Británie chystá nové vysokorychlostní tratě, šance se rýsují v dopravě i navazujících oborech

Pro české firmy existuje mnoho příležitostí, jak se ve Spojeném království zapojit nejen do samotného sektoru dopravy, ale také do oblastí souvisejících s dopravou.

Patří mezi ně strojírenství, výzkum, vývoj a nové chytré technologie, design městského mobiliáře propojeného s dopravou a služby šetrné k životnímu prostředí. Státní rozpočet z letošního března pak dal „zelenou“ modernizaci londýnské železnice.

Program modernizace 632 kilometry dlouhého úseku na východním pobřeží East Coast Main Line bude stát 4 miliardy liber. V Glasgow má být v příštích letech vybudován nový tramvajový systém a nové stanice, kolem kterých se plánuje výstavba nového zeleného městského bydlení a obchodních objektů. Ve Walesu vznikne tramvajová trať Cardiff Crossrail s investicí v hodnotě 100 milionů liber.

ExportMag.cz: Čipy a jízdní kola. V čem ještě exceluje malý velký Tchaj-wan?

Mise českých odborníků

Delegace složená z českých odborníků z ministerstva dopravy, dalších státních organizací a soukromých společností působících v železničním průmyslu navštívila v březnu Londýn a Manchester. Jejich mise měla několik cílů, jedním z nich bylo získat informace o výstavbě nové vysokorychlostní železnice HS2 mezi Londýnem a Birminghamem za 54 miliard liber se spojením do Manchesteru a dalších britských měst. Experti se dozvěděli o výstavbě nových stanic, traťových, signalizačních a technických inovacích a měli možnost vidět příležitosti pro české společnosti na tomto a dalších železničních a dopravních projektech v Británii.

Misi zorganizovala za podpory Velvyslanectví ČR v Londýně a britského velvyslanectví v Praze Středoveropská instituce pro rozvoj dopravy (SIRDO) ve spolupráci s Hospodářskou komorou hl. m. Prahy a Správou železnic. Hlavním cílem byla výměna zkušeností mezi subjekty, které se podílejí na výstavbě infrastruktury pro vysokorychlostní tratě (VRT). Téměř 30 delegátů z Česka mělo možnost poznat své britské protějšky ze státem zřízených institucí, odborných asociací, akademické sféry či jednoho z významných dopravců. Zastoupeny byly instituce jako Ministerstvo dopravy ČR, Správa železnic, Státní fond dopravní infrastruktury, The Pulse Institute, TP-IZI,  a firmy CSAGASTA, Subterra, Metrostav, SUDOP PRAHA a Egis.

Vysokorychlostní terminál

Delegace navštívila místo stanice Old Oak Common v západním Londýně, vysokorychlostního terminálu HS2, která bude po otevření na začátku 30. let největší novou stanicí ve Spojeném království. Výkonný ředitel HS2 Tim Smart nabídl k diskusi témata týkající se nejen používaných stavebních technologií, ale také související legislativy, komunikace s veřejností, či problematiku udržitelnosti. Nové stanice jsou navrženy tak, aby byly energeticky úsporné, šetrné ke klimatu a měly chytré funkce, které v budoucnu výrazně sníží jejich uhlíkovou stopu.

Ilustrační fotografie

Jedním z témat, které bylo zmíněno, byla potřeba inženýrského know-how na projektu HS2. Zatímco výstavba stanice Old Oak Station je v pokročilejší fázi, mnoho dalších stanic HS2 v Birminghamu a West Midlands se aktuálně nachází ve fázi příprav, a tak zde vznikne mnoho příležitostí pro dodavatele zboží i služeb.

České velvyslanectví v Londýně uspořádalo setkání delegace se zástupci britského železničního sektoru, v rámci kterého proběhly prezentace britského ministerstva dopravy Department for  Transport (DfT), Úřadu pro bezpečnost a standardizaci v železniční dopravě (RSSB). Dalšími z prezentujících byli: správa železniční sítě Network Rail, zástupce společnosti HS1 Ltd, která disponuje koncesí na vlastnictví, provozování a údržbu VRT High Speed 1 (HS1), jediné zatím provozované vysokorychlostní železnice ve Spojeném království, a University of Birmingham, která hostí špičkový institut pro výzkum železnice School of Engineering.

Na severu Anglie

V Manchesteru se delegace setkala s představiteli dopravního podniku Transport for Manchester a HS2, kteří je informovali o projektech železnice a tzv. lehké železnice, které se budou v příštích několika letech realizovat na severu Anglie. Půjde o schémata, jako je systém hromadné dopravy ve West Yorkshire, který zahrnuje tramvaje, prodloužení tramvaje v Manchesteru na letiště a zlepšení železničního spojení po celém severozápadě a regionech West Midlands. Všechna tato vylepšení dopravní infrastruktury budou hrazena „injekcí“ ve výši až pěti miliard liber od centrální vlády.

Mezi diskutovaná témata patřily investice do udržitelné dopravy, technické specifikace pro interoperabilitu, technické normy, implementace a používání ERTMS/ETCS, vize nulového počtu smrtelných nehod, fyzická a kybernetická bezpečnost, význam integrace železnic, systémové myšlení v oblasti výzkumu železnic, plánované investice, decentralizace železnic, doprava na letiště, dopady rozvoje VRT na firmy, ekonomický růst atd.

Informace poskytnuta Zastupitelským úřadem České republiky v Londýně (Velká Británie). Autoři: Karel Bartošík, Tamara Slate Glässner, ekonomičtí specialisté.

• Teritorium: Evropa | Velká Británie | Zahraničí
• Oblasti podnikání: Doprava, logistika

Doporučujeme