Podle Ministerstva průmyslu a obchodu ČR má česká iniciativa směřovat k tomu, aby se předešlo ohrožení konkurenceschopnosti Evropské unie. Automobilový průmysl je navíc pro tuzemskou ekonomiku klíčový.
Automotive je páteří české ekonomiky
„Automobilový průmysl je páteří české ekonomiky a klíčovým zdrojem inovací a pracovních míst. Náš společný návrh s Itálií, ve kterém vyzýváme k posunutí revize emisních limitů a zmírnění sankcí, je důležitým krokem k zajištění konkurenceschopnosti našeho průmyslu na globálním trhu,“ říká ministr průmyslu a obchodu Lukáš Vlček.
„Chceme zajistit, aby evropské automobilky měly dostatek času na přizpůsobení se novým pravidlům, aniž by byla ohrožena jejich stabilita a schopnost investovat do inovací a zelených technologií. To je téma, které jsme také řešili s vedením Škodovky,“ sděluje ministr.
Škoda se chlubí elektromobily, ale respektuje vůli zákazníků
Předseda představenstva společnosti Škoda Auto Klaus Zellmer si podle vlastních slov váží příležitosti diskutovat s ministrem Vlčkem o budoucnosti automobilového průmyslu jako klíčového ekonomického hráče v České republice a EU. Škoda Auto už dávno nastoupila cestu k elektromobilitě, její zástupci ale zároveň vnímají potřebu zákazníků vybírat si z více variant pohonů.
„Škoda Auto se zasazuje o stále větší rozvoj na poli elektrické mobility do budoucna. Náš plně elektrický vlajkový model Enyaq se stal bestsellerem na mnoha evropských trzích a nadále rozšiřujeme naše portfolio elektrovozů, například nedávno představený kompaktní SUV model Elroq, jehož cílem je zvýšit dostupnost elektromobility pro zákazníky. Vidíme také, že zákazníci si i nadále přejí mít možnost výběru z více variant pohonů,“ popisuje Klaus Zellmer.
Co čeká české firmy v roce 2025? Bude to rok příležitostí i velkých výzev
„Abychom zůstali ekonomicky úspěšní, musíme tyto preference zákazníků respektovat a ponechat jim otevřené technologické možnosti na cestě k dekarbonizaci evropského vozového parku. V zájmu dosažení tohoto cíle bychom měli aktivně zkoumat další možnosti, včetně plug-in hybridů a alternativních paliv, což by mělo být zohledněno v regulačním rámci,“ dodává šéf mladoboleslavské automobilky.
Konec prodeje aut se spalovacími motory. Je rok 2035 realistický?
Česká republika s Itálii vyzvala EU k urychlení hodnocení realističnosti cíle zákazu prodeje aut se spalovacími motory od roku 2035. Dalším bodem společného česko-italského návrhu je také akutní potřeba řešení hrozby pokut za neplnění emisního cíle platného pro rok 2025.
Ministr Vlček již dříve apeloval i na nutnost snižování závislosti na surovinách dovážených ze třetích zemí, vyšší podporu místní výroby nebo větší rekvalifikace pracovníků a investice pro přechod na čistou mobilitu.
Německý automobilový průmysl čelí historické krizi. Co se musí změnit?
„Regulace CO₂ byla stanovena za odlišných podmínek a výrobci vyvinuli veškeré úsilí, aby je splnili. Rok 2025 bude nesmírně náročný a je třeba hledat flexibilitu, abychom dokázali předejít sankcím, které zpomalí transformaci. Kromě toho musíme přehodnotit průmyslovou politiku s cílem snížit výrobní náklady, konkrétně ceny energií, podpořit poptávku na trhu a motivovat výrobce automobilů k dalším investicím do nových technologií, zejména s ohledem na zahraniční konkurenci,“ upozorňuje člen představenstva za oblast Prodeje a marketingu společnosti Škoda Auto Martin Jahn.
„Automobilový průmysl čelí výzvám, které vyžadují realistický a vyvážený přístup. Posunutí revize emisních limitů na rok 2025 a dočasné zmírnění sankcí je krokem, který poskytne evropským výrobcům čas potřebný k adaptaci a zároveň podpoří investice do inovací a udržitelných technologií. Naším cílem je zajistit, aby přechod na ekologičtější mobilitu nebyl na úkor konkurenceschopnosti a pracovních míst,“ říká náměstek ministra průmyslu a obchodu Štěpán Hofman.
Český automobilový průmysl zaměstnává přímo i nepřímo bezmála půl milionu lidí, podílí se na 24 procentech exportu České republiky a 9 procentech jejího HDP. Automobilový průmysl je zásadní také pro evropskou ekonomiku, zaměstnává více než 13 milionů lidí a podílí se na 6,8 % celkové zaměstnanosti v EU.