Tuzemská e-commerce zažila loni poprvé v historii propad. Koncentruje se do rukou velkých hráčů

Tuzemská e-commerce zažívá první meziroční pokles, ale tržby e-shopů velkých kamenných hráčů dosáhly větších tržeb než v covidovém roce 2020. Jedno procento největších e-shopů je aktuálně zodpovědné za více než 90 procent obratu celého trhu. E-commerce ovládnou velcí hráči.

V důsledku konce pandemie a války na Ukrajině zažila česká e-commerce poprvé v historii pokles. Podle dat
společnosti Heureka a Asociace pro elektronickou komerci (APEK) prodeje na internetu klesly loni celkově o 12 procent, kdy nejvýraznější meziroční pokles zaznamenal první kvartál roku 2022 s propadem 25 %.

Nakupování na internetu, Ilustrační fotografie
Po zlatých časech v době pandemie přišla loni korekce objemu internetových nákupů.

Celkový obrat české e-commerce tedy meziročně klesl z 223 miliard korun na 197 miliard, ale ve srovnání s covidovým rokem 2020 tržby nepatrně stouply o jednu miliardu. “Po raketovém růstu v letech 2020 a 2021, kdy tržby českých e-shopů vystřelily neočekávanou rychlostí, přišlo v roce 2022 prudké ochlazení trhu, které vrátilo českou e-commerce zhruba na tržby covidového roku 2020. Když ovšem uvážíme, jak velké poklesy zažívala e-commerce v prvních
kvartálech minulého roku, tak můžeme říct, že se situace na trhu stabilizovala,” uvádí Matěj Kapošváry, CEO
společnosti Shopsys. Podíl české e-commerce na maloobchodu je aktuálně zhruba v polovině celkového potenciálu, takže z dlouhodobého pohledu prodeje v online prostředí dále porostou.

Velcí „kamenní hráči“ vracejí úder e-shopům na jejich vlastním hřišti

Z dat společnosti Shopsys také vyplývá, že ačkoliv tržby české e-commerce z roku 2022 stouply pouze o 0,5 %
oproti roku 2020, ale růst e-shopů velkých kamenných hráčů v tomto meziročním srovnání dosahuje mnohem
výraznějšího rozdílu. “Pokud se podíváme na tržby e-shopů velkých kamenných hráčů z roku 2022 a porovnáme
si je s tržbami z roku 2020, který byl svou velikostí srovnatelný, tak vidíme, že rostly o 15 %. To potvrzuje dlouhodobý trend, že e-shopy velkých kamenných hráčů rostou rychleji než zbytek trhu a postupně si začínají brát zpátky to, co jim online vzal,” říká Matěj Kapošváry, CEO společnosti Shopsys.

Do deseti let by mohla jít už zhruba celá třetina tuzemského maloobchodu přes elektronické nákupy.

Letos je možný návrat k růstu do 10 procent

Pokračující válka na Ukrajině, vysoké ceny energií i stoupající inflace. Všechny tyto faktory budou pravděpodobně i nadále ovlivňovat celý trh, tak co to může znamenat právě pro e-commerce? “Vzhledem k současné stabilizaci e-commerce trhu nepředpokládáme, že by e-commerce dále meziročně klesala, protože si bude postupně ukrajovat stále větší podíl z maloobchodu. Ten byl v roce 2021 dle dat Asociace pro elektronickou komerci 17 % a podle našich průzkumů (jestliže nenastane nestandardní situace nebo transformační změna) může dosáhnout ve výhledu deseti a více let na 34-38% podílu z celkového maloobchodu. Zároveň ale neočekáváme ani žádný skokový růst jako v předchozích letech a domníváme se, že vzhledem k výše zmíněným faktorům v roce 2023 nepřesáhne více než 10 %,” říká Matěj Kapošváry.

Tisková zpráva společnosti Shopsys

• Teritorium: Česká republika
• Oblasti podnikání: E-commerce

Doporučujeme