Beloved Shop: Od korporátní obživy k přírodním produktům

Beloved shop nabízí nejen prostřednictvím internetového obchodu kurátorský výběr toho nejlepšího ze světa nezávislých značek, jógy a přírodní kosmetiky. Zrodil se z elánu Alexandry Rambouskové.

Alexandra Rambousková si při svatebním tanci zlomila komplikovaně nohu a následně otěhotněla. To přimělo absolventku bakalářského studia práv se na delší dobu zastavit a přemýšlet. Nejen nad tím, kudy v životě dál, ale i jaké chemikálie z kosmetiky vstřebává její tělo, v němž vzniká nový život. 

Úvahy skončily rezolutním odmítnutím dosavadní „korporátní obživy“ i klasické kosmetiky a založením e-shopu belovedshop.cz s přírodními produkty. Letos prvního září oslavil dva roky existence.

Výběr po Skypu

Alexandra strávila dlouhé týdny hledáním značek, které by odpovídaly její představě, čím hýčkat vlastní tělo. V Česku nenašla nic, co by stoprocentně vyhovovalo jejím nárokům, a tak se na počítači vydala do zahraničí. 

„Mám totiž pocit, že přírodní kosmetika ve světě je o krok napřed a jejich výběr ingrediencí je větší. Nejprve jsem oslovila sympatické větší firmy s tím, že zatím nic nemám, teprve začínám. Ty větší se začátečníky ale nespolupracují. Menší značky šly podobnou cestou jako já, takže byly otevřené k navázání spolupráce. Přes Skype jsme probírali ingredience a často hrály roli také osobní sympatie.“

E-shop spouštěla s pěti malými zahraničními firmami, které zaručovaly naprostou čistotu ingrediencí. Mezi nimi byla i anglická značka Haeckels, jejíž zakladatel začal chovat včely a jejich vosk použil k přípravě balzámu na rty. Pak si koupil pláž, začal pěstovat mořské řasy a z nich vyrábět raw kosmetiku. 

„Nebo firma Líha – dědeček jejích majitelek pocházel z nigerijského kmene Jorubů. Obě ženy od členů kmene kupují ručně vyráběný kokosový olej a bambucké máslo. Prodej jejich zboží má další rozměr – podporuje někoho v nouzi.“ 

Zeměpisně nejbližší je slovenská firma Malinna, jejíž krémy i elixíry na posílení imunity uspěly v nezávislých světových laboratořích. 

„A tak bych mohla pokračovat dál, ale v současnosti beru zboží zhruba od třiceti firem a objem produktů se rozrostl z menších desítek do stovek. Všechny vytipované výrobky zkouším samozřejmě na sobě. Občas sice mám vyrážky nebo alergie, ale chci to tak dělat, protože něco jiného je si o kosmetice načíst informace a něco jiného mít osobní zkušenost s jejím používáním.“

Z jídelny do prodejny

E-shop začínal ve velké rodinné jídelně, krabice se zbožím ale postupně zaplnily také komoru a předsíň. Navíc Alexadra byla vlastně neustále v práci. Když se jí před rokem a půl narodila dcera Elen, rozhodla se, že musí tyhle dva světy co nejdřív oddělit. Když je doma, mít volno, pracovat jinde.

Začala přemýšlet o vhodném prostoru. Věřila, že k ní „přijde“ stejně lehce jako nápad na změnu života a mnoho kvalitních značek. 

„Jednou jsem šla ven s kočárkem a kousek od domu, kde bydlíme, jsem zahlédla zrekonstruovaný prázdný obchod,“ vypráví. „Svítilo na něj slunce a já věděla, že je to on. Začala jsem pátrat přes katastr, a když jsem posléze zavolala vlastníkovi, překvapeně reagoval, že právě dává inzerát na pronájem. Aniž bych věděla, kolik za obchod chce, vykřikla jsem: ‚Nic nikam nedávejte, beru to!‘“

K e-shopu tak od letošních prázdnin přibyl útulný obchod v Praze 2. Od středy do pátku si tu zákazníci mohou prohlédnout a koupit všechno nabízené zboží, ale také vyzvednout objednávky z e-shopu.

Inspirace i ukotvení v rodině

„Velkým pomocníkem je můj nesmírně šikovný manžel. Nábytek do obchodu vyrobil sám. Je spoluzakladatelem a spolumajitelem světově známé firmy Automobilist.com, která tvoří plakáty pro největší výrobce automobilů, takže mi zajišťuje také vizuál i grafické věci, bez něj bych to nedokázala.“ 

A obrovskou inspirací je jí maminka. Od dětství ji učila o sebe pečovat. Miluje kosmetiku a je to taková rodinná bylinkářka, na každý neduh vždycky měla bylinku. „Navíc už od třiceti let praktikuje cvičení, které se dnes propaguje jako obličejová jóga, a vypadá naprosto úchvatně,“ líčí nadšeně podnikatelka.

Také za nejprodávanějším sortimentem e-shopu, jímž jsou face rollery a guashy z různých druhů minerálů, stál podnět od maminky. Guashu totiž používala už v časech, kdy ji v Česku nikdo neznal. Tímto anatomicky tvarovaným plátkem minerálu si za pomoci vhodného oleje masírujete obličej a podporujete prokrvení i tok lymfy. Podobnou funkci má rovněž face roller – dva různě velké válečky na rukojeti. 

„Nejkomplikovanější bylo najít výrobce, ale nakonec jsem v Malajsii objevila firmu pracující s minerály a zeptala se jich, zda by dokázali vyrobit padesát kusů. Dnes už jsme na dvaceti tisících,“ směje se majitelka e-shopu. „Po dvou letech spolupráce máme osobní vztah, posíláme si fotky dětí, hlásí mi, koho zaměstnali, jaký nový kámen se jim povedlo koupit a zda z něj něco nezkusíme.“

Firmu vede srdcem

Pořízení obchodu byl velký risk, který pro firmu znamená značné náklady. Majitelka si však hodně slibuje od osobního kontaktu se zákazníky, a to i přesto, že doba covidová otevírání nových provozoven a osobním setkáním příliš nepřeje. Zatím má jen jednu pomocnici a jinak celý chod firmy od sociálních sítí přes daně po propagaci řeší sama. Od Nového roku se však chystá rozšířit tým.

„I když se prodej rozrůstá, stále se snažím ho držet v osobní rovině. Ke každé objednávce píšu alespoň krátké poděkování. Firma je totiž mimo jiné také mojí osobní cestou. Díky ní se pořád učím spoustu věcí, které zrcadlí, co se mi v životě děje. Narodila se dcera, objevila jsem dětskou kosmetiku, po porodu jsem začala cvičit a do obchodu přibyly ekologické jógamatky… Vím, že bych asi měla znít profesionálněji, ale firmu vedu srdcem. I tak prosperuje,“ usmívá se Alexandra Rambousková spokojeně.  

Milovaní

„Nad názvem jsem dlouho neváhala. Narazila jsem na něj v jednom anglickém článku, který končil slovy: ‚Beloved, be loved (Milovaní, buďte milováni)!‘ Především vypovídá o tom, že je to můj milovaný projekt, který mě vytáhl z korporátu a narodil se ve zhruba stejnou dobu jako moje dcera,“ říká třiatřicetiletá Alexandra Rambousková k názvu svého projektu Belovedshop.

Převzato z časopisu Profit. Autor článku: Jana Šulistová.




• Témata: Uspěli v podnikání
• Oblasti podnikání: Obchod
• Teritorium: Česká republika