Největší evropská přehlídka všeobecného letectví Aero Friedrichshafen každoročně přiláká do stejnojmenného německého města stovky firem a desetitisíce návštěvníků z celého světa, Češi jsou zde pravidelnými a nepřehlédnutelnými účastníky.
Na obřím výstavišti u Bodamského jezera letos předvedlo svoji nabídku 630 vystavovatelů z 38 zemí, a to jak v oborově členěných halách, tak na volné ploše a samozřejmě i ve vzduchu. Podle údajů veletržní správy byli mezi 31 tisíci návštěvníky zastoupeni hosté ze všech kontinentů, přičemž jako obvykle převládali odborníci − z každé desítky osob bylo až šest aktivních pilotů.
Česká expozice by si zasloužila celou halu
Početná byla i česká účast − z celkem 34 českých firem jich 14 vystavovalo v organizačně sdílené expozici pod hlavičkou CzechTradu, a to v několika halách. Společná česká účast se konala v rámci projektu NOVUMM KET, spolufinancovaného z evropských fondů a cíleného na podporu malých a středních podniků. Viceprezident Letecké amatérské asociace (LAA) Jan Fridrich se domnívá, že v takovém obsazení by se už vyplatilo najmout pro českou expozici celou halu, ne-li dvě. Dále ocenil, že se agentuře CzechTrade ve spolupráci s LAA podařilo k datu konání veletrhu vydat kromě profilového katalogu českých vystavovatelů v rámci projektu NOVUMM KET i oborový katalog Czech Aviation, přehledný stostránkový dokument v angličtině.
„Letos si připomínáme 100 let vzniku Československa a také více než stoletou tradici české aviatiky. Měli bychom si uvědomovat, že jsme v tomto oboru, zejména pak ve výrobě malých letadel, světová velmoc,“ zdůraznil Fridrich při zahajovacím setkání s vystavovateli, kterého se zúčastnila i politická a obchodní konzulka GK Mnichov Lydie Holinková.
Světová premiéra plně bezemisního letadla
Tematicky veletrhu vládly široce pojaté inovace a nejčastěji skloňovaný fenomén elektromobility, která se už zjevně stěhuje ze silnic i do vzdušného prostoru. Elektrolety zde prezentovalo také hned několik českých podniků, mezi nimi Zall Jihlavan Airplanes, která předvedla stroj Skyleader 400 Electric, nový model střední třídy vhodný zejména pro cvičné účely. Svou mezinárodní premiéru tu mělo v mnoha ohledech jedinečné, plně bezemisní letadlo Phoenix, které vzniklo v součinnosti firem Sport Prop − Phoenix Air − MGM Compro − PEG a v současné době prochází certifikací.
„Stroj má charakteristiky plachťáku a vzhledem k doletu až 350 kilometrů je to první elektrické letadlo, které má praktický smysl,“ vysvětlil jeden z jeho tvůrců, Ivo Prokop. Takto dlouhý dolet mu umožňují tři baterie o celkové hmotnosti 140 kg. Stroj má ohromující design a na četné obdivovatele v expozici zapůsobila zároveň instalace mapy Česka s vyznačením připravovaných dobíjecích stanic ve zhruba desítce lokalit.
Své místo a obdivovatele měly na veletrhu i repliky letadel, v našem případě to byla replika historického kluzáku Praha, kterou ke 100 letům vzniku Československa připravil a v Německu osobně představil stavitel letadel a nadšenec Václav Vondrášek.
Velké pozornosti laického i odborného publika se ve Friedrichshafenu těšily letecké simulátory, do tohoto oboru také přispěla česká firma Zall Letov Simulátory, u jejíhož stánku se tvořily fronty zážitkůchtivých amatérů. Těchto a podobných zařízení vyrobili v Letově už 500; ve více než 30 zemích spolehlivě slouží nejen leteckým školám, ale též policii a záchranným složkám. Ve společné expozici CzechTradu zaujala i nabídka padáků tradičního výrobce MarS Jevíčko a zastoupena byla též sféra služeb konzultační startupovou společností 5M Levit.
Převzato z časopisu Český exportér, přílohy Hospodářských novin a týdeníku Ekonom, vycházející ve spolupráci s Ministerstvem průmyslu a obchodu ČR a agenturou CzechTrade. Autor článku: Marta Stolařová, exportní konzultantka, CzechTrade (marta.stolarova@czechtrade.cz).