Krizí jsou zasaženi také významní dodavatelé automobilového průmyslu. Bavorská vláda se proto chce zaměřit zejména na dotační podporu inovací, výstavbu dobíjecích stanic pro elektromobily a čerpacích stanic na vodík. Na realizaci se mohou podílet také české firmy a výzkumné instituce.
V automobilovém průmyslu v Bavorsku pracuje 200 tisíc osob v 1000 společnostech. Toto odvětví je tak pro bavorskou ekonomiku naprosto klíčové. Současnou ekonomickou krizí je automobilový průmysl obzvláště zasažen. Počet prodaných vozů automobilky Audi v roce 2024 meziročně klesl o 12 %, na německém trhu dokonce o 21 %. BMW zaznamenalo meziroční pokles u prodaných vozů ve výši 2,3 %. Celkem bylo v Německu v roce 2017 vyrobeno 5,7 milionu automobilů, v roce 2023 již pouze 4,1 milionu.
ExportMag.cz: Firmy v letecké a kosmickém průmyslu spojily síly v exportní alianci
Krizi nepociťují pouze velké automobilky, ale také dodavatelé automobilového průmyslu. Společnost Schaeffler z bavorského Herzogenaurachu oznámila, že v příštích letech plánuje propustit 2800 zaměstnanců v Německu. Snižovat počet pracovních míst bude již nyní také řada dalších dodavatelských firem – Brose propustí 200 osob v Bambergu, Hirschvogel 320 zaměstnanců ve městech Denklingen a Schongau a Bosch Rexroth 320 ve Schweinfurtu.
K hlavním příčinám krize v bavorském automobilovém průmyslu patří především celkově slabá kondice ekonomiky, nízká poptávka, vysoké ceny energií a dlouhodobě vysoké mzdové náklady. Největší výzvou pro automobilový průmysl je momentálně probíhající přechod k alternativním pohonům, zejména k elektromobilům. Tento proces se však zatím příliš nedaří. V minulém roce bylo v Bavorsku nově registrováno o 23 % méně elektromobilů než v roce 2023. V celém Německu se tento počet snížil o 27 %. Důvodem je především zrušení státní prémie na nákup elektromobilů.
Mnichov chystá transformační fond
Bavorská vláda si plně uvědomuje závažnost krize v automobilovém průmyslu, premiér Markus Söder proto loni v prosinci v Mnichově uspořádal vrcholné setkání zástupců tohoto odvětví. Jednání se zúčastnili zástupci zaměstnavatelů a zaměstnanců automobilek a dodavatelských společnosti a také představitelé odborů a svazů. Cílem bylo společně vypracovat návrhy na posílení automobilek a na překonání krize. Premiér Söder označil automobilový průmysl za páteř bavorské ekonomiky a dále uvedl: „Automobilový průmysl má zásadní význam pro prosperitu naší země – a tedy i pro stabilitu demokracie.“ Na celkovém obratu bavorského průmyslu má automobilový průmysl podíl ve výši 32 %.
Bavorská vláda proto plánuje zřízení transformačního fondu s objemem ve výši minimálně 100 milionů eur. Z těchto prostředků mají být financovány projekty v kooperaci s vědeckými institucemi. Cílem je podpora inovací v automobilovém průmyslu.
Podpora výzkumu a digitalizace
Již v listopadu 2024 bavorský ministr průmyslu Hubert Aiwanger informoval o dotačních programech pro automobilky a dodavatelské společnosti. Jedná se mimo jiné o podporu výzkumu v oblasti pohonů využívajících obnovitelné zdroje, o dotace pro menší firmy při zavádění digitálních technologií a o podporu firem v regionech. Dále chce bavorská vláda zvýšit počet dobíjecích stanic pro elektromobily a vodíkových čerpacích stanic a také zabránit novým zákazům pro vozy s dieselovým motorem.
Překonání krize v bavorském automobilovém průmyslu a přechod k alternativním pohonům představují velkou výzvu a budou vyžadovat obrovské úsilí. Na úspěšné realizaci se mohou podílet také české firmy a výzkumné instituce. Plánovaná obsáhlá výstavba dobíjecích stanic pro elektromobily a vodíkových čerpacích stanic představuje atraktivní příležitost pro české výrobce či pro firmy provádějící zemní a instalatérské práce nutné před zprovozněním těchto stanic. Vyplatí se proto sledovat nově vypsané veřejné tendry v Bavorsku. České vysoké školy a jiné vědecké instituce se mohou zapojit výzkumných projektů na podporu inovací v automobilovém průmyslu, které bavorská vláda dotuje.