Pokles zájmů mileniálů o zajeté sociální sítě dokládá výzkum americké komunikační agentury Hill Holiday. Z čísel vyplývá, že 34 % dotazovaných zástupců generace Z si účet na některé ze stávajících sociálních sítí zrušilo a téměř dvojnásobek (64 %) si od nich dává dočasnou pauzu.
Jedním z důvodů je negativní dopad sociálních médií na psychiku svých uživatelů. Ten zkoumala britská Royal Society of Public Health. Jako sítě, které působí největší riziko duševních onemocnění, vyšly ve výzkumu Instagram a Snapchat. „Je zajímavé, že obě jsou zaměřené hlavně na obraz, a obě, zdá se, způsobují v mladých lidech pocity méněcennosti a úzkosti,“ uvedla ředitelka RSPH Shirley Cramer.
Poetizer jako síť založená primárně na poezii, tedy psaném slovu, tak může být pro velkou část uživatelů příjemnou alternativou. „Poetizer vytváří prostor pro milovníky poezie napříč zeměkoulí, kteří mají stejné touhy a ctí stejné hodnoty – svobodu projevu, autenticitu a lásku k poezii jako formě sebevyjádření. Věříme, že nadchne i ty, kteří se zatím skrze básně nevyjadřovali,“ uvádí Lukáš Sedláček, zakladatel a Managing Director Poetizeru.
„Na stávajících sociálních sítích se lidé cítí čím dál více nesvobodní, pokouší se naplnit očekávání namísto toho, aby se mohli vyjádřit takoví, jací skutečně jsou,“ vysvětluje. Poetizer má podle Sedláčka fungovat jako určitý bezpečný prostor pro básnickou komunitu z celého světa a zároveň má být hlasem těch, kteří chtějí být ve společnosti vyslyšeni.
Roste obliba poezie
Poezie v posledních letech opět nabývá na síle díky novodobým básníkům na sociálních sítích, především na Instagramu. Mezi nejznámější patří například Američan R. M. Drake (1,8 milionu followerů), Australanka Lang Leav (475k followerů) nebo nekorunovaná královna instapoets, kanadskoindická básnířka Rupi Kaur (3,2 milionu followerů). Její prvotiny milk and honey se prodalo více jak 2,5 milionu kusů a přes rok se držela v žebříčku bestsellerů New York Times.
Že poezie zažívá svou renesanci díky internetu dokazují i prodeje. V roce 2017 tvořily knihy od instapoets 47 % celkových prodejů poezie, přičemž 12 z top 20 autorů v tomto segmentu byli právě instapoets. Podle Kristen McLean, analytičky knižního průmyslu pro agenturu The NPD Group, je to důkaz, že tradiční forma sebevyjádření může být oživena tím, že si najde novou platformu a nové publikum.
Takzvaní instapoets totiž hýbou nejen sociálními sítěmi, ale i knižním trhem. Jen mezi lety 2015 a 2017 vzrostly prodeje poezie v USA o celých 21 %, jde o nejrychleji rostoucí knižní segment. Podle slov některých básníků jim ale Instagram jak platforma pomalu přestává stačit. „Nechci psát básně podle toho, aby se vešly do čtverce na Instagram,“ vyjádřil se například Danez Smith, básník a finalista amerického ocenění National Book Award.
„Když jsme Poetizer vytvářeli, naslouchali jsme přáním a potřebám básníků. Komunita lidí se zájmem o poezii globálně dramaticky roste a zaslouží si mít svou vlastní sociální síť, programovanou dle jejich přání a bez jakýchkoliv překážek pro jejich umělecké vyjádření,“ doplňuje jeho spoluautorka, CEO Poetizeru Johana Sedláčková Vamberská.
O Poetizeru
Poetizer vznikl v roce 2017 v Česku jako fanouškovský projekt manželů Sedláčkových. Celosvětový organický úspěch mobilní aplikace je překvapil a motivoval na projekt dále rozvíjet. Poetizer je nyní integrovanou platformou fungující na iOS, Androidu a webu. Aktuálně poskytuje prostor básnické komunitě z více než 120 zemí světa. Mezi klíčové funkce a výhody patří volitelná anonymita uživatele, editor textu s možností detailních úprav, vytváření vlastních kolekcí básní nebo třeba naprosto minimalistický design podporující kreativitu.
Manifest Poetizeru na YouTube
Red