Autonomní vozítko ANTETUL z Technické univerzity v Liberci zaujalo veřejnost během Dnů AI 2025

Robotické vozítko ANTETUL z Technické univerzity v Liberci se během Dnů AI 2025, která se uskutečnila na začátku listopadu, představilo veřejnosti.

Na akci, která se konala v Technickém muzeu Liberec, si zájemci mohli prohlédnout vozítko zblízka, sledovat jízdní ukázky a vyslechnout si besedu o vývoji a testování autonomních systémů.

Fotografie vozítka a vědců
ANTETUL je připraven na budoucí přechod k plné autonomii | Foto: CXI TUL

ANTETUL je modulární robotická platforma, která dokáže přepravovat náklad, napájet další systémy a v budoucnu může fungovat zcela autonomně. Vyvinul ji tým vedený Michalem Petrů z Fakulty strojní TUL jako předaplikační projekt bez průmyslového zadání. Na vývoji se účastnili i experti z CXI TUL právě z oblasti vývoje pohonů a umělé inteligence.

Saláty místo rozpáleného plechu: nápad z TUL použila první firma

„Řešili jsme vše modulárně, abychom mohli navázat s partnery, kteří mají jasnou aplikaci. To znamená, že chtějí například inovovat své vozítko nebo vytvořit úplně nové,“ vysvětluje Josef Břoušek, který měl na starosti pohony a řízení.

O ANTETUL je už nyní zájem ze strany firem a měst, které v něm vidí potenciál pro zemědělství, lesnictví, obranu i průmyslovou logistiku.

„Na akci jsme chtěli ukázat, že umělá inteligence už dávno není jen abstraktní pojem z laboratoře. Máme algoritmy, které se učí vnímat okolí, rozhodovat se a optimalizovat své chování v reálném světě. Takové technologie jsou základem pro budoucí autonomní dopravu i chytré průmyslové systémy,“ říká Jakub Zach z Oddělení modelování procesů a umělé inteligence.

Zatímco dnes řízení vozítka zajišťuje člověk, systém je už nyní připraven na přechod k autonomnímu řízení algoritmy, využitelnému například v průmyslových areálech. Řídicí systém tak dokáže využívat nejen data o trase, ale vyhodnocovat i rychlost v zatáčkách a optimalizovat výkon pohonu tak, aby byla zajištěna maximální účinnost a energetická úspora.

Doporučujeme