Připravovaná kompletní inovace a modernizace plavebních komor VEG je první velkou obnovou od zprovoznění vodní stavby v roce 1992. Podle Vodohospodářské výstavby je projekt velkým přínosem pro obnovení kompletní funkčnosti zařízení plavebních komor, které jsou v současnosti na hranici životnosti a havarijního stavu. Inovace a modernizace plavebních komor zabezpečí zvýšení bezpečnosti a plynulosti plavby přes Vodní dílo Gabčíkovo.
V rámci stavebních prací dojde na obou plavebních komorách k výměně horních vrat vážících téměř 190 tun, které oddělují plavební komoru od přívodního kanálu. Vyměněna budou i dolní vrata, která zajišťují oddělení plavební komory od odpadového kanálu. Projekt inovace se bude rovněž týkat plnícího a vypouštěcího systému plavebních komor a regulačních uzávěrů, které zabezpečují uzavření a otevření plnících kanálů.
Protože oprava ovlivní plavbu lodí po Dunaji, plánuje Metrostav opravovat jednotlivé komory postupně. Nejvíce práce si podle Metrostavu vyžádá oprava obřích vrat obou komor. Celá oprava by podle Metrostavu neměla trvat déle než dva roky a devět měsíců.
Metrostav a.s. Praha v soutěži uspěl před firmou Züblin se sídlem v Rakousku a před sdružením pod vedením italské firmy Todini Costruzioni Generali.
Metrostav a.s. Praha má od podpisu smlouvy 140 dnů na to, aby připravil projektovou dokumentaci a maximálně 510 dnů od odevzdání projektové dokumentace na realizaci modernizace a inovace pravé plavební komory. Po ukončení prací na pravé plavební komoře následují práce na levé plavební komoře, přičemž ve smyslu smlouvy je zhotovitel má zrealizovat nejpozději do 415 dnů.
Vedle uvedených dvou společností nabídky v tendru předložily ještě čtyři společnosti. Projekt je spolufinancován ze zdrojů Evropské unie přes Nástroj na propojování Evropy. Grant v objemu 123 mil. EUR byl schválen v roce 2016.
Informace poskytnuta Zastupitelským úřadem České republiky v Bratislavě (Slovensko). Autorka: Hildegarda Horská, ekonomická specialistka.