Zákon, který je účinný od roku 2025, osvobozuje majitele vozidel poháněných vodíkem a hybridních vozů s elektrickým motorem a spalovacím motorem na etanol od daně z motorových vozidel.
Podle Samuela Kinoshity, tajemníka pro finance a plánování státu Sao Paulo, má tento krok podpořit používání alternativních a obnovitelných zdrojů energie, snížit emise znečišťujících látek a přispět ke zlepšení životního prostředí. Schválený návrh zákona má rovněž za cíl podnítit investice do výroby vozidel využívajících čistou energii ve státě Sao Paulo.
ExportMag.cz: Startupy v USA? To není jen Silicon Valley
Tato opatření zdůrazňují technologické inovace a průmyslovou výrobu v Sao Paulu, které je průkopníkem ve výrobě hybridních vozidel kombinujících elektrický pohon se spalovacím motorem na etanol.
Výhody jsou časově omezené
Daňová zvýhodnění mají nicméně některá omezení. Autobusy a nákladní vozy poháněné výhradně vodíkem nebo zemním plynem (včetně biometanu) budou po schválení osvobozeny od daně z motorových vozidel v období od 1. ledna 2025 do 31. prosince 2029. Vozidla poháněná vodíkem nebo hybridy s elektrickým motorem a spalovacím motorem na etanol budou osvobozena od daně mezi lety 2025 a 2026. Poté budou podléhat postupně rostoucí sazbě daně: 1 % v roce 2027, 2 % v roce 2028, 3 % v roce 2029 a plné sazbě 4 % od roku 2030. Aby vozidlo mohlo využívat výhod, jeho hodnota nesmí přesáhnout 250 tisíc brazilských reálů (41 tisíc USD), přičemž tato hranice bude každoročně aktualizována podle Indexu spotřebitelských cen (IPCA).
Legislativní změna může být zajímavá především pro investory a firmy působící v automobilovém průmyslu, zejména v oblasti výroby ekologických vozidel a technologií na alternativní pohony. Dále přináší příležitosti pro společnosti zaměřené na vývoj a distribuci čistých paliv, jako jsou vodík nebo biometan. Opatření by mohlo zaujmout také logistické a dopravní firmy, které usilují o dekarbonizaci své flotily a současně chtějí využít daňových úlev.