Česká firma s irskými kořeny vyvinula unikátní elektromobil do terénu. Prosadila se s ním i na britském trhu

Terénní elektromobil Spartan EV 2.0 vyplnil díru, která zatím na trhu bateriových automobilů existuje. Kromě toho vyvíjí firma také designový retro elektromobil, lehké karavany pro kempování nebo autonomní vozidlo.   

Když v roce 2017 založil Maurice Antony Ward firmu MW Motors, položil základy automobilky, která se od začátku zaměřila na vývoj elektromobilů, ale i další techniky. V tuzemsku přitom rodák z Irska, který přišel na svět v roce 1967 v Dublinu, v té době již řadu let podnikal. Někdejší Československo navštívil poprvé těsně před listopadovou revolucí roku 1989, v roce 1994 se do Česka přestěhoval a od té doby tu žije i s rodinou.

První český elektromobil do terénu Spartan EV 2.0 z produkce společnosti MW Motors. | Foto: MW Motors

Založil jednu z největších evropských spedičních společností Maurice Ward Logistics, se zeleným dvouplošníkem ve znaku, která se specializuje na kamionovou, námořní a leteckou přepravu i skladování. Ve společnosti MW Motors pak mohl realizovat svoje další nápady a vize, které mu pomáhají zhmotňovat čeští konstruktéři.

Prototypy i ostrá výroba

„O ekologii a technická řešení jsme se zajímali vždy. Začínali jsme s vývojem vlastní větrné elektrárny, brzy následovaly první elektromobily, kdy tento druh vozidel nebyl ještě tak v povědomí. V našem portfoliu projektů je nyní také vývoj autonomního vozidla pro speciální účely. Zábava se spojila s užitkem a postupně jsme se pustili i do výroby,“ popisuje Martin Veselý, technický ředitel MW Motors.

První český elektromobil do terénu Spartan EV 2.0 z produkce společnosti MW Motors. | Foto: MW Motors

Mezi první projekty patřil vůz Luka EV, kterého vznikly desítky prototypů, které dnes jezdí po České republice i Evropě. Elektromobil s retro designem firma dál vyvíjí a stroj čeká na svou výrobní příležitost. Na silnice se rychleji prosadil jiný stroj na baterie. Elektrický offroad se už dostal do výroby a dnes jezdí v mnoha evropských zemích. Následně vznikla i verze pro britský trh s pravostranným řízením.

Rychlá inovace

Vývoj elektrického offroadu přitom nebyl jednoduchý. Jako základ konstrukce první generace vozu Spartan EV totiž posloužil ruský model UAZ 2924 Hunter. Psal se leden 2022 a firma uváděla svůj nový vůz na trh. Když v únoru 2022 začala válka na Ukrajině, bylo jasné, že se výrobce elektromobilů bude muset přeorientovat na jiné stroje. Již v únoru roku 2024 tak podnik představil Spartan EV 2.0. Vůz, který připomíná německý Mercedes-Benz třídy G, vychází z konstrukce indického offroadu Force Gurkha 4×4. 

Martin Veselý, technický ředitel MW Motors. | MW Motors

Bytelný offroad s dojezdem 240 kilometrů, který utáhne až 3,5 tuny, zaplnil díru na trhu, ve které zatím nabídka elektromobilů od velkých automobilek není příliš široká. Vůz zvládá doplňovat energii i prostřednictvím rychlonabíjení, navíc má k dispozici i takzvané V2L rozhraní, kdy se z vozu dají nabíjet různé elektrické spotřebiče v domácnosti nebo ve firmě, jako například elektrické nářadí. Firma terénní elektromobil nabízí dvou velikostech, ve čtyřmístné a šestimístné variantě. U obou je k dispozici takzvaná cargo varianta, kdy zadní sedačky nahradí úložný prostor.

Poradí si s těžkým terénem

Právě mimo silnice má přitom podle technického ředitele elektrický pohon řadu předností. „Hlavní výhodou je jednoduchost ovládání v terénu. I řidič bez zkušeností zvládne projet komplikovaný úsek. Obrovský točivý moment dostupný v širokém rozsahu otáček dává pocit jistoty. Lehkým pohybem plynu se dostanete i do prudkého kopce. Díky přesnému dávkování výkonu je možné pohybovat se doslova po centimetrech, což ocení každý, kdo musí v těžkém terénu manévrovat třeba s přívěsem,“ podotýká Martin Veselý.

Lehký karavan Campella z produkce české společnosti MW Motors. | Foto: MW Motors

Pustit se do výroby elektromobilu na zelené louce nebylo úplně snadné. „Těžké bylo vlastně všechno, od konstrukce a designu, přes hledání dodavatelů, až po legislativní schvalování. A to vše zakončuje nejsložitější část, a to oslovit koncového zákazníka. Dnes je trh přesycený, takže jedinou cestou je nabídnout něco, co nikdo jiný nemá,“ popisuje Martin Veselý strasti vývoje nového vozu od nuly.

S luxusní kůží na trh. Belleder našel způsob, jak využít materiál, který se nesveze v Rolls-Roycu

Typickým zákazníkem pro elektrický offroad Spartan jsou přírodní rezervace, farmáři a lidé, kteří potřebují využít výhody elektromobilu v náročném terénu. „O prototyp Luka EV se zajímají zákazníci s citem pro klasický design, kteří ocení kombinaci retro stylu a moderních technologií. Prostě ti, co se chtějí odlišit,“ charakterizuje Martin Veselý.

Dvojici elektromobilů od roku 2023 doplňuje ještě kompaktní minikaravan Campella, který se začal prodávat koncem roku 2023 a oslovuje hlavně cestovatele.

Každý automobil přestaví na elektřinu

Firma využívá toho, že v současné době není v oblasti elektrických offroadů na trhu téměř žádná konkurence. Zároveň ji působení usnadňuje zázemí mateřské společnosti MW Group, která má tisíce zaměstnanců v 28 Státech Evropy. Přímo ve vývoji v MW Motors pak pracuje zhruba 15 lidí. Český trh je pro firmu příliš malý, její prioritou je Velká Británie a západní Evropa.

Mezi první projekty společnosti MW Motors patřil vůz Luka EV, kterého vznikly desítky prototypů. | Foto: MW Motors

V Česku je o unikátní vozy zájem, i když obecně se elektromobilita v zemi prosazuje výrazně pomaleji než ve většině evropských států. „Hlavním důvodem je mentalita. Lidé si často vytvoří názor dříve, než mají reálnou zkušenost s elektromobilem nebo dostatek informací. Místo vlastního pohledu se řada z nich přiklání k názoru většiny,“ zmiňuje Martin Veselý.

Kromě vývoje vlastních strojů firma nabízí i služby v oblasti technologií. „Naše know-how pokrývá celé spektrum od designu a inženýringu, přes výrobu, baterie, BMS až po vlastní hardware a software. Typickým zákazníkem jsou lidé, kteří touží konvertovat jakékoliv vozidlo na elektrický pohon,“ vysvětluje technický ředitel MW Motors.  

V jakém rozsahu se firmě podaří v nově vznikajícím segmentu etablovat bude záviset na nejbližších letech. „To ukáže čas. Rozhodující bude schopnost prosadit se na trhu a nabídnout něco, co zákazník opravdu chce,“ uzavírá Martin Veselý.

Dalibor Dostál

Firma MW Motors se specializuje na vývoj a výrobu speciálních elektromobilů. Na trhu se prosadila především s terénním bateriovým vozem Spartan EV 2.0, který vyváží do Velké Británie a dalších zemí západní Evropy.    

• Témata: Inovace a byznys
• Oblasti podnikání: Automobilový průmysl
Tematický Newsletter
Zajímá vás téma inovací a startupů? Nepropásněte nové články na BusinessInfo.cz, přihlaste se k odběru našeho newsletteru.

Co můžete čekat? Portréty začínajících technologických a inovativních firem, úspěchy tuzemských startupů, aktuality z oblasti výzkumu a vývoje, spolupráce podniků s vědeckými institucemi, nebo informace o programech na podporu oblasti VaVaI.

Zpracování osobních údajů
Přihlášením potvrzuji souhlas, že jsem se seznámil(a) se Zásadami zpracování osobních údajů. Tento portál je chráněn technologií reCAPTCHA od společnosti Google a platí Zásady ochrany osobních údajů a Smluvní podmínky.

Doporučujeme