Když v roce 2017 založil Maurice Antony Ward firmu MW Motors, položil základy automobilky, která se od začátku zaměřila na vývoj elektromobilů, ale i další techniky. V tuzemsku přitom rodák z Irska, který přišel na svět v roce 1967 v Dublinu, v té době již řadu let podnikal. Někdejší Československo navštívil poprvé těsně před listopadovou revolucí roku 1989, v roce 1994 se do Česka přestěhoval a od té doby tu žije i s rodinou.

Založil jednu z největších evropských spedičních společností Maurice Ward Logistics, se zeleným dvouplošníkem ve znaku, která se specializuje na kamionovou, námořní a leteckou přepravu i skladování. Ve společnosti MW Motors pak mohl realizovat svoje další nápady a vize, které mu pomáhají zhmotňovat čeští konstruktéři.
Prototypy i ostrá výroba
„O ekologii a technická řešení jsme se zajímali vždy. Začínali jsme s vývojem vlastní větrné elektrárny, brzy následovaly první elektromobily, kdy tento druh vozidel nebyl ještě tak v povědomí. V našem portfoliu projektů je nyní také vývoj autonomního vozidla pro speciální účely. Zábava se spojila s užitkem a postupně jsme se pustili i do výroby,“ popisuje Martin Veselý, technický ředitel MW Motors.

Mezi první projekty patřil vůz Luka EV, kterého vznikly desítky prototypů, které dnes jezdí po České republice i Evropě. Elektromobil s retro designem firma dál vyvíjí a stroj čeká na svou výrobní příležitost. Na silnice se rychleji prosadil jiný stroj na baterie. Elektrický offroad se už dostal do výroby a dnes jezdí v mnoha evropských zemích. Následně vznikla i verze pro britský trh s pravostranným řízením.
Rychlá inovace
Vývoj elektrického offroadu přitom nebyl jednoduchý. Jako základ konstrukce první generace vozu Spartan EV totiž posloužil ruský model UAZ 2924 Hunter. Psal se leden 2022 a firma uváděla svůj nový vůz na trh. Když v únoru 2022 začala válka na Ukrajině, bylo jasné, že se výrobce elektromobilů bude muset přeorientovat na jiné stroje. Již v únoru roku 2024 tak podnik představil Spartan EV 2.0. Vůz, který připomíná německý Mercedes-Benz třídy G, vychází z konstrukce indického offroadu Force Gurkha 4×4.
Bytelný offroad s dojezdem 240 kilometrů, který utáhne až 3,5 tuny, zaplnil díru na trhu, ve které zatím nabídka elektromobilů od velkých automobilek není příliš široká. Vůz zvládá doplňovat energii i prostřednictvím rychlonabíjení, navíc má k dispozici i takzvané V2L rozhraní, kdy se z vozu dají nabíjet různé elektrické spotřebiče v domácnosti nebo ve firmě, jako například elektrické nářadí. Firma terénní elektromobil nabízí dvou velikostech, ve čtyřmístné a šestimístné variantě. U obou je k dispozici takzvaná cargo varianta, kdy zadní sedačky nahradí úložný prostor.
Poradí si s těžkým terénem
Právě mimo silnice má přitom podle technického ředitele elektrický pohon řadu předností. „Hlavní výhodou je jednoduchost ovládání v terénu. I řidič bez zkušeností zvládne projet komplikovaný úsek. Obrovský točivý moment dostupný v širokém rozsahu otáček dává pocit jistoty. Lehkým pohybem plynu se dostanete i do prudkého kopce. Díky přesnému dávkování výkonu je možné pohybovat se doslova po centimetrech, což ocení každý, kdo musí v těžkém terénu manévrovat třeba s přívěsem,“ podotýká Martin Veselý.
Pustit se do výroby elektromobilu na zelené louce nebylo úplně snadné. „Těžké bylo vlastně všechno, od konstrukce a designu, přes hledání dodavatelů, až po legislativní schvalování. A to vše zakončuje nejsložitější část, a to oslovit koncového zákazníka. Dnes je trh přesycený, takže jedinou cestou je nabídnout něco, co nikdo jiný nemá,“ popisuje Martin Veselý strasti vývoje nového vozu od nuly.
S luxusní kůží na trh. Belleder našel způsob, jak využít materiál, který se nesveze v Rolls-Roycu
Typickým zákazníkem pro elektrický offroad Spartan jsou přírodní rezervace, farmáři a lidé, kteří potřebují využít výhody elektromobilu v náročném terénu. „O prototyp Luka EV se zajímají zákazníci s citem pro klasický design, kteří ocení kombinaci retro stylu a moderních technologií. Prostě ti, co se chtějí odlišit,“ charakterizuje Martin Veselý.
Dvojici elektromobilů od roku 2023 doplňuje ještě kompaktní minikaravan Campella, který se začal prodávat koncem roku 2023 a oslovuje hlavně cestovatele.
Každý automobil přestaví na elektřinu
Firma využívá toho, že v současné době není v oblasti elektrických offroadů na trhu téměř žádná konkurence. Zároveň ji působení usnadňuje zázemí mateřské společnosti MW Group, která má tisíce zaměstnanců v 28 Státech Evropy. Přímo ve vývoji v MW Motors pak pracuje zhruba 15 lidí. Český trh je pro firmu příliš malý, její prioritou je Velká Británie a západní Evropa.

V Česku je o unikátní vozy zájem, i když obecně se elektromobilita v zemi prosazuje výrazně pomaleji než ve většině evropských států. „Hlavním důvodem je mentalita. Lidé si často vytvoří názor dříve, než mají reálnou zkušenost s elektromobilem nebo dostatek informací. Místo vlastního pohledu se řada z nich přiklání k názoru většiny,“ zmiňuje Martin Veselý.
Kromě vývoje vlastních strojů firma nabízí i služby v oblasti technologií. „Naše know-how pokrývá celé spektrum od designu a inženýringu, přes výrobu, baterie, BMS až po vlastní hardware a software. Typickým zákazníkem jsou lidé, kteří touží konvertovat jakékoliv vozidlo na elektrický pohon,“ vysvětluje technický ředitel MW Motors.
V jakém rozsahu se firmě podaří v nově vznikajícím segmentu etablovat bude záviset na nejbližších letech. „To ukáže čas. Rozhodující bude schopnost prosadit se na trhu a nabídnout něco, co zákazník opravdu chce,“ uzavírá Martin Veselý.
Dalibor Dostál
Firma MW Motors se specializuje na vývoj a výrobu speciálních elektromobilů. Na trhu se prosadila především s terénním bateriovým vozem Spartan EV 2.0, který vyváží do Velké Británie a dalších zemí západní Evropy.
Co můžete čekat? Portréty začínajících technologických a inovativních firem, úspěchy tuzemských startupů, aktuality z oblasti výzkumu a vývoje, spolupráce podniků s vědeckými institucemi, nebo informace o programech na podporu oblasti VaVaI.

