Barber shops: Rituál holení břitvou je zpět

Globální renesance barber shopů začala asi před šesti lety. Využívá ochoty mužů víc investovat do svého zjevu.



V posledních deseti letech prošlo vnímání péče o vzhled u mužům překotným vývojem. Od San Franciska přes Prahu po Tokio nakupují muži ze střední třídy věci, které jejich nedávní předchůdci neuměli ani vyslovit: hydratační krémy, přípravky na čištění pleti, samoopalovací krémy, séra proti vráskám, dokonce i pleťové masky – to vše stvořené výhradně pro potřeby mužské pleti.

Došlo to tak daleko, že (západní) muži dnes utrácejí za kosmetiku víc než za veškeré produkty na holení. Honba za mládím a krásou už není jen doménou žen. Čím dál větší počet mužů investuje čím dál vyšší částky ve snaze vypadat líp, cítit se atraktivnější, úspěšnější a mladší. A jedním z pramenů této zušlechťovací řeky je i globální zájem o barbery shopy.

Už žádný unisex

Barber shop je v zásadě pánské holičství. Je to místo, kde vám upraví vlasy, oholí vás a případně vám upraví vousy a další porost na tváři. Jeden by si pomyslel, že to není nic nového – klasické pánské holičství u nás koneckonců bývalo obvykle součástí kadeřnictví, byť oddělenou třeba závěsem. V barber shopu ale můžete dostat další nadstandardní služby a rozhodně se vám nestane, že byste byl jediný muž v zástupu barvených, ondulovaných a foukaných žen, jež v unisexových kadeřnictvích tvoří drtivou většinu klientely.

Barber shopy sázejí obvykle na sílu tradice a na stylové prostředí, byť by v nich naši (pra)dědečkové našli jen pramalou podobnost s holičstvími jejich mládí. Některé jsou zařízené v retro stylu, jiné sázejí na feng-šuej, mnohé slibují navíc občerstvení (whisky, pivo ale i nealko, případně doutník), příjemné posezení v sympatické společnosti nebo třeba pokoukání na pořádnou televizi.

V barber shopu totiž nejde jen to, že vás někdo ostříhá, oholí a v případně zájmu vám třeba udělá pleťovou masku. Většina webových stránek barber shopů hovoří o tom, že při návštěva jejich podniku jde o komplexní zážitek. Nejde jen o praktickou věc, jde o zážitek.

„Jsou to místa, kam chcete chodit a s nimiž chcete být spojováni – obzvláště na sociálních sítích,“ vysvětloval v americkém Forbesu podstatu luxusních barber shopů Brian Ashby z realitní kanceláře CBRE, jenž v Houstonu pomáhá pánským holičství s hledáním ideálních prostorů.

„Nejen, že vypadáte líp, vy se i líp cítíte,“ popisoval osmadvacetiletý manažer jedné z houstonských restaurací Carlos Aguilar důvody, proč se každé dva týdny vrací ke svému holiči. Pětačtyřicetiminutová péče ho vyjde na 60 dolarů (tedy přibližně 1350 korun). „Je to něco úžasného. Vím, že když půjdu ve čtvrtek odpoledne k holiči, budu mít před sebou skvělý víkend. Jste na něj nachystaný.“

Opožděná česká vlnka

Nová módní vlna pánských holičství se v západním světě začala formovat někdy v roce 2013. A teď je z ní hotové tsunami. Během posledních pěti let se z holičství stala nejrychleji rostoucí profese ve Spojených státech. Počet tamějších licencovaných holičství s každým rokem vzroste o zhruba 10 procent.

Stejný jev zaznamenali i ve Velké Británii, kde během roku 2012 otevřelo více než 150 nových barber shopů.

K nám se tato móda dostala s mírným zpožděním, nicméně i u nás se z pánských holičů stalo rychle se rozvíjející odvětví, v němž poptávka mnohdy převyšuje nabídku. Jen v Praze najdete momentálně kolem pětadvaceti barber shopů.

Gentlemanský styl

„Do módy se začal vracet gentlemanský styl – čím dál víc mužů o sebe pečuje, jsou pyšní na to, jak vypadají a nechtějí už chodit do unisexových kadeřnictví a nechat se stříhat od kadeřnic a kadeřníků, chtějí skutečné holiče a holičky, kteří vědí přesně, po čem muži touží,“ řekl Guardianu Chris Ward, majitel barber shopu Murdock’s ve východním Londýně.

Skvělý byznys

A je to právě západní Evropa, která generuje na poli péče o mužský vzhled největší zisky – v roce 2015 to bylo podle serveru Euromonitor 12,4 miliardy dolarů. Nicméně k nejrychleji rostoucím trhům by měl v budoucnosti patřit asijskopacifický region, kde se do roku 2020 očekává růst obratu až k 11,5 miliardy.

Vlna zájmu o péči o vzhled není požehnáním jen pro samotné holiče a provozovatele barber shopů. Těží z ní i pronajímatelé prostor – holič na rozdíl od jiných obchodních odvětví nemůže přesunout prodej online, byť většina nabízí různou vlasovou kosmetiku a přípravky pro péči o vousy. Holičství se navíc vejdou do prostorů, které je jinak obtížné pronajmout – do podlouhlých místností nebo i na docela malá místa, kam by se běžný provoz vešel jen stěží.

Celých 81 procent tržeb z pánských pěsticích přípravků a služeb spojených s úpravou vzhledu pochází z kamenných prodejen. A že to není malá částka. V roce 2015 měl globální trh s pánskými pěsticími přípravky podle Euromonitoru hodnotu 47,2 miliardy dolarů a podle CAGR by měl v roce 2020 dosáhnout na 60,7 miliardy dolarů.

Maskulinní rozmazlování

Anglický básník Oliver Goldsmith v 18. století údajně pravil: „Aby mohl vzniknout skutečný gentleman, je zapotřebí hned několik řemesel, ale především pořádného holiče.“

Těžko říct, zda by ten výrok zopakoval i dnes, kdyby mohl nahlédnout do moderních hipsterských barber shopů, jež jsou designované tak, aby působily jako útočiště pro muže, místo, kam mají ženy vstup zakázaný a kde zároveň není žádná ostuda, když si chcete nechat přibarvit šediny nebo si na obličej napatlat bahenní masku.

Kristin Barberová, profesorka sociologie ze Southern Illionois University, autorka Styling Masculinity: Gender, Class and Inequality in the Men’s Grooming Industry se domnívá, že moderní barber shopy prodávají v první řadě maskulinitu.

„Mužům je v dnešní době nabízená maskulinita v takových podobách, jaké tu ještě nebyly. Současné barber shopy pomáhají redefinovat tradiční pohled na to, co to znamená být muž,“ vysvětluje Barberová. „Povyšují ten pojem a neváhají ho kritizovat.“

Ceny nejsou pro každého

V závislosti na lokalitě vás v hlavním městě Praze, kde je kolem 25 barber shopů, vyjde úprava vousů nejméně na 330 korun a sestřih třeba na 500 korun. Tím nabídka nekončí: můžete si dopřát i masku, parafínový zábal na ruce a masáž hlavy a cena se může vyšplhat bez problémů ke dvěma tisícům korun. Ale zase k tomu dostanete skleničku whisky.


Převzato z časopisu Profit. Autor článku: Jitka Jeníková.

• Oblasti podnikání: Služby

Doporučujeme