Video + podcast

Brexit zvýšil nároky na komunikaci se zákazníky, říká Michal Dvořák

Společnost Preciosa Group je jedním z předních světových výrobců skla. Preciosa Lighting je její součástí a má jednu ze svých poboček mimo jiné i v Londýně.

Využili jsme toho a zeptali se jejího ředitele Michala Dvořáka, jak brexit v kombinaci s pandemií koronaviru zasáhl byznys firmy ve Velké Británii a s čím se v důsledku toho se svým týmem momentálně nejvíc potýká.

Obsah videa

Odkaz se otevře v novém okně na příslušném místě.

Zpět na začátek

Přepis rozhovoru Martina Ziky s Michalem Dvořákem

Martin Zika: Společnost Preciosa kromě jiného působí Velké Británii. Jakým způsobem vaše podnikání ovlivnil brexit?

Michal Dvořák: Brexit byl ve spojení s pandemií ve Velké Británii velký oříšek, velice turbulentní doba. Samozřejmě jsme se snažili připravovat všemožné analýzy a průzkumy pro různé varianty vývoje, abychom byli připraveni. Největší problém nastal tehdy, když Velká Británie odsouhlasila brexit. Šlo o to, že jsme ještě těsně před koncem přechodného období nevěděli, resp. nikdo nevěděl, jak to bude nastavené, zda dohoda vůbec bude či ne, pokud ano, jaká a tak dál. Takže to bylo hodně nejisté období.

Ilustrační fotografie

Teď už jsme v roce 2021, realizujeme projekty a obchod mezi Velkou Británií a Evropskou unií probíhá. Pro nás je momentálně hlavním tématem komunikace. A sice komunikace se zákazníky, o tom, jak situaci nejlépe vyřešit. Samozřejmě se v tuhle chvíli zabýváme dovozními cly, dovozní DPH a tak podobně, nejsme totiž jediní dodavatelé z Evropy, se kterými firmy spolupracují. Čili největší oříšek je především komunikace, servis a vyřešení situace jako takové, z hlediska toho, co je vlastně nejvhodnější varianta pro finálního zákazníka.


MZ: Co vám tedy dnes činí největší potíže?

MD: Teď zrovna je aktuální situace, kdy plánujeme instalaci svítidel tady v Londýně. Samozřejmě na to vysíláme naše techniky, naše montéry, z České republiky. A v tuto chvíli musíme řešit, a je to spojené s brexitem i s pandemií koronaviru, jakým způsobem to udělat co nejefektivněji. Je to otázka karantény, testování, dopravení zboží do Londýna, proclení daného zboží atd. Samozřejmě jde také o to, jak to komunikovat směrem k zákazníkům atd.


MZ: Jak je z vašeho pohledu obecně nastavená Dohoda o obchodu a spolupráci mezi Evropskou unií a Velkou Británii? Postrádáte v ní něco, vidíte ustanovení, která třeba nejsou úplně šťastně vyřešená?

MD: Neřekl bych, že s tím mám zásadní problém, je to pro nás opravdu spíše o tom, jak to dále komunikovat se zákazníky a jak jim vyhovět. Takže, jak už jsem řekl, dohoda obsahuje určitá omezení v podobě toho, že musíme najednou zboží proclívat, protože už není možný volný pohyb zboží mezi Evropskou unií a Velkou Británií. Tzn. musíme platit nějaké poplatky a dělat další administrativní kroky, které nám samozřejmě celý proces trošku komplikují. Ale není to nic, na co bychom nebyli připravení a co by nám výrazně omezovalo obchod.


MZ: Říkal jste, že pro vás brexit znamená hlavně trochu jinou komunikaci se zákazníky. Co je obsahem té nové komunikace, co jim musíte sdělit v souvislosti s brexitem?

MD: Například jsme se zákazníkem, který se na tuto situaci připravil trošku jinak a založil si svoji dceřinou firmu v rámci Evropské unie, museli komunikovat to, že s ním budeme obchodovat napřímo. Pohyb zboží tím pádem bude v rámci Evropské unie a takto proběhne i samotná fakturace. Jde tedy spíš o ujištění zákazníka, že jsme schopni najít cesty, jak to pro něj udělat co nejjednodušší.


MZ: Jak vlastně vnímáte atmosféru ve Velké Británii? Jak dnes lidé reagují na brexit, i pod vlivem zpráv o zhoršující se ekonomické situaci atd.?

MD: Většina lidí v Británii si brexit odsouhlasila. Já to samozřejmě vnímám za Londýn, kde už dlouho žiji, kde byli lidé proti. Podle mě došlo k tomu, že si řada lidí neuvědomovala, co vlastně brexit znamená. Ale zároveň to Londýňané přijali tak, jak to je. Navíc pod vlivem covidu je v tuto chvíli vnímání situace trošku jiné. Velká Británie měla v první a v druhé vlně obrovský počet obyvatel s tímto onemocněním, nemocnice byly přehlcené a opravdu to tu bylo na hraně. Ovšem v tuhle chvíli bych řekl, že se lidé spíš naopak sjednotili. Chápou ta opatření, dodržují je a samozřejmě se těší na rozvolnění. Určitě tady nevnímám žádnou nenávist, nespokojenost ani neochotu dodržovat pravidla. Možná je to dané tím, že Britové jsou velice hrdý národ. Takže pokud jsou opatření správně komunikovaná, přijímají to, chápou a dodržují.


MZ: Z hlediska byznysu, i z ekonomické situace obecně, je asi v tuhle chvíli těžké říct, jaký přesně dopad má koronavirová pandemie a jak přesně situaci ovlivňuje brexit. To se zřejmě ukáže až časem.

MD: S tím souhlasím. Britská vláda dnes vynakládá každý měsíc miliardy korun na podporu těch, kteří byli pandemií zasaženi nejvíce. Tedy zaměstnanců i firem. Pro rozpočet britské ekonomiky je to pochopitelně obrovská zátěž, přičemž se až s odstupem času ukáže, jak budou schopni schodek státního rozpočtu dorovnat a vyrovnat se s tím. Uvidíme.

Martin Zika

Zpět na začátek

• Teritorium: Evropa | Velká Británie | Zahraničí
• Témata: Brexit | Zahraniční obchod

Doporučujeme