Belgie: Lidé začali více sportovat, léto stráví na zahradách

Karanténa přiměla Belgičany k omezení nákupu určitého zboží či služeb. Prodej některých výrobků ale naopak zažívá zlaté časy. Ukázala to analýza elektronických transakcí mezi zákazníky ING.

Belgičané uskutečnili o 34 procent transakcí méně než ve stejném období minulého roku. Za dovolenou a cestování utratili  o 69 procent méně, dále utratili méně i za dětské aktivity (o 68 procent), za oblečení a kosmetiku (o 61 procent méně) a dopravu (zhruba o polovinu méně). To jsou vedle kultury a sektoru Horeca nejvíce postižené sektory.

Aktuální situace je s ohledem na probíhající pandemii nejistá, a proto řada lidí počítá s letní dovolenou doma na zahradě, v ideálním případě na chatě v Ardenách či na pobřeží Severního moře.

Pro jiné sektory měla krize nebývalý přínos. Příznivě nakloněná byla distributorům potravin a e-commerce. Skupina Ahold Delhaize, přítomná v Belgii, Nizozemsku a ve Spojených státech, zaznamenala tržby ve výši 18,2 miliardy eur, což představuje nárůst o 14,7 procenta. Během karantény se změnily i spotřebitelské preference. Téměř polovina dotázaných spotřebitelů uvádí, že chtějí věnovat více pozornosti udržitelným potravinám (fair trade). Roste i zájem o biopotraviny. Znamená to, že během karantény lidé více důvěřují lokálním a zdravějším potravinám. 

V souvislosti s koronavirovou pandemií se daří samozřejmě zdravotnickým a ochranným prostředkům. S kladným výsledkem tak vyjdou letos lékárny, které jsou v Belgii na každém rohu a lze v nich pořídit často i kosmetiku, hygienické prostředky a kojenecké potřeby. Dále spotřebitelé nakupovali vše, co souvisí se sportováním (sportovní potřeby a oblečení), potřeby pro domácnost a kutilství, zázemí pro práci a studium z domova (pracovní stoly, židle, tiskárny a tonery). Zájem roste i o elektrokola, jejichž pořizovací cenu některé obce začaly dotovat.

S ohledem na blížící se léto a příjemné počasí během karantény lze předpovídat nárůst nákupu potřeb pro zahradu a domácnost či bazénů. Společnosti, které instalují bazény, v letošním roce očekávají, že si Belgičané pořídí 3690 bazénů. Zájem kontinuálně roste již od roku 2015 a domácí karanténa jej ještě akceleruje. 

Převzato z časopisu Export a podnikání, přílohy týdeníku Euro a měsíčníku Profit, vycházející ve spolupráci s agenturou CzechTrade a Ministerstva průmyslu a obchodu ČR. Autor článku: Alena Mastantuono, CzechTrade Brusel.
Rubrika časopisu na euro.cz

• Teritorium: Belgie
• Témata: Zahraniční obchod
• Oblasti podnikání: Cestovní ruch, volný čas | Obchod

Doporučujeme