárůst prodejů vozů s hybridním pohonem, který v Česku v 1. čtvrtletí vzrostl o 83 procent na 4 705 automobilů, z toho takřka tisícovku vozů tvořily plug-in hybridy. Jejich počet u nás se tím meziročně zdvojnásobil. Otazník k pohonu budoucnosti však stále patří, což dokazuje naopak o třetinu klesnuvší počet nově registrovaných elektromobilů. Impulz v tomto segmentu očekávají dovozci od značky Dacia, která s modelem Spring v ceně pod 450 000 Kč přichází na český trh právě v současné době. Přesto platí, že počet elektromobilů u nás se loni také téměř zdvojnásobil a spolu s plug-in hybridy je nyní v tuzemsku více než 10 tisíc vozů s externím dobíjením. Mezi ekologickými vozy však stále převládají auta na LPG a CNG, kterých je registrováno celkem 136 tisíc, nicméně větší přírůstky v poslední době vykazují elektrické vozy. V letošním roce by statistiky mohly poprvé zaznamenat i vozy s vodíkovým pohonem, když na první čerpací stanice tohoto typu reaguje nejrychleji japonská Toyota s modelem Mirai.

První čtvrtletí 2021 českého automobilového průmyslu v číslech

• 305 979 konvenčních osobních vozů

• 12 272 elektromobilů

• 13 646 hybridů

• 1 111 autobusů

• 241 nákladních vozů

• 271 motocyklů

Experti se však obávají, že bez promyšlené koncepční podpory státu, a především bez většího rozvoje infrastruktury bude náběh bateriových vozů v Česku ve srovnání s okolními státy výrazně pomalejší. Přesto jde o segment, který má značný růstový potenciál. Svědčí o tom i ofenziva německého koncernu Volkswagen. Ten nejen že plánuje mít do roku 2030 v Evropě šest továren na výrobu baterií (jednu snad i v Česku), ale vyhlásil útok na (zatím) neotřesitelnou pozici značky Tesla.

Mizivá podpora může být smrtící

Právě baterie a síť nabíjecích stanic jsou dnes v Evropě stále limitujícím faktorem pro větší využití nových pohonů. Volkswagen proto od roku 2023 spustí výrobu vlastního typu, což by mělo snížit náklady na baterie až o 50 procent a ve spolupráci s britským ropným gigantem BP a s elektrárenskými podniky Enel a Iberdrola má cíl významně posílit síť nabíjecích stanic. Do pěti let by prý v Evropě mělo být k dispozici minimálně 18 tisíc rychlonabíjecích míst.

Co to znamená pro český autoprůmysl? Expert poradenské firmy EY pro automobilový průmysl Petr Knap vidí značná rizika: „Investoři již dnes začínají vedle daňových pobídek, ceny práce a její kvalifikace hodnotit i environmentální parametry. A podpora elektromobility ze strany státu je jedním z nejviditelnějších. Bohužel ne u nás, kde je v podstatě mizivá.“

Varováním může být dva roky stará studie připravenosti na elektromobilitu, kterou právě společnost EY pro sdružení AutoSAP zpracovala. Výsledek? Již tehdy poukázali na celou stovku významných českých dodavatelských firem, jejichž příjmy generují prodeje výrobků, které už v bateriových elektromobilech nejsou zapotřebí.

Převzato z časopisu Komora. Autor článku: Petr Karban




• Témata: Analýzy a statistiky
• Oblasti podnikání: Automobilový průmysl
• Teritorium: Česká republika