Chmelová brigáda je český fenomén, který funguje desítky let. V posledních letech se však stejně jako další sezónní práce potýká s klesajícím počtem pracantů.
„Zájem studentů o chmel býval stabilní. Poslední dva až tři roky je ale poznat, že je brigád podstatně více než v předchozích letech. Zájem studentů oproti předchozím letům poklesl. Vidíme méně aktivní přístup k možnému přivýdělku, zřejmě je peněz mezi mladými lidmi dost. Je těžší najít schopné a pracovité lidi, kteří mají tři týdny čas na chmelovou sklizeň,“ popisuje Dagmar Urbancová ze společnosti Chmelda.cz.
S každoročním náborem letních brigádníků má bohaté zkušenosti i společnost Starez-Sport, která spravuje brněnská sportoviště. Pravidelně hledá desítky letních pracovníků pro koupaliště Riviéra a Zábrdovice a většinou s obtížemi.
„Jedná se o pokladní, plavčíky, obsluhu bufetu, pomocnou sílu či koordinátory front. V posledních několika letech není hladký průběh při náboru brigádníků samozřejmostí,“ přibližuje ředitel společnosti Martin Mikš.
Proklatě nízká nezaměstnanost
Nabídka pracovních pozic převyšuje poptávku, což se týká i krátkodobých letních úvazků. Nezaměstnanost v České republice se letos drží na rekordně nízkých hodnotách pod tři procenta. Počet uchazečů o zaměstnání dokonce na konci června klesl na 195 723, což je nejnižší hodnota od května 1997.
„Trh práce ovlivňují sezonní brigády, které jsou v plném proudu. V souvislosti s tím, ale i vysokým počtem míst v průmyslu klesá počet nezaměstnaných mužů,“ informuje mluvčí Úřadu práce České republiky Kateřina Beránková.
Letní brigády nabízejí pozice prodavačů rychlého občerstvení a zmrzliny, sběračů ovoce, plavčíků, řidičů, pracovníků v zahradnictvích, ve sportovních a rekreačních střediscích či v cestovním ruchu, instruktorů na dětských letních táborech či lektorů cizích jazyků, obslužného personálu a dalších zaměstnanců v turismu a gastronomii.
„Zaměstnavatelé ale většinou hledají brigádníky prostřednictvím internetové inzerce či vlastních zaměstnanců než na úřadu práce,“ dodává Beránková. A je to stále méně efektivní.
Rostoucí odměny nebývají motivací
Vlastní cestu, jak oslovit brigádníky, razí společnost Chmelda.cz. „V letošním roce opravdu výrazně stoupla cena inzerce a reklamy. Návaznost na zvýšení zájmu to bohužel nemá, zájem studentů o chmel je obdobný jako loni. Nově je nicméně vidět menší odezva studentů na facebookové nabídky. My naštěstí fungujeme zejména na referencích, a tak se nám meziročně vrací 30 procent našich brigádníků s dalšími kamarády,“ přibližuje Urbancová.
Martin Mikš slova Urbancové potvrzuje. „Studenti, kteří se k nám každoročně vracejí, postupně nastupují do zaměstnání a sehnat nové kvalitní brigádníky je rok od roku těžší. Ani rostoucí hodinová odměna totiž není v posledních letech pro řadu lidí dostatečnou motivací. O to složitější je pak obsadit pozice u krytých bazénů, kde chybí letní příplatek. Největší obtíže máme s obsazením lázeňských pozic,“ uzavírá.
Redakčně upravená tisková zpráva Starezsport