Čeho se bojí ředitelé firem? Znehodocení značky, krize či kyberútoků

Ředitelé společností označují za největší hrozby zničení reputace a hodnoty značky, počítačovou kriminalitu a ekonomický pokles s následným pomalým oživením. Vyplývá to z celosvětového průzkumu Global Risk Landscape 2019 poradenské skupiny BDO



Zatímco v loňském roce byly regulace považovány za největší hrozbu, v letošním průzkumu se po dvou letech neumístily ani na pomyslných stupních vítězů. S výhledem na rok 2025 mají ředitelé firem největší obavy z narušení ochrany osobních údajů. Tři čtvrtiny respondentů navíc přiznaly, že přístup k řízení rizik jejich společnosti ovlivňuje přehnaná medializace témat jako obchodní války nebo brexit.

Letošní průzkum Global Risk Landscape odhalil významné změny v oblasti vnímání rizik, na které jsou společnosti dle svých ředitelů nejméně připraveny. Zatímco v předchozích letech převládaly obavy z technologických změn, makroekonomického vývoje či regulací, letošnímu žebříčku vévodí poškození reputace společnosti a kyberkriminalita, jako hackerství a vyděračské viry.

„V posledních měsících často zmiňované ekonomické zpomalení je až třetím nejčastěji zmiňovaným rizikem. Řídicí pracovníci si uvědomují, že existují přímé hrozby, které mohou negativně ovlivnit jejich fungování,“ uvádí Lukáš Hendrych z mezinárodní poradenské společnosti BDO.

Průzkum se zaměřil také na nynější pohled ředitelů na klíčová rizika v dlouhodobějším horizontu. Šéfové podniků očekávají, že v roce 2025 bude největší hrozbou narušení ochrany osobních údajů.

„Ochrana osobních údajů jde ruku v ruce s kyberbezpečností, kterou velká část respondentů považuje za jedno z největších rizik dnešní doby. Pro zabezpečení citlivých dat je nutné investovat nemalé finanční prostředky do podnikových IT systémů. Ukazuje se, že dostatečné investice nejsou pravidlem ani u největších globálních společností s miliardovými obraty,“ upozorňuje Hendrych. S tím souvisí také zjištění, kdy se takřka čtvrtina ředitelů domnívá, že je přezkoumání rizik spíše reaktivní událostí.

Vliv médií sílí

Dalšími riziky, z nichž mají přední představitelé společností do budoucna velké obavy, jsou brexit a obchodní války. Ještě před deseti lety věnovalo pozornost hrozbám spojeným s obchodními válkami pouze procento respondentů, od roku 2017 se ovšem staly sledovaným tématem a dnes je má ve svých podnikových záznamech rizik více než pětina dotázaných společností.

„Brexit a obchodní války jsou typickými příklady, kde je možné pozorovat vliv medializace těchto témat. Dokonce 76 % procent ředitelů nicméně přiznává, že jejich vnímání rizik je alespoň zčásti založeno na příbězích z médií spíše než na analytickém zhodnocení hrozeb,“ uzavírá Hendrych z poradenské společnosti BDO.

Při mapování rizik jsou ta zřejmá často ignorována nebo zlehčována na úkor náhodných a neočekávaných událostí, což v průzkumu vyjádřilo 74 % dotázaných.

Redakčně upravená tisková zpráva BDO

Doporučujeme