Na okraj zasedání klimatické konference bylo podepsáno Memorandum o porozumění mezi Ministerstvem digitálního rozvoje a dopravy Ázerbájdžánu a Evropskou investiční bankou (EIB), které navazuje na již schválený Generální plán pro Baku a předpokládá rozšíření a modernizaci sítě metra v Baku.
V Ázerbájdžánu je stejně jako v Česku metro pouze v hlavním městě. Jeho první část o délce 6,5 km byla v Baku otevřena v roce 1967, tedy celých sedm let před Prahou. Metro v době otevření bylo dimenzováno na násobně nižší počet přepravených osob, čemuž byla přizpůsobena například délka nástupišť ve stanicích nebo kapacita vozů. V současné době metro přepraví průměrně 630 tisíc pasažérů denně. Očekává se, že do roku 2040 se počet pasažérů zvýší až na 1,37 mil. za den. Navýšení počtu přepravených osob je patrné již nyní a kvalitní uspokojení poptávky po přepravě metrem i během dopravní špičky je výzvou pro všechny zaměstnance metra.
ExportMag.cz: Ve světě vzniká síť ekologických učeben Archimedes s českými technologiemi
Díky spolupráci s EIB by mělo dojít k rozšíření kapacit metra, nákupu nových vozů, a také k výstavbě až 10 nových stanic. Síť metra by měla být do roku 2040 rozšířena o 36,8 km na 73,4 km, což je dvakrát více než nyní. Na modernizaci EIB poskytne Ázerbájdžánu úvěr až do výše 50 % celkové investice. Rozšíření a modernizace metra se navíc pozitivně odrazí na environmentální situaci ve městě a usnadní přesuny místních obyvatel. Rozšířená síť metra se pak stane páteří pro modernizovaný systém veřejné dopravy tvořeného uzly, na nichž budou propojeny různé typy hromadné i soukromé dopravy.
Rozšíření a modernizace metra je v souladu s Generálním plánem pro Baku, který reguluje rozvoj města do roku 2040 zaměřený na globální městské výzvy včetně snížení dopadů na životní prostředí, zajištění energetické efektivity a podporu rozvoje zelené infrastruktury. K dosažení cílů je navržen koordinovaný postup zaměřený na čtyři hlavní priority: udržitelný rozvoj města, obnovu města a životního prostředí, zachování architektonické estetiky a historického dědictví, a vkládání nového obsahu do městské struktury.
Cílem je větší atraktivita MHD
V návaznosti na generální plán začaly být v Baku viditelné aktivity spojené s jeho implementací, a to především v oblasti dopravy. Ve městě se začaly objevovat autobusové pruhy zajišťující plynulý průjezd i v dopravní špičce. Jejich hlavním cílem, nutno poznamenat, že poměrně úspěšným, bylo přilákat dalších pasažéry k využití hromadné dopravy.
Pruhy pro cyklisty jsou naopak pro obyvatele hlavního města novinkou, která začíná být využívána jen velice pomalu. Zároveň Baku začalo pracovat na rozšiřování ulic a vytváření nových kapacitních spojnic, které mají snížit hustotu provozu a připravit se na očekávané zvýšení počtu aut ve městě.
V rámci generálního plánu byla loni na podzim vytvořena dopravní společnost Ázerbájdžánský transportní a komunikační holding (AZCON). Organizace má sjednotit fungování podniků zodpovědných za fungování veřejné dopravy a zajistit komplexní přístup k dopravě v hlavním městě i v celém Ázerbájdžánu. Holdingem budou řízeny státní společnosti, jako jsou Ázerbájdžánská železnice, Baku metro, BakuBus, Ázerbájdžánské aerolinky, Mezinárodní obchodní přístav v Baku či Ázerbájdžánská kaspická přepravní společnost.