Bankovní identita má za sebou první měsíce fungování. Usnadňuje komunikaci s úřady i firmami

Ověření identity umožňuje lidem využívat stovku různých služeb, především na Portálu občana.  Postupně přibývají služby komerčních firem, ke kterým se mohou zákazníci pomocí bankovní identity přihlásit.

První měsíce ostrého provozu má za sebou bankovní identita, neboli BankID, služba, která umožňuje veřejnosti komunikovat se státem, úřady i firmami. Poté, co od 1. června odstartovala v praxi, zapojilo se do ní již deset bank a kolem čtyř desítek firem.  

Ilustrační obrázek

Podle odborníků je bankovní identita pro běžného občana jakási vstupenka nebo klíč ke službám státu. O jeho možnostech informuje i nedávno spuštěný web. „Nový systém elektronické identifikace BankID je cestou, jak lidem zjednodušit život v komunikaci s úřady, v rámci peněžních transakcí i přihlašování do e-shopů. Abychom firmám pomohli s pochopením důležitosti bankovní identity a s adopcí této technologie do jejich obchodních procesů, vytvořili jsme informační portál svetbankid.cz,“ vysvětluje Vratislav Kalenda, CEO a spoluzakladatel předního českého vývojářského studia Applifting. To vedle informačního webu stojí právě za vývojem technologie pro bankovní identitu.

Fungování bankovní identity umožnilo, když začátkem letošní roku vstoupil v platnost zákon o bankovní identitě, který této službě dává právní rámec. Od této doby se do tohoto systému začaly přidávat banky a také firmy. Pro komerční subjekty přitom BankID není jedinou formou, jak ověřovat identitu zákazníků. „Je potřeba si říct, že na úrovni té komerce je velká konkurence, protože máme dneska  už několik poskytovatelů identit, určitě znáte Facebookovou identitu, Apple ID, Google účty a spousta e-shopů akceptuje tuto formu elektronické identity proto, abyste si u nich nakoupili. Bankovní identita bude mít v tomto sektoru asi těžké se prosadit,“ upozorňuje Marcel Poul, ředitel realizace společnosti BCV Solutions.

Stovka veřejných služeb

Veřejných služeb, ke kterým je možné získávat přístup prostřednictvím bankovní identity, je v současnosti okolo  stovky. Nejčastěji jsou sdružené na Portálu občana, kde se mohou lidé například podívat, jaké všechny mají vydané průkazy nebo kdy jim končí platnost. Lidé v předdůchodovém věku tam mohou zjistit také přesnou výši svého důchodu. Řidiči se na tomto portálu mohou informovat o tom, kolik mají bodů. „Celá ta myšlenka spočívá v tom, abych nemusel chodit se vším na přepážku a z pohodlí domova si všechny tyhle služby obsloužil za pár kliknutí sám,“ dodává Marcel Poul.

Prostřednictvím bankovní identity lidé také získají přístup do katastru nemovitostí, informace o svých dopravních přestupcích, výpis z rejstříku trestů, potvrzení o bezdlužnosti či podají daňové přiznání.

Přihlášení pomocí BankID je chráněno přísným, víceúrovňovým zabezpečením bankovních institucí. Samotný proces navíc vyžaduje dvoufázové ověření, například potvrzením v mobilní aplikaci či zadáním SMS kódu. Platforma přitom klientská data nesbírá ani neshromažďuje, pouze zajišťuje komunikaci mezi bankou a uživatelem, jehož ověřenou identitu následně předává třetí straně.

„Identifikace prostřednictvím BankID je správným krokem k digitálnímu Česku. Uživatelům umožní přihlašovat se k široké nabídce služeb i e-shopů pomocí jediného účtu. Protože však proces probíhá prostřednictvím bank, které mají velmi přísné bezpečnostní systémy, je proti přihlašování prostřednictvím e-mailů celý proces jednodušší a mnohem bezpečnější,“ navazuje Vratislav Kalenda.

Službu BankID již mohou využívat klienti České spořitelny, ČSOB, Komerční banky a Moneta Money Bank, do konce roku by se měly zapojit také Fio banka, mBank, Raiffeisenbank i UniCredit Bank. Například Bankovní identitu od České spořitelny lze již využít pro online získání produktů a služeb u 35 komerčních firem, včetně největšího dodavatele elektřiny, Skupiny ČEZ, dodavatele plynu a energií Pražská plynárenská nebo poskytovatele pojištění Generali Česká pojišťovna.

Digitální podepisování

Česká spořitelna byla na začátku letošního roku první bankou, která klientům umožnila využívat bankovní identitu nejen k přihlašování do digitálního bankovnictví George, ale také k prokazování identity při online komunikaci se státem. „Aktuálně bankovní identitu alespoň jednou využilo přes 200 tisíc klientů, kteří provedli 1,3 milionu přihlášení skrze bankovní identitu, a tím získali přístup ke službám třetích stran,“ komentoval situaci na začátku října Martin Medek, šéf pro otevřené bankovnictví v České spořitelně.

Ilustrační obrázek

V polovině října banka spustila další službu související s BankID. Česká spořitelna se stala první bankou na trhu, která umožňuje nejen ověření totožnosti při komunikaci se státem či soukromými firmami, ale nově i digitální podepisování smluv u komerčních subjektů. Klienti mohou díky službě BankID SIGN začít využívat zaručený digitální podpis, se kterým lze snadno podepsat dokumenty ve formátu PDF. V těchto dnech Spořitelna spouští v pilotní fázi digitální podpis s první soukromou společností.

“Služba BankID SIGN představuje výrazné zjednodušení podepisování elektronických dokumentů. Klient se jednoduše ověří přes bankovní identitu svými přihlašovacími údaji do svého internetového bankovnictví a jedním kliknutím stvrdí podpis dokumentu,” popisuje Martin Medek, šéf otevřeného bankovnictví v České spořitelně.

Další banky budou přibývat

Kromě České spořitelny byly mezi prvními zakladateli bankovní identity také ČSOB a Komerční banka. Nedávno se k iniciativě připojily také Air Bank, Equa bank, Fio banka, mBank, MONETA Money Bank, Raiffeisenbank a UniCredit Bank.  „Záměrem je nabídnout firemnímu sektoru jedno dostupné řešení pro spolehlivou, rychlou a bezpečnou online identifikaci zákazníků a elektronický podpis. Díky spolupráci bank s Bankovní identitou, a.s. bude tato služba v průběhu letošního roku dostupná až pro 5,5 milionu lidí, kteří mohou odkudkoliv bezpečně a bezplatně přistupovat k online službám,“ konstatovala Jana Zajíčková, manažerka komunikace společnosti Bankovni identita.

Ani to by neměl být konečný stav. „S velkou pravděpodobností bude do roka a do dne v tomto systému většina bank působících v ČR,“ říká Marcel Poul.

Velký zájem vzbudila například služba Centrálního depozitáře cenných papírů (CDCP), konkrétně jde o výpisy z nezařazených účtů, kde se od spuštění služby přihlašuje přes Bankovní identitu v průměru 240 lidí za hodinu. „Novou službu jsme mohli připravit i díky letošnímu zavedení bankovní identity s cílem zjednodušit lidem přístup k získání výpisu z nezařazeného účtu. Tento výpis jim poskytne jasnou informaci, zda a které akcie ještě na tomto účtu drží. Věříme, že i díky nízkému poplatku za tuto službu, který zahrnuje i poplatek bankovní identitě, se nám podaří oslovit maximum občanů, kteří si stále nejsou jisti, zda něco vlastní. Tuto službu však mohou využít i ti, kteří ví, že stále mají cenné papíry v nezařazené evidenci a z jakéhokoliv důvodu chtějí získat aktuální výpis,“ uvedl Ondřej Dusílek, generální ředitel CDCP.

Podobný potenciál má rovněž služba kolikmam.cz od společnosti CRIF – Czech Credit Bureau, která umožňuje získat výpis z registrů. Seznam komerčních subjektů, které s bankovní identitou pracují, se postupně zvyšuje, kompletní seznam firem využívající BankID je dostupný na internetu.

Časová úspora

Nedávno umožnila například společnost Home Credit ověření totožnosti klienta pomocí bankovní identity pro svoji malou půjčku Kamali. Služba BankID, kterou zajišťuje společnost Bankovní identita a.s. umožňuje klientům bezpečněji, jednodušeji a rychleji potvrdit svoji identitu, a zkracuje tak podstatným způsobem celkový proces schválení půjčky. „Jsem si jistý, že zavedení bankovní identity bude pro zrychlení celého procesu zásadním krokem,“ uvádí Roman Kůgel, vedoucí Kamali.

Ilustrační obrázek

Hlavní výhodou ověřování pomocí BankID je časová úspora. Doposud fungoval zdlouhavý proces, ve kterém klient musel nafotit své doklady z obou stran, následně je nahrál do systému a pravost těchto dokladů pak manuálně kontroloval specialista schvalování na straně Home Creditu. Dnes stačí pro klientovo ověření pouhé zadání přihlašovacích údajů do internetového bankovnictví. Celý proces se tak z původních 15 minut zkracuje na maximálně 3 minuty.

Do budoucna by měla bankovní identita umožnit také komunikaci s pojišťovnami či sjednání smluv a uzavírání hypoték online bez nutnosti dokládat další doklady.

Dalibor Dostál




• Oblasti podnikání: Software a ICT služby
• Teritorium: Česká republika