Bavorsko zažívá transformaci, chce si udržet silný automobilový průmysl

Automobilový průmysl v Bavorsku prochází zásadní proměnou. Souvisí to s přechodem na alternativní pohony a s rostoucím podílem výkonných a cenově dostupných elektromobilů na evropských i světových silnicích.

BMW v minulém roce ukončilo výrobu spalovacích motorů v Německu, zahájilo plány na výstavbu další bavorské továrny na autobaterie a na severu Mnichova buduje tzv. Talent Campus pro automobilovou budoucnost.

Ilustrační fotografie

Další bavorská automobilka Audi přestane vyvíjet nové modely vozů se spalovacími motory již za dva roky. Bavorsko si uvědomuje změny v globálním automobilovém průmyslu a pečlivě se na ně připravuje. Bavorská vláda přechod na alternativní pohony obsáhle podporuje. Investice spjaté s transformací automobilového průmyslu v Bavorsku představují atraktivní příležitost také pro české firmy.

ExportMag.cz: Čipy a jízdní kola. V čem ještě exceluje malý velký Tchaj-wan?

Situace v automobilovém průmyslu je pro kondici bavorské ekonomiky zásadní. Toto odvětví generuje skoro třetinu (32,24 %) z celkového obratu bavorského průmyslu. Celkem 1 100 firem v této branži, mezi nimi mimo jiné giganti BMW a Audi a známí dodavatelé automobilových součástek Bosch, Brose, Schaeffler a Webasto, zaměstnává v Bavorsku 208 000 lidí. Jednou z aktuálně největších ekonomických výzev pro Bavorsko je udržení síly a jedinečného přínosu automobilového průmyslu i po postupném přechodu na alternativní pohony.

Význam syntetických paliv

Bavorská vláda si je této problematiky vědoma. Premiér Markus Söder intenzivně kritizoval plánovaný zákaz automobilů se spalovacím motorem v Evropské unii. Postupné snížení fosilních paliv je dle Södera správné, je však nutné alespoň umožnit čisté spalovací motory využívající tzv. e-fuels – synteticky vyrobená paliva pomocí obnovitelné energie. Výjimku pro e-fuels nakonec spolková německá vláda na půdě Evropské unie prosadila.

Vládní koalice Křesťansko-sociální unie (CSU) a Svobodných voličů v Bavorsku je zastáncem souběžného využití různých typů pohonů, zároveň ale podporuje zejména rozvoj elektromobility, který je v koaliční smlouvě uzavřené po zemských volbách v minulém roce označen jako jedna z hlavních ekonomických priorit. Bavorská vláda mimo jiné plánuje obsáhlou výstavbu dobíjecích stanic, do roku 2030 se jejich počet v Bavorsku má zvýšit ze současných 16 000 na 100 000.

Ilustrační fotografie | Ivan Kurmyshov / Shutterstock.com

Rozdílný přístup Audi a BMW

Bavorské automobilky Audi a BMW se sídlem v Ingolstadtu a v Mnichově se k transformaci na alternativní pohony postavily čelem a postupně zvyšují počet nabízených elektromobilů a hybridů. Vzájemně se však liší v dlouhodobých plánech ohledně další nabídky klasických automobilů na benzín a naftu. Audi oznámilo, že již od roku 2026 nebude vyvíjet nové modely se spalovacím motorem a dlouhodobě počítá s tím, že bude prodávat výhradně elektromobily. Také další známé automobilky plánují kompletní přechod na elektromobilitu, například Fiat, Ford a Opel.

BMW zastává jiný postoj. Předseda představenstva Oliver Zipse oznámil, že jeho společnost neplánuje v dohledné době zastavit výrobu automobilů se spalovacím motorem a dlouhodobě počítá s prodejem vozů s různými pohony. Přesto i u BMW dochází k výraznému rozvoji v nabídce elektromobilů, momentálně disponuje ve svém portfoliu 28 elektrickými modely a jejich podíl na celkovém prodeji v posledních letech výrazně roste. V roce 2023 by měl u BMW podíl elektromobilů na celkovém prodeji dosáhnout 15 %, cílem je tento podíl zvýšit do roku 2030 na 50 %.

Výroba spalovacích motorů mimo Německo

V listopadu loňského roku vyrobilo BMW poslední vůz se spalovacím motorem v Německu. Po 60 letech sjel z německého výrobního pásu poslední osmiválec BMW. Další výroba spalovacích motorů BMW bude probíhat již pouze v Rakousku a ve Velké Británii. BMW také loni uspělo v občanském referendu a v bavorském Straßkirchenu bude od roku 2026 provozovat další továrnu na autobaterie. Na severu Mnichova buduje BMW tzv. Talent Campus, kde bude vzdělávat svých 40 000 zaměstnanců a připravovat je na automobilovou budoucnost.

Ilustrační fotografie

Některé závody BMW už brzy budou vyrábět výhradně elektromobily, od roku 2030 například také hlavní závod v Mnichově. Kromě toho se bavorské automobilky připravují na nové telekomunikační technologie či umělou inteligenci; BMW od loňského roku úspěšně provozuje testovací okruh autonomní mobility v Sokolově.

Elektromobilita zatím s otazníky

K přetrvávajícím problémům v sektoru elektromobility patří kromě nedostatečné výstavby dobíjecí infrastruktury též menší dojezdová vzdálenost a hlavně stále vysoká kupní cena. Průměrná kupní cena nového elektromobilu v Německu je 52 700 eur. Elektromobily jsou proto některými kritiky označovány za luxusní produkt, který si průměrný občan nemůže dovolit. Celkově je v Německu registrováno 1,5 milionu elektromobilů, jejich podíl na celkovém počtu automobilů je tak zatím pouze 3 %. Velkou výzvou pro politiku i průmysl je zajištění nabídky cenově dostupných elektromobilů, které si budou kupovat občané ve všech regionech Německa a ne pouze bohatší obyvatelé větších měst.

Elektromobilita v Německu a zejména v Bavorsku přesto v posledních letech zaznamenává velký boom. Mezi 15 okresy s celkově nejvyšším podílem elektromobilů se jich nachází sedm v Bavorsku, na první příčce je bavorský okres Rhön-Grabfeld v regionu Dolní Franky s 58 %. V absolutních číslech nejvíce elektromobilů ze všech německých měst a obcí jezdí v Mnichově – cca 25 000.

Ve srovnání německých spolkových zemí patří u celkového podílu elektromobilů na všech registrovaných vozech Bavorsku 4. příčka. Bavorsko tedy lze označit za jednoho z německých premiantů v rozvoji elektromobility. Dle údajů Bavorského statistického úřadu činil celkový podíl elektromobilů v Bavorsku u nově registrovaných vozidel 17 %. Počet elektromobilů se v posledních letech v Bavorsku tedy podstatně zvyšuje. V minulém roce vzrostl o 66,2 % na 191 652. Oproti tomu se počet vozidel se spalovacím motorem mírně snížil.

Ilustrační fotografie

Elektromobilita bude čím dál větší prioritou

Dynamický rozvoj elektromobility v Bavorsku bude velmi pravděpodobně pokračovat i v příštích letech. Vývoj a výroba elektromobilů budou pro bavorské automobilky stále větší prioritou. Lze očekávat též zintenzivnění investic a podpory ze strany bavorské vlády, například u výstavby dobíjecí infrastruktury.

Odvětví elektromobility v Bavorsku proto dlouhodobě nabízí řadu atraktivních příležitostí také pro české firmy, například pro dodavatele součástek do elektromobilů, pro výrobce dobíjecích stanic či pro firmy provádějící zemní a instalatérské práce nutné před zprovozněním dobíjecích stanic. Nově vypsané veřejné tendry v Bavorsku jsou uvedeny na portálu Auftragsvergaben aus Bayern.

Informace poskytnuta Generálním konzulátem České republiky v Mnichově (Německo). Autoři: Petr Janoušek, ekonomický expert, Lukáš Opatrný, ekonomický konzul.

• Teritorium: Evropa | Německo | Zahraničí
• Oblasti podnikání: Automobilový průmysl

Doporučujeme