Češi přicházejí placení kryptoměnami na chuť a statistiky to potvrzují. Plateb bitcoinem, ethereem či litecoinem v posledních letech přibývá doslova expresním tempem.
Jediná platební brána na kryptoměny v Česku Confirmo v současnosti zprostředkovává platby pro Alzu, Pilulku.cz a mnoho dalších obchodů či restaurací. A její obrat roste v řádech stovek procent ročně.
Kryptorevoluce už byla, virtuální měny ale bodují
„Kryptorevoluce už proběhla, teď přichází salámová metoda,“ řekl letos na jaře CEO kryptoměnové burzy BITmarkets Peter Sumner. „Salámovou metodou myslím, že si krypto dílek po dílku, blok po bloku, odkrajuje stále větší podíl na ekonomické aktivitě institucí i jednotlivců,“ dodal zástupce burzy.
Komentoval tak letošní významný milník pro svět virtuálních měn. V úterý 30. dubna se poprvé v dějinách na velkém regulovaném trhu (hongkongské burze) začalo obchodovat s ETF (fond, který je navázaný na měnu ethereum).
Podle odborníků jde o důkaz, že kryptoměny „jako fenomén nezastavitelně pronikají tradičním finančním a kapitálovým trhem, sešněrovaným přísnou regulací proti spekulantům a na ochranu investorů.“ Investice do bitcoinu, etherea a dalších virtuálních měn by měly brzy vyzkoušet i penzijní fondy.
Růžovou budoucnost věští kryptoměnám i šéfka Confirmo. Firma umožňuje obchodníkům přijímat od svých zákazníků úhradu právě v digitálních měnách. Měsíčně přes platební bránu protečou platby za 700 milionů korun.
Digitální platidlo běžnou součástí života?
„Myslím si, že se na kryptoměny budeme už brzo dívat jako na běžnou součást života. Není to nic jiného než digitální platidlo,“ říká v podcastu Podnikatelka.cz Kateřiny Haring na Info.cz Anna Štrébl.
Přestože je technologie stále na začátku a zdá se, že svět kryptoměn v posledních letech přešlapuje na místě, CEO společnosti Confirmo odhaduje, že budeme v mainstreamu běžně platit virtuálními měnami už za pět let.
„Důležité je, abychom se na toto platidlo nedívali tak, že nás jeho používání jakkoli omezuje a placení kryptoměnami bylo jednoduché pro koncového uživatele. Věřím, že to nastane už brzy. V Confirmo na tom ostatně pracujeme. Platit chce každý tak, aby to pro něj nejpohodlnější, způsob je vedlejší,“ dodává podnikatelka.
Nedůvěra ke kryptoměnám je ovšem nadále rozšířená, například v sektoru e-commerce jsou digitální měny využívány pouze v jednom procentu transakcí. „V případě brokerů nebo tradingových firem je ale tento poměr daleko vyšší, tam je počet transakcí v kryptu už na více než deseti procentech,“ popisuje Anna Štrébl.
Zaplatíte bitcoinem, eshop dostane koruny
Jak tedy platební brána Confirmo funguje? „Pokud jste společností, která chce od svých zákazníků přijímat platby v kryptoměnách, tak vám to zajistíme tak, abyste se o celý proces nemuseli starat,“ prozrazuje podnikatelka.
Koncový zákazník zaplatí například bitcoinem, platební brána jej smění na korunu, dolar nebo euro a firma obdrží klasickou měnu. Zároveň Confirmo nabízí klientům komplexní účetní přehledy o všech proběhlých transakcích.
Společnost dnes patří k nejrychleji rostoucím technologickým firmám ve středoevropském regionu, její služby využívá už více než pět tisíc klientů.
Věříme, že krypto platby jsou budoucností a stanou se synonymem rychlosti, dostupnosti a pohodlí. Proto usilujeme o to, aby s námi měla vaše firma co nejlepší platební zkušenosti.
Confirmo, která vznikla už v roce 2014 a patří ke dvěma nejstarším platebním branám na světě, je dnes jediná (platit se přes ni dá deseti virtuálními měnami) na českém trhu.
Zájem o platby v kryptoměnách rapidně roste
Raison d´etre týmu Confirmo je jednoznačně v tom, aby naučil konzervativní Čechy platit za zboží či služby jinak než v hotovosti nebo kartou.
To, že je o platby v kryptoměnách v tuzemsku zájem, potvrzují roční růsty obratu i zisků společnosti v řádech stovek procent. „Na počátku roku 2022 jsme měli obrat dva miliony euro za měsíc, dnes jsme na nějakých 30 milionech euro měsíčně. Zároveň aktuálně zprocesujeme asi 75 tisíc transakcí za měsíc,“ vypočítává Anna Štrébl.
Velkým milníkem v historii Confirma byl rok 2017, kdy placení bitcoinem umožnila svým klientům společnost Alza – největší e-shop na českém trhu s ročním obratem v desítkách miliard korun.
Firma, která získala gastronomického Oscara, učí pít Čechy výběrovou kávu
V Česku dnes mají bitcoin, ethereum či ripple ve svých kryptoměnových peněženkách statisíce potenciálních zákazníků podrobných platforem.
Nárůst klientů i transakcí nicméně přináší firmě problém s udržením a dalším rozvojem příslušných technologií. Musí proto stále nabírat nové lidi – především kvalitní vývojáře, kterých je ovšem na trhu omezené množství.
Lidé mi říkají, že jsem se zbláznila
Do světa virtuálních měn nahlédla čtyřiatřicetiletá Anna Štrébl až před třemi lety, rychle si v něm ale vybudovala renomé. Kryptoměny jsou dosud pro většinu lidí neprobádaným územím, samas úsměvem přiznává, že se ve svém okolí setkává dokonce i s posměšky.
„Často mi známí říkají, že jsem se zbláznila a šla z prestižního zaměstnání, které jsem měla, do světa kryptoměn, ale nevadí mi to. To, co dělám, mne baví a naplňuje a v Confirmu jsou jen lidé, kteří stoprocentně věří v to, co děláme,“ směje se.
Aby udrželi prst na tepu doby, musejí se v oboru neustále vzdělávat. Šéfka Confirmo poslouchá zejména podcasty odborníků a úspěšných lidí z branže.
V současnosti se ve firmě soustředí především na to, aby unesli velký růst, velké plány do budoucna nemají. V minulém roce totiž firma vyrostla zhruba šestinásobně a letos to bude podobné.
Kašmírová láska na dotyk: Česká firma mění základy oděvního průmyslu
Anna Štrébl se dá označit za světoběžnici. Už na gymnáziu se vydala na výměnný pobyt do Japonska, studovala na prestižních univerzitách v Británii – University of London a University of Oxford. Ve svém curriculum vitae se může pochlubit i prací pro britské ministerstvo mezinárodního obchodu. Angažovala se také v české politice – za Piráty byla zastupitelkou na Praze 3.
A co by Anna Štrébl poradila ženám, které chtějí úspěšně nastartovat a rozvíjet vlastní byznys nebo kariéru?
„Pro mě je nejdůležitější vlastností schopnost překonávat sama sebe a umět vycházet z komfortních zón. Když se to naučíte, dá vám to obrovskou svobodu. Musíte samozřejmě překonat strach a jít do všeho naplno. Většina lidí nerada riskuje, pro mne je to ale základem úspěchu,“ dodává na závěr podnikatelka.